Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Jeg var på butikken i dag og der var det en dame med datteren på ca 3 år. jenta løp fra moren, og når moren hadde funnet igjen datteren sa hun: "Det er veldig viktig at du hører på meg. Ellers kommer det noen og syns du er så søt at de tar deg med seg og du ikke får komme tilbake til mamma og pappa". Dette fikk meg til å tenke på hva jeg skal si den dagen vi må fortelle mini om sånne ting... hva sier dere til ungene?
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 var ikke det greit forklart da? ikke skremselspropaganda, men likevel to the point
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Jeg syns det ble litt for mye skremsel jeg, da. Men muligens fordi det virket som om moren sa det bare fordi hun var stressa og ville ungen skulle holde seg der...
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har sagt til sønnen min at han ikke skal tro på alt voksne sier, og at ikke han skal snakke med fremmende voksne, ikke bli med dem osv. Han har jo hørt om kidnapping, og spurt om det, og jeg har svart som sant er at det skjer, men veldig sjeldent. Har og sagt til han at hvis noen voksne oppfører seg på en måte mot ham som han synes ikke er riktig, skal han gå å fortelle det til meg. Han var veldig opphengt i kidnappere en stund, men så har det roet seg, og jeg håper han husker på det igjen hvis noen vil han vondt...
~sjiraff~ Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Har ennå ikke fortalt om faren ved kidnapping osv. Snuppa er snart 4 og vet ikke helt hvordan man skal fortelle dette uten å skremme. Men jeg har sagt og lagt veldig vekt på at hun aldri må gå noe sted, eller bli med noen (voksne eller barn) uten å fortelle det til mamma og pappa. Hun må alltid si ifra om hun går noe sted. Og dette er hun faktisk ganske flink til. Men burde nok snart ta en farlige-menn-med-kattepuser-samtale...
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 he he.. jeg kan lett tenke meg værre måter å opplyse om emnet på.. en venninne av meg ble direkte ødelagt av moren sin mht kidnapping og "lokkemenn" når hun var liten at hun fremdeles er merket av dette.. personlig er det et alvorlig emne og det bør være enklelt forklart så barnet forstår
alatariel82 Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Tror jeg ville latt være å si så mye på butikken, heller satt meg ned sammen med barnet mitt hjemme, hadde følt at det hadde vært bedre, da kunne man snakket med barnet. Regner med at når man sier noe sånt til barnet sitt, vil det ha behov for å snakke om det, uansett.. På butikken blir det kanskje litt mye bråk og styr rundt hele situasjonen?..
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Jeg synes faktisk det er helt ok å skremme ungene litt når det gjelder farlige ting jeg. Jeg bruker litt "overtro", dvs, i vannet finnes draugen og han kan ta småbarn som går alene dit, han er redd for voksne så det er ikke farlig å bade i vannet sammen med mamma og pappa. Og når det gjelder fremmede menn OG damer så skremmer jeg med busemannen og huldra. Unger har god fantasi og det er helt greit å "lyve" litt for de små så lenge hensikten er god. De er uansett for små til å skjønne hva en kidnapper og en pedofil er, så da er huldra, draugen, trolla osv like nyttige... Har jo sin grunn at folk skremte ungene litt fra gammelt av og den type er helt ok synes jeg.
alatariel82 Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ble skremt med draugen når jeg var lita, var seriøst dødsredd for vann i lange tider, turte ikke å gå i nærheten av elva engang, for hadde blitt skremt med at draugen hadde lange armer, og kunne dra meg til seg! Jeg husker ennå hvor redd jeg var.. Greit, jeg drukna ikke, men hadde mareritt, så alt med måte... Allikevel skjønner jeg hva du mener, er også litt enig med deg.. :-)
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Har våre grunner, pappas lillebror drukna som barn og dattra til farmors bror. Ungene har ikke vannskrekk, men hun på snart 3år er livredd for draugen hvis ikke jeg er der og holder handa helst...og det er helt greit. Når det gjelder skumle ting så se på barnetv, Hufsa i mumi og Harry Potter filmene.,...unger har ikke vondt av litt skumle ting sånn sett..
alatariel82 Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Huff, da skjønner jeg bedre hva du mener.. Syns forresten hufsa var kjempskummel da jeg var lita, men skummel på en god måte, hvis du skjønner, litt sånn skummelspennende.. Det er sant som du sier og, at litt skummelt har de ikke vondt av..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå