Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått barn før: Hva ser dere i ettertid at dere skulle ønske noen hadde fortalt dere før fødselen og før dere fikk den lille hjem?? Har dere noen supertips til oss førstegangsfødende, ting vi bør være forberedt på?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

att babyn bæsjer hele tiden,hehe...

så kjøp inn masse bleier :)

babyn sover mest trolig ikke rundt det første halvåret\året,hehe

melkespreng er ont!!

babyn spiser hele tiden i starten

man gjør ikke mye annet enn å amme,skifte skitbleier :)

men så absolutt verdt det.

de første 2 ukene er verst,etter 6 uker begynner ting å roe seg litt.

da kan man begynne med litt leggerutiner å...

Skrevet

Jeg kommer på to ting:

 

1: Amming kan være veldig krevende

2: Kroppen "stopper opp" etter fødselen, så det kan være greit å få i seg lactulose før det har gått mange dager...

 

:)

Skrevet

glemte å skrive ammetåke,tro meg den kommer,hehe...

ammingen kan være vond i starten,men ikke gi opp,er så herlig etterhvert derre ammingen

Skrevet

Mitt beste råd: Man må ha respekt for de rådene som går på å ikke bli kald på hendene eller få trekk på seg med tanke på at man kan få brystbetennelse. Jeg holdt på å få det bare av å ha skylt frukt under kaldt vann... Nå ler jeg ikke lenger av folk som anbefaler en å ta på votter når man skal ned i frysern.

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i noe av dette jeg.

Ikke var jeg i ammetåka og ikke gjorde det noe om jeg ble kald på hendene..

Amminga gikk bra og babyen var sikkert over gjennomsnittet rolig,så jeg syns barseltiden gikk fint jeg:-)

 

 

Skrevet

#At ammingen ikke nødvendigvis kommer igang uten problemer (jeg måtte gi tillegg og det var masse stress rundt dette, måtte etterhvert gi opp ammingen)

 

#Irriterte meg over alle som hadde sagt til meg at jeg bare skulle glede meg til ungen kom fordi det var en fantastisk tid jeg gikk i møte. Hadde inntrykk av at det skulle bli så koselig med en nyfødt.... men litt vanskelig å få den følelsen når ungen hylskriker og må bæres så og si 24 timer i døgnet.

 

#At underlivet kan gjøre så sabla vondt etter sying at man ikke klarer å sitte på normalt vis...

 

Hadde ønsket at noen hadde fortalt meg om dette på forhånd. Da hadde jeg kanskje ikke vært så fortvilet og usikker.... Det trenger jo selvfølgelig ikke bli sånn, men er jo greit å vite litt om hvilke problemer/utfordringer man kan støte på i starten... Da blir det ikke like stort sjokk når man plutselig står midt oppe i det.. Denne gangen er jeg mer forberedt... håper jeg får en rolig unge denne gangen og at ammingen går greit...

Skrevet

At fødsel ikke har å gjøre med smerteterskel (var mye vondere med nr. 1 og 3 enn nummer 2 og 4 og smerteterskelen min har ikke forandret seg.) Syntes det var jævelig å føde, og nei det var ikke glemt rett etter fødselen. Jeg skal legge til at jeg har gått en mil med brukken fot og dette var for meg verre.

 

At amming ikke har å gjøre med hvor flink man er, men hvor heldig man er. Ammet 1, 3og 4 uten problemer, men nr. 2 fikk mme. Ord som dyktig, klarer ikke og mislykket har ingen ting med amming å gjøre.

Skrevet

Jeg kan i alle fall skrive under på dette med bæsjing - hun er fem dager og vi tok fire bæsjebkeier bare i natt...

De spiser absolutt hele tiden i starten.

Det er vanskeligere å amme enn å føde, og melkespreng er dritvondt - det samme gjelder såre brystknopper.

Er det noe du gjerne skulle gjort, så ikke sett deg ned for å slappe av for å hvile litt når babyen nettopp har sovnet - ta hvilen som en bonus hvis h*n sover litt lenger enn det tar deg å sette på en vask eller spise frokost...

 

Mitt tips er: møt opp på alle frivillige samtaler på sykehuset og sug til dere den informasjonen dere kan om stell og amming før fødselen - å lære å amme i ammetåka er ikke barebare ;)

Skrevet

Glemte en ting - de kaster opp! Bare sånn helt plutselig - så spiser de litt til og sover mens mor er dritnervøs... Så er alt vanlig igjen.

Skrevet

Det jeg skulle ønske noen fortalte meg før min første fødsel var at det er ett voldsomt trykk bakover. Føltes som om man bæsja ungen ut. Ingen god følelse og prøve å trykke ut ungen men holde igjen andre veien.For det går ikke, he he.

