Gjest Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Jeg føler jeg er nødt til å tilbakevise endel av påstandene dine i et annet innlegg her. Da det er for ille at du skal bedrive vranglære på denne måten. 1) " men de fleste av disse er fremstilt på kumelkprotein og det bør tarmen egentlig ikke ha på et så tidlig tidspunkt" Mme er fremstilt av kumelt, ja. Men denne er behandlet slik at den skal passe også nyfødte mager. Dette gjøres blant annet ved å spalte melkeproteinene slik at de ikke er til skade for barnet på noen måte. 2) Cøliaki har ingenting med melk å gjøre. Cøliaki er intoleranse for gluten. Gluten finnes i korn/mel, og korn/mel finnes ikke i mme. Mme er laget av melk, ikke korn. Ergo er det klin umulig å utvikle cøliaki pga mme. Det er riktignok en viss fare for cøliaki ved for stor og plutselig introduksjon av gluten f.eks via grøt. 3) Diabetes Det er foreløpig ingen forskning som har kunnet konludere med at mme forårsaker diabetes. Det er noe forskning som går på at mme kan utløse diabetes hos de som allerede er disponert for dette, men dette er ikke ferdig kartlagt enda. Dersom du trenger mer informasjon om mme anbefaler jeg deg å gå til www.flaskeposten.no
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Når det gjelder diabetes 1 er faktisk 40% av alle barn som fødes disponert..... hva som får sykdommen til å slå ut aner INGEN. Det er mengder med teorier, men ingen av de har så langt funnet nøkkelen. Den dagen vil antageligvis diabetes bli en avtagende sykdom og ikke økende slik som nå. Hvis vi sier at mme er en faktor synes jeg det er rart. Denne sykdommen har økt ekstremt i Norge de siste årene og aldri har vel så mange barn blitt ammet som nå.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 hehe, kanskje det er all ammingen som utløser diabetes?
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Ja du skal ikke se borti fra det:) En teori er f.eks mors inntak av kumelk produkter i svangerskapet. Jeg har dessverre både en niese og en nevø med denne sykdommen. De er søsken faktisk..... så jeg skulle ønske av hele meg at de knakk koden snart og ikke minst kom opp med en kur!
Sivalur Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Kommentar til punkt 1: Ja melkeproteinene er spaltet - men skal du ha den mme typen som passer til nyfødte bør den kjøpes på apoteket - bl.a finnes det en NAN som jeg ikke husker navnet på, hvor proteinene er mer spaltet - den smaker helt grusomt forøvrig. Men vanlig nan fra butikken er vel ikke helt bra for de nyfødte? Vet ikke hvor mange som får vite dette på sykehuset, burde kanskje vært bedre informasjon - det blir nok litt for ensidig fokus på amming.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Yadda. Her snakker jeg om mme generelt :-) Det finnes mme tilpasset ulike behov og aldersgrupper. Så lenge man bruker en type mme som er tilpasset barnets alder og behov (f.eks nutramigen til dem med allergi) så er det ikke skadelig for barnets tarmsystem. Det jeg prøver å få frem er at mme ikke er farlig for barna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå