Gå til innhold

MR, CT, røntgen o.l. mens man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det gjort?

Skulla tatt noe slik at skuldra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du gjøre det nå?

CT er veldig høy stråledose så det er nok ikke smart. Vanlig rtg er bedre, mens MR er magnetisme så det er jo noe annet.

Skrevet

Tror ikke de vil gjøre det nå. Får jo ikke røntgen hos tannlegen en gang, og da datteren min brakk armen nå måtte jeg pent snu i døren hver gang. kjenner ikke til reglene for mr og ct, men kontrast væsken de bruker er jo ikke særlig bra uansett!?!

Skrevet

hvis det er bilde av en skulder du skal ta, får du ikke kontrast.

Det er hvis du f.eks skal ta ct av magen eller urinveier.

tror de helst vil slippe å ta bilder så lenge du er gravid og det ikke er noe kritisk.

Jeg måtte ta røntgen av lungene da jeg var innlagt for ca 2 uker siden.

De tok bare 1 bilde, men til vanlig ville de tatt flere.

siden jeg var gravid, ville de ikke utsette meg for meg ståling enn nødvendig. fikk også på meg et sånt blyforkle over magen.

Røntgenbilde av tennene mine tok jeg i forrige svangerskap, men så få bilder som mulig, fikk også noe å dekke magen meD.

Må mann så må mann, men de vil helst ikke.

Skrevet

Var inne på kirurgisk pol. igår, har visstnok enten skada et leddbånd, eller mnisken i kneet.. kjipt da de ikke kan ta røntgen, ikke gi meg steroider(eller hva det heter) eller noe som er vanlig. Så jeg sitter fast her... Men fikk beskjed om å komme igjen om 10 dager(var pga hevelse) og om det var like galt ville de ta MR - det er jo magnetiske greier - elektromagnetisk? så ville tro det gikk bra.

Skrevet

Sitter i akkurat samme situasjon. Skadet nakken for 4 mnd siden og lege/fysioterapeut kommer ingen vei siden de ikke vet helt sikkert hva skaden går ut på.

Ble sendt på både vanlig røntgen og MR, men de sendte meg i retur begge gangene. Frustrerende på en måte, men samtidig har jeg jo selvfølgelig ikke lyst til å gjøre noe som kan skade.

Grunnen til at de ikke ville ta MR, var at det kunne føre til en viss oppvarming av kroppstemperaturen og at det ikke var tilrådelig under graviditeten.

Paracet virker liksom ikke all verden det heller, så selv om jeg i utgangspunktet ikke har noen svangerskapsplager, har det blitt et fryktelig smertefullt og passivt svangerskap siden jeg var bare 5 uker på vei da jeg ble skadet!

Lykke til og god bedring!

Skrevet

De vil helst ikke ta røntgen på gravide, men ifølge min svigerinne, som jobber med røntgenmaskinene på Rikshospitalet, er det ikke så farlig som man skal ha det til. Skal veldig mye til for å skade et foster. Noen ganger må de ta røntgen av gravide, og de har ikke opplevd at noen er blitt skadet. Men de gjør det bare hvis de absolutt må, for sikkerhets skyld. Er sikkert lurt å vente, hvis du kan.

Skrevet

Skal ta røntgen av bekkenet om noen uker, derfor vil jeg ikke ta røntgen av foten nå.. holder med en gang synes jeg... Kan man bli oppvarma av MR altså? hm... jaja, får håpe hele vondten min går over til den tid *veldig optimistisk her...*

Skrevet

Sist jeg var gravid skulle jeg egentlig tatt røntgen. Hadde en kul i brystbenet som de ville undersøke. Men siden jeg var gravid gjordet de det ikke alikevell, Men de tok faktisk UL av kulen istedet.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...