Gå til innhold

Legging og søvn... 8 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere som sliter med legging på kveldene og urolig søvn på nettene? Gutten vår er snart 8 måneder og har ennå ikke sovet uavbrutt en hel natt. Han spiser 4 faste måltider. Han har mistet interessen for pupp på dagtid, men vil gjerne ha på kveld, natt og morgen. Det er vel på tide å kutte ut ammingen på nettene, men jeg trenger mer overskudd for å orke og gjennomføre det... Smokk vil han ikke ha. Gode råd tas imot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er iallefall ikke alene.. sånn er det her også! Han sovner greit noen kvelder, og andre holder jeg på 1 time.. På natt vil han gjerne ha pupp 2 ganger... noe han får enda... men som du sier - kanskje på tide å gi seg. Trodde det skulle gli over av seg selv... men virker ikke sånn. Men på en annen side plager det meg ikke å stå opp og amme, så får se hvordan det blir.... tror isåfall jeg setter mannen til det oppdraget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggingen på kvällen går bra här, ammar o så lägger jag han i egen säng där han finner sömnen själv. Ammar kl 12-1 och kl 5 ca...äter 4 fasta mål om dagen o ingen smokk.. Fick besked på hs i dag att när de är 8 mån så trenger de inte nattmat längre o det bästa var att kutta ut det tidigaste måltidet först och så fortsätta med det andra... Det skulle visst gå lättare om de fick sova i eget rum, men det går inte här eftersom vi bara har en 2 rums,,, Blir väl soffan snart på mig:) Om de vaknar kan man pröva o ta de upp o ge vann istället för pupp o så till slut slutar de vakna när de förstår att det inte är någon pupp å få. Blir säkert en del styr men det går över.. Tänkte vänta någon vecka till o så ta tag i saken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kjenner meg godt igjen i det du skriver med unntak av leggingen som går veldig fint her. Men ellers; 4 måltider om dagen, uinteressert i pupp utenom nattestid og tidlig morgen (tydelig at det var mest for kos også)....ikke sovet gjennom natten siden hun var 1-2 mnd.

 

Forrige søndag ble jeg så lei at jeg bestemte meg for at grensen var nådd, jeg ville ha natten tilbake! :-)

 

Jeg flyttet ut av soverommet og pappa overtok, hadde grua meg mye for dette, men gikk bedre enn forventet. Vi fikk en 50 min skriketokt første kveld i 22.00 tiden (pappa var inne hver 5-7 min og ga smokk, vann og trøst) Hun var rasende! Så sovnet hun imidlertid og våknet kun noen få ganger til og sutret bare litt. Fikk vann og smokk. De følgende nettene var det bare litt sutring, og aldri mer skikkelig skrik.

 

Hun våkner fortsatt om natten, men da holder d å gi smokk eller koseklut. Ser tydelig at hun sover mye tyngre også. Er en lettelse å være ferdig med dette, og anbefaler dere som er slitne å prøve, gikk MYE bedre enn forventet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har ikke hatt noe problemer med leggingen, men kjenner veldig godt igjen natten deres. 4 måltider og allikevel opp for å amme 3-4 ganger om natten, uinteressert i pupp på dagen. Tok det opp med helsesøster og hun mente at vi burde prøve å avvenne han på natten. Hun sa det var bedre å ta det nå, enn når han er 10-12 mnd, da vil det nok være mye vanskeligere. Videre sa hun at det beste er at mannen tar seg av det å stå opp om natten (viss man har mulighet til det, selvfølgelig). Vann anbefalte hun ikke å gi, for da må han kanskje avvennes med det senere også. Men det er selvsagt opp til hver enkelt :)

 

Mannen har permisjon nå, så vi har valgt å gjøre det nå når han har fri. Første natten våknet han ikke før 3 (!), holdt det gående i en time (vi byttet også side i sengen, slik at han lå nærmest gullet(sover fortsatt på samme rom). Det var hyl og skrik, men han roet seg til slutt. Så våknet han ikke igjen før kvart på syv, drakk masse melk og fikk selvfølgelig lov til å stå opp. Hadde jo vært sååå flink :)))

2. natten våknet han ikke før halv fire, klagde seg litt i ca 40 min og sov igjen til kvart på 7. Vi legger han mellom 18.30 og 19. Dette blir 3. natten, så det blir spennende om han sover rundt....:)

 

Nå er han også myye mer interessert i pupp på dag tid, og drikker bra før hvert måltid, og jeg trenger ikke alltid lenger sette meg inn på ett mørkt rom for å kanskje få han til å ta. Han kommer til og med bort til meg og gir tydelig uttrykk for at han vil ha pupp. Herlig!

 

HS sa også at mange barn merker at nå er det slutt på nattpuppen, og det er kanskje derfor det har gått så greit her, og at han sov helt til 3 første natten? (foreløpig iallefall...) Vi er også heldige at han tar smokk. Men kanskje du jevnlig kan gå inn og bare vise at du er der og stryka han litt på kinnet? Legge evt kosefille inn til ansiktet? Skjønner også at det er et ork og at du ønsker å ha overskudd når du skal gjøre det. Trøtt og sliten her også etter mye nattamming, men at han har fri og at vi hadde bestemt å gjennomføre det før han begynner på jobb igjen, var motivasjonen vår. Dessuten får jeg etter noen netter KANSKJE sove hele natten :)) (For andre kan det jo ta lengre tid, man vet aldri selvsagt)

 

Dette var vår erfaring i allefall, vet ikke om det er til nytte men... Lykke til skal dere ha uansett :)

 

Klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at dere bestemmer dere for å gjennomføre det. Du får jo ikke mer overskudd av å amme om natten heller, og det blir til slutt bare en ond sirkel som tærer mer og mer på kreftene deres. Det er nok sant som HS sier at de ikke trenger mat på natten lenger. Vi begynte avvenningen for 1,5 uke siden da mannen min begynte ferie. De 3-4 første nettene skrek hun ikke, men våknet rundt 3-4 og klaget/sutret rundt en time. Vi hadde merket at hun reagerte mer på våre lyder på soverommet, f.eks når vi kom inn i rommet og skulle legge oss, så derfor la vi henne på eget rom. Og 5 natten sov hun hele natten! I nettene etter har hun enten sovet hele natten eller vi har måttet gå inn til henne med smokk rundt samme klokkeslettet som hun fikk mat før. Da roer hun seg fort.

Lykke til med nattesøvnen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er hun flink å legge seg om kveldene, men nettene er et MARERITT!!! Hun er våken mellom 3 og 10 ganger hver natt. Mange ganger vil hun ikke sove igjen med en gang heller, men står og synger/babler/skriker i senga til jeg tar henne opp. HAr en samboer som jobber på havet, så er vanskelig når jeg er alene med avvening. Vi prøvde sånn smått når han var hjemme sist, men så ble jeg syk og alt ble bare tull:( Det er så enkelt å bare gi puppen i stede for å ligge å høre på skrikingen. Vi skal til Frankrike når han kommer hjem, men når vi kommer hjem igjen skal hun avvennes. Jeg begynner på skolen til høsten, så da kan jeg ikke være våken halve natten. Huff, hvor jeg gruer meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt varierende hvor mye hun våkner om natta, kan gjerne få pupp en gang før vi legger oss og så sove til ved sekstida legger seg mellom sju og halvåtte), andre ganger våkner hun flere ganger. MEN når hun først våkner er det bare puppen som gjelder. Og jeg GRUER med til avvenning! Syns det er så vondt å skulle la henne gråte :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...