Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Ja, jeg MÅ spørre. Er det noe hold i dette? Stemmer det at morsmelkerstatning er farlig for tarmene til små barn? Ville de solgt dettev på rema hvis det var helseskadelig?
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Regner med at du leste det andre innlegget her på siden. Jeg reagerte også, men gadd ikke kommentere det da. Nei selvfølgelig er ikke MME skadelig for tarmene til babyen. Det som er viktig er at man ikke kan gi i bøtter og spann slik som MM. Dette da nyrer blir veldig belastet. Når det gjelder allergier anbefaler de MM pga antistoffer. Dagens MME er jo veldig bra i forhold til det andre generasjoner ble oppfostret med.
velger nick en annen dag Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 He he...ja det er godt å se at det ikke bare er jeg syntes den påstanden var litt i overkant drøy. Noen bruker alle , både veldokumentere og ikke så veldokumenterte, argumenter for å fremheve hvor usannsynlig dårlig MME er i deres verden. Joda, jeg skal være den første til å innrømme at MM er det beste for babyer, men MME er også veldig bra:-) Og å påstå at det ikke er bra for babyer er jo bare latterlig....det er jo laget for babyer!
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Ja det var det jeg også mente. Jeg regner virkelig med at helsestasjonen hadde informert om det hvis morsmelkerstatning var direkte skadelig. KJipt for dem som av ymse grunner ikke kan amme, selv om de vil.
Sjokoladekaka Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 hehe.. her i huset er det ungen som fekk morsmelk i 10 mnd, som har problem med tarmane i ettertid, ikkje den som fekk mme;) Men når det er sagt, så må ein jo begrense mengda med mme, det treng ein ikkje med mm.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Jaja, den er jo grei=) Men jeg nekter å tro det er helseskadelig, ja. da ville vi vært informert om det hele gjengen, og ikke bare en tilfeldig dibber.
Sjokoladekaka Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 tsj.. mme ville vore trekt frå markedet dersom det var direkte helseskadelig. Det eg trur er faren med det, er at fedme er på veg til å bli eit samfunnsproblem, og at mme kan(legg merke til KAN) i for store mengder, føre til overvekt.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Har jeg heller aldri hørt. Vanlig kumelk kan være skadelig for tarmene for babyer, derfor anbefales det ikke å gi det før rundt 12 mnd. Men MME er jo laget for babyer, fra fødselen av. (Dessuten var babyen det var snakk om her over tre mnd, og da er det mindre enn en måned til man kan introdusere fast føde. Skjønner ikke at en flaske til dagen skulle skade tarmene hans)
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Ja, min egen lille fikk morsmelkerstatning for første gang når hun var 2 timer gammel, og da var hun bare 2 kilo. Så er mme skadelig for små unger må hun ihvertfall ha blitt skadet! Men stemmer det at de kan få cøliaki og diabetes av det da? Ang fedme - om man trykker i ungen flere liter med mme om dagen så kanskje, men veldig mange som bruker mme begynner jo med fast føde når ungen er 4 mnd (var det vi fikk anbefalt, for å ikke gi så mye mme, pga nyrene...) Så da kutter man jo også gjerne ned på mme...?
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Nei, det stemmer ikke at de kan få cøliaki av det. Cøliaki er intoleranse for gluten, gluten finnes i mel/korn og mel/korn finnes ikke i melk. Melken er laget av melk, men behandlet på en slik måte (bl.a ved spalting av melkeproteinene om jeg har forstått det rett) og inneholder dermed ikke gluten.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Ok, så da er det ikke hold i det heller nei... hva med diabetesen da?
velger nick en annen dag Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 "Det har vært utført studier som viser at barn som får morsmelk i min 3 mnd kan være mindre utsatt for å uttvikle diabetes type 1, enn barn som får MME. Det er ikke studier som er ferdige, og de sier heller ikke at MME gir større fare for å gi diabetes. Les: Forskere skal studere sammenhengen mellom tidlig bruk av morsmelkerstatning og diabetes type 1. Det er stadig flere barn som får den kroniske sykdommen diabetes type 1. Forskere har sett at barn som får morsmelk i mer enn tre måneder har lavere risiko for diabetes. Nå skal forskerne undersøke om det er kumelken i morsmelkerstatningen som er ansvarlig for resultatene. Dette bør du vite: Det er ikke grunn til å gi mødre dårlig samvittighet for å bruke morsmelkerstatning til barna sine. Det er ikke klarlagt hva som utløser diabetes type 1, men det er et samspill mellom arv og miljø. Melken kommer inn som en miljøfaktor, som kanskje kan påvirke hvorvidt diabetes utløses." M.a.o MME er en av MANGE faktorer som skal sjekkes ut. Og da kan man vel neppe si med sikkerhet at det er MME som gir barna diabetes.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #13 Skrevet 9. juli 2008 Morsmelk beskytter mot astma og allergi (sikkert inkludert gluten), men MME forårsaker ikke allergi.
Mamma til snart 4 Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 å salt chips er kreft framkallende, er så mye sykt folk kan komme på å si. ikke tro på det, selvfølgelig hadde dem ikke solgt det om det var skadelig.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #16 Skrevet 9. juli 2008 Det er i hvertfall skadelig for unger å sulte.....så hva er da alternativet??? En ting at noen ikke tåler vanlig mme...men det er fåtallet...de har jo alternativer. Ikke alle kan amme...og ikke alle vil..helt greit syns jeg. Opp til folk selv å velge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå