Ellabella* Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har tenkt litt på en sak...hvorfor kaller man det "alternativ" medisin? Og ikke medisinen alternativ? Altså, man blir jo aldri helt frisk av bare medisin, man bare holder symptomene nede... Og når det gjelder sykdommer som feks depresjon, er jo bivirkingene angst og uro..!?! noe man som oftes har når man er deprimert uannsett...Og man blir heller aldri helrt frisk. Så når skal man begynne og kalle medisinene for alterative og heller gå til de menneskene som virkelig kan hjelpe med å bli kvitt problemene? Er det flere som tenker som meg...?
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Begrepet alternativ medisin kommer av at de som faller under begrepet er et alternativ til skolemedisinerne. Resten av det du sier skjønner jeg ikke helt. Hvilke medisiner mener du man skal kalle alternative, og hvem er disse menneskene som virkelig kan hjelpe med å bli kvitt problemene?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 skjønte ikke helt hva du mente... ingen som blir frisk fra en depresjon???
Ellabella* Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg setter bare spørsmålstegn ved "vanlig" medisin. Leger som skriver ut piller og mennesker som tror at det gjør dem friske... Jeg tror bare at om man valgte en mer holistisk behadling (akupunktur, healing osv), ville flere mennesker blitt helt friske, ikke bare symptomfrie. Jeg tror at dette allerede er i utvkling, og at vi vil se mer av det fremover...
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Vanlig medisin er da langt mer enn "leger som skriver ut piller." Mener du at ingen blir friske av skolemedisinen, kun "symptomfrie"? I så fall tror jeg du er på jordet. At en helhetsmessig approach kan være nyttig sier seg jo selv, men jeg har fint lite tro på at healing er noe nyttigere i behandling av sykdom enn f.eks antibiotika.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 var det bare noe du fant på? mange medisiner redder liv skal jeg si deg! hvis alle hadde sluttet med medisiner som legen skriver ut, og begynt med alternativ medisin, akupunktur osv, så tror jeg ikke at flere hadde vært friske.
velger nick en annen dag Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Mulig jeg misforstår deg helt her, men mener du at vi aldri blir friske av behandlingene vi får av skolemedisinen? I så tilfelle er jeg en smule skeptisk til dine uttalelser.
Ellabella* Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2008 nei, det var ikke det jeg mente. Man skal selvfølgelig ta medisin, jeg bruker jo både allergimedisiner og antibiotica om jeg blir syk...Jeg har full tro og respekt for medisin. hmmm...vanskelig og forklare skriftlig akkurat hva jeg mener. Men ta feks depresjon, så får man beskjed om at man mest sannsynig ikke blir frisk og man tar med som har birvikningene uro og angst. Jeg bare tror at flere ville blitt heeeelt friske om de gjorde mer "alternativt". Og at man derfor kan kalle pillene man tar for "alternative" (selv om de er livsviktige og redder liv) Det vet jeg ;-) ville ikke provosere, bare lufte tankene...
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Skolemedisinen består både av medisin som demper symptomene, og medisin som kurerer. Eksempler på medisinsk behandling som kurerer, er cellegift, strålebehandling, medisin mot bihulebetennelse osv. Medisin som gjør en symptomfri kalles som regel smertestillende. Alternativ medisin er ofte medisin som ikke har en vitenskapelig bevist effekt, men som kan hjelpe mange, ofte i kombinasjon med vanlig medisin. Sykehusene bruker jo nå ofte akupunktur som behandlingsmetode, evt i tillegg til medisin, og det er "stuerent" å gå til homeopat. Når det er sagt, er det ikke vitenskapelig bevist at f.eks healing funker, og det finnes nok mange juksere der ute, som ikke vet hva de gjør på men vil tjene penger. Når det er snakk om en så lite håndfast behandlingsmetode, er det vanskelig å skille de "ekte" fra de "falske" behandlerne. Alternativ medisin blir mer og mer vanlig, og mye av det funker nok. Healing, f.eks. Det er ikke sikkert det funker fordi en energi gjør ditten og datten, men vi vet at psyken påvirker kroppen på mange måter. En positiv innstilling og tro på at det funker vil i mange tilfeller gjøre at kroppen utløser diverse hormoner og stoffer, som kan ha positiv effekt på helbredelsen av egen kropp.
Ellabella* Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. juli 2008 Ja, jeg mener at man aldri blir helt frisk av mye av de pillene man tar. feks allergi og depresjon. At det alltid er en grunn for at man har blitt syk, og at man burde finne den grunnen...
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 du mener selve ordet alternativ medisin liksom? jaja, det er jo andre grunner til at det heter det de heter. jeg har jobber i psykiatrien i flere år, sett pasienter med allvorlige depresjoner, de får ikke beskjed at du blir nok ikke frisk men ta disse pillene alikevel, og så får de uro osv. har også sett mange som har prøvd alternativ medisin, enten isteden eller ved siden av. for noen blir det bedre, andre ikke. men etter det jeg har sett ville jeg selv ha tatt medisiner som legen skriver ut. ikke alle får alle de bivirkningene som man KAN få, og de fleste lever heller med litt bivirkninger isteden for å leve med en kraftig depresjon.
Ellabella* Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2008 Ja Sauen og dingsen, du skrev det veldig bra, er veldig enig det siste du skrev der!
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #13 Skrevet 9. juli 2008 Ser ditt andre innlegg her, og må si meg dels enig i din oppfatning her. Du har rett i at depresjonsdempende/angstdempende medisiner som f.eks benzodiasepiner sjelden har en helbredende effekt, men for mange gir en symptomfri hverdag. Noen medisiner (som dog ikke brukes i norge) kan være helbredende når det kommer til depresjon osv, fordi den stimulerer hjernen til å produsere mer serrotonin og dopamin. Men veldig mange av stoffene som er i bruk i dag regulerer bare hjernens "dosering" av diverse hormoner, og har kun en effekt der og da. Da tror jeg "alternativ" medisin som f.eks tankefeltterapi, psykologhjelp (siden man snakker om alternativ til piller), healing, positiv tenkning osv kan være en god medhjelper.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 ja det er en frunn til at man blir deprimert, men den grunnen kan være et traume, een stor ulykke, en fødsel, en langvarig forkjølelse faktisk. og når årsaken da er borte, kan man fint bli helt frisk med piller )
velger nick en annen dag Skrevet 9. juli 2008 #15 Skrevet 9. juli 2008 Vel, da har nok du et litt annen syn på medisin enn meg. Jeg vet det er en del tilstander man aldri blir frisk av, og med en viss medisinsk bagrunn så vet jeg også hvorfor. Har selv en autoimmun sykdom som jeg behandles for, og ingen healer eller akupunktør vil klare å gjøre meg frisk. Ei heller skolemedisinen vil klare det.... Men for all del; det er mange som sverger til alternativ medisin. Jeg har en bakgrunn som gjør at jeg er skeptisk. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er villig til å se på det, men synes det så langt er alt for diffust og det er ikke kommet dokumentasjon (som jeg har sett) som har klart å overbevise meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå