trompetisten Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Finnes det en frist om når man nå ha levert sykemelding til arbeidsgiver? Mener å huske at det er en regel som sier snarest, og senest innen tre dager fra sykemeldingen ble skrevet. Har forsøkt å lese litt på NAV, men finner ikke noe svar egentlig...
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 det står på sykemeldingen, eller...... husker ikke helt sikkert altså. Mener å ha hørt noe om at den skal leveres/sendes arbeidsgiver samme dag.
trompetisten Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2008 mulig det... skulle hatt et eller annet å "presset" med (altså fakta om at arb.giver skal ha sykemelding). Har en ansatt som har vært sykmeldt i snart to uker, og jeg har ringt flere ganger om at jeg må ha sykemeldingen. Ser ut til at jeg må på hjembesøk...
nettie med 4 små Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Ble sykemeldt forrige uke og sto bakpå at arb giver skal ha denne samme dagen eller dagen etterpå, husker ikke helt... Men går jo an å ringe nav å høre...
velger nick en annen dag Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 På min sykemelding står det: "Dette eksemplaret skal leveres til arbeidsgiver samme dag" Så da burde den vel vært levert for en stund siden? *S*
trompetisten Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2008 Oki... takk... Godt å vite at man blir respektert. Godt jeg sitter på lønningssekken
Tommage♀♂ Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 § 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes. Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring. Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod.
~sjiraff~ Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 En kollega av min samboer er sykemeldt, etter en studn sluttet han å levere sykemeldingene og arbeidsgiverne fikk ikke tak i ham. Sendte brev rekomandert, ringte osv. De stoppet lønna hans, men da kom lege og fagforeningen inn i bildet. Det var nemlig ikke lov.
~sjiraff~ Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Hmm.. men da er det selvfølgelig ikke lenger arbeidsgiverperioden som gjelder, så da er kanskje reglene annerledes? Så at tommage har lagt ut lovparagrafen her.
trompetisten Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2008 Takk. Er den loven jeg har søkt letet etter... sikkert jeg som er blind Er ikke alle situasjoner som er like enkle å håndtere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå