Gå til innhold

Noen her som har barn med melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, ikke laktose intoleranse som går på fordøyelsen (tror jeg?)men melkeallergi som går på eksem og utslett.

Har fått beskjed om å ikke slutte å amme, men jeg begynner å bli veldig klar for det. Snuppa er 13 mnd snart.

Hva drikker deres barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sikkert har skjønt har gutten min melkeallergi, men han får ikke utslett. :)

Han får fremdeles morsmelk, litt Neocate og vann til maten. Han er bare 6 mnd da, så kanskje litt utenfor din "målgruppe". ;)

Skrevet

Heisann :-)

Eldste hos meg drakk soyamelk når han begynte å drikke annet enn mme.

Du får kjøpt det i de fleste dagligvarer butikker nå.

Ultra har best utvalg :-)

Min gutt var ikke så veldig glad i den rene soyamelken, men han likte veldig godt den med jordbærsmak, husker jeg ikke helt feil så er de også tilsatt kalsium.

Soya youghurtene var også en slager her :-)

Skrevet

Hei,

lillegutt på 13 mnd har melkeallergi.

Han får fremdeles litt nutramigen (MME) på kvelden i grøten. Ellers så drikker han kun vann..

Skrevet

Hei!

Jenta mi på 3 har melkeallergi og atopisk eksem.

Hun elsker vann, med da hun var mindre drakk hun bare Soyamelken.

Den likte hun veldig godt :)

Vi var til ernæringsfysiolog og fikk vite mange alternativer til mat, alt går kjempefint, må bare bytte ut litt varer :) Vi fikk en sum fra nav i mnd som dekket soyamelken.

Skrevet

Tusen takk for svar dere, dumme meg glemte noe vesentlig, det er at hun er allergisk mot soya i tillegg til kumelk :/

Skrevet

Mine er og var (en er frisk) allergisk mot både soya og melk, vi bruker Nutramigen og Havremelk som er beriket med kalsium. (Icas egne er mest næringsrikog billigst, men Oatly + sin er også veldig bra)

Må du gå på melke- og soyafri diett siden du ammer?

Skrevet

Da kan du gi henne Nutramigen :)

Skrevet

Da bruker du rismelk eller havremelk :)

Man skal uansett være forsiktig med soya til små barn, fordi det er allergifremkallende:)

Lykke til, dette går bra:)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å spise mindre av melk og soyaprodukter og å holde meg helt unna egg som hun er veldig veldig allergisk mot. da skal jeg ta meg en tur på Ica i morgen for å kjøpe havremelk, tusen takk for tipset!!

Skrevet

Såg at du ikkje meinte lakoseinntolleranse men rismjølk får du med kalsium, sønnen min drikker det som er lakoseinntollerang.

Barnelegen på sjukehuset sa at det var ikkje vits å kjøpe masse dyre greier, alle vokser opp og blir "normale" uten mjølk. Gutten min har rismjølk i bhg og drikker vann eller biola heime.

Eg sjekker alt eg skal lage av mat om det er mjølk i det, han liker ikkje soya og hvete erstattninger, kun ris. Det er lite fett i rismjølka og det passar ikkje til min sønn, for han kunne ha trengt det fettet, men så er det nå.

Sida han ikkje er allergiker så trenger eg ikkje ta hensyn til alt i bursdager, konfirmasjon, jul osv. Eg har kjøpt lactase dråpar til han som han kan få når det er noko ekstra, det funkar fint på han som er laktoseinntollerang.

Men det er alternativer på markedet hvis du syns barnet trenger mjølk.....

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for mye nyttig unformasjon Mammsen,

godt å lese hva legen deres sa ang det å vokse opp uten melk. Da skal jeg prøve både ris og havremelk. Hva er forresten lactase dråper?

Skrevet

Jeg ser flere anbefaler deg rismelk, men jeg vil fraråde deg å bruke det i noe annet enn mat. Den er ikke næringsrik nok, den inneholder så og si bare karbohydrater (altså sukkerarter) og den mengden med kalsium som er tilsatt er ikke på langt nær nok.

Jeg kjøper rismelk på sånne små kartonger med sugerør som kosedrikk til mine på sommeren, så de synes den er god iallefall;).

Jeg synes du burde få time hos en ernæringsfysiolog, hun/han kan gjøre hverdagen din mye lettere i tillegg til å regen ut hva barnet trenger av kalsium, jern og andre vitaminer.

Det er ikke lett å tilrettelegge kosten for multiallergikere, mine er også eggallergikere men jeg kunne spise egg da jeg ammet, men ikke noe melkeproteiner eller soya.

Skrevet

lactase er enzymet som bryter ned lakosesukkeret, det han manglar. Så han får slike dråpar i litt vann før han skal eta noko med masse mjølk, fløteis feks. Er greit å kunne reise i bursdag uten å ha begrensningar når det er så enkelt som litt kerulac, som det heiter.

Er verre med allergi...............

Skrevet

Veit det er lite næringsrikt med rismjølk. Men ungar vokser opp uten mjølk og på vann. Hos sønnen min har det vert veldig viktig å ha mjølk i bhg og ikkje drikke vann som han har gjort og gjer når det er tomt med rismjølk. Heime spiser han gulost, youghurt og drikker biola. Han får i seg kalsium og kommer nok til å vokse seg stor og sterk med rismjølk.

Ein kan ikkje basere ein diett på kun rismjølk, men nå er denna ungen 13mnd og da har ein eit meire utvida mat enn kun mjølk. Så eg ser ikkje noko grunn til å ikkje drikke rismjølk. Og som sagt så sa barnelegen på sjukehuset at ungar vokser opp like bra uten mjølk som med.........

Skrevet

Mammsen, mitt innlegg var ikke til deg og din situasjon, men til H.I. Da jeg er og har vært i nøyaktig samme situasjon som henne i 4 år nå.

Det å ha et multiallergisk barn, krever nøye oppfølging av kostholdet og barnet generelt.

Mine barn går til en av Norges fremste allergologer på barnesenteret på Ullevål og vi går jevnlig til klinisk ernæringsfysiolog som har barneernæring som spesialisering, og jeg må si at denne noe bastante uttalelsen din om at barn vokser like bra opp uten melk er heller usann. Barn med alvorlige allergier, som ikke får riktig behandling (les: riktig kost) risikerer i verste fall å slutte å vokse, og kan ende opp med alvorlige mangler på div. vitaminer og mineraler, noe som beviselig svekker barnets totale helse.. Synes derfor det blir litt skummelt å bagatellisere dette med matallergier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...