Stol på kroppen din og jordmoren.

Skrevet

- Jeg skulle gjerne visst om etterrier. Fikk høre at det "kanskje kunne være litt ubehagelig" når livmora trakk seg sammen...

 

Vel, de trekker seg sammen i ulikt tempo, og uheldigvis var jeg en av dem som ting skjer raskt med etter fødsel. Det var så vondt at det kjennes ut som ordentlige rier, og jeg skulle være tapper og ikke ta smertestillende (min egen idè, for å ikke få det i melka).

 

Veldig greit at kroppen ble seg selv så fort (renselsen varte max ei uke, og stingene datt ut etter noen dager), men hvilken pris!

 

Jeg ville gjerne visst det på forhånd. Fikk høre det betydde at jeg hadde sterke magemuskler, så hvis dere har det, er det kanskje greit å vite...

 

- Ja, og så sover man lite, og livet dreier seg stort sett bare om den lilles behov de første ukene. Men folk flest har heldigvis stor forståelse for det. Og da er det godt å vite at det blir lettere å ta seg av babyen etterhvert.

Skrevet

Takk for alle gode råd og tips:-)

Et spørsmål til: Hva er det mest nyttige og mest unyttige dere har kjøpt av utstyr til babyen?? mange av utstyrslistene er jo lange som onde år, trenger man alt?

Skrevet

- At ingen sa til meg: Det gjør JÆVLIG vondt.. Jeg gledet meg jo til fødselen jeg for alle beskriver hvor fantastisk det er... hehehe... Kunne tenkt meg at noen sa det som det var.

 

- At det gjør vondt å sy... Alle sier at det glemmer du når du får babyen på brystet, men jeg holdt på å få sjokk. Sa ikke et ord under hele fødselen, men når syinga kom, ja dak om alle glosene jeg kunne. (Bedøvelsen kan umulig ha virket på meg)

 

- At babyen skal ha mat hver 3 time. At det er sånn man får i gang melkeproduksjonen.

Hvordan i all verden skal man vite det da? Jeg gav han jo mat når han gren jeg.. Så dagen etterpå spør barnepleier; når spiste han sist? Nei, kansje for 10timer siden. De holdt jo på å "staile".. Hvordan i alle dager skulle jeg vite at han skal spise hver 3 time da??

 

- At det blir ikke mer søvn på deg etter fødsel enn før. hehehe..Jeg som gledet meg sånn til å få sove igjen og få kroppen min tilbake. Men niks, den får du ikke tilbake og søv..?? Hva er det??? :)

 

Hørtes veldig negativt ut dette, det er det slettes ikke. Det er så fantastisk at ingen i hele verden kan sette ord på hva dere skal igjennom.

 

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Dette høres nok veldig rart ut, men for meg var det veldig rart å ta jenta vår med ut fra sykehuset, følte nesten at jeg tok med meg noe som tilhørte sykehuset. He he... heldigvis gikk det fort over. Men det var en uventet følelse.

Kan hende er det bare jeg som er rar, ikke sikkert noen andre har hatt det slik.

Skrevet

jeg skulle ønske jeg hørte på de andre da de sa til meg at dt var lurt å hvile ordentlig på sykehuset, å ikke stresse å mase om å få dra hjem. det kommer nok stress hjemme. la baby være på fellesrommet noen timer så du får sovet godt. det tar de ingen skadde av og barsel pleierne er der for å hjelpe, ikke for å stjele babyen din, som jeg trodde. hehe.. også det hu over sa om at det føles ut som du bæsjer ut ungen.. FAKTA, ekkel følelse.

Skrevet

Fikk ikke sove de 3 første nettene på sykehuset, man er veldig oppspilt etter fødselen og mange tanker i hodet. tror kanskje jeg sov tilsammen 5 timer disse dagene... Hjelper heller ikke at vi var fler på samme rom... (var ikke enerom eller familerom på sykehuset jeg fødte på den gangen) Ikke nøl med å få litt avlastning med babyen så du får deg litt søvn, det blir ganske lite av det fremover!

 

Husker jeg følte meg temmelig "liten" da jeg kom hjem etter første mann. "HVa skal jeg gjøre nå" husker jeg at jeg tenkte. Dette gikk fort over ehldigvis, ting kommer veldig naturlig.

 

Grudde meg til å kjøre bil med den lille i bilen, men så snart jeg hadde kjørt 10 meter var det vedlig greit. Han kom på vinteren da, så jeg var inne ganske mange dager før jeg turte å ta han med ut pga kulde.

 

Hvordan jeg det ene øyeblikket følte meg kjempeopplagt og klar for besøk, men etter en halvtimes tid ble TOTALT utslitt og utmattet og håpet at gjestene ville gå snart.... sånn var det forresten med nr 2 også...

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...