Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei! min venninne og jeg sitter her å diskuterer, hun har ikke hatt vannkopper og er nå høygravid! sønnen min kan muligens ha fått vannkopper og det vi lurer på er: Viss hun blir smitta, kan det da være farlig for henne/barnet???

jeg tenker kanskje at de evt bare tar ut barnet!?!?!

noen med erfaring eller noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring til føde avdelingen, der vet dem sikkert det..

Skrevet

Er hun vaksinert mot vannkopper da? Min vaksine er visst gått ut, så jeg har fått beskjed om å holde meg langt unna alle mulige slags barnesykdommer. Som regel går jo alt bra, men om hun ikke er vaksinert, burde dere kanskje ikke omgåes? Men jeg er jo ingen ekspert på slikt, så jeg ville absolutt ha ringt til fødeavdelingen å hørt hva de sier der.

Skrevet

Er kun farlig dersom hun har smitten i kroppen når hun skal føde.men er hun vaksinert er det ikke noe problem.spurte legen om dette selv...

Skrevet

Hei hei. Oj oj, dette har jeg levd i i 3 uker nå. Dvs sønnen min på 21 mnd har akkurat blitt ferdig med vannkopper og infisert atopisk eksem, og nå har mor (og far!) brennkopper...Herrrlig. Og jeg har termin mandag. La oss si det enkelt: har hun ikke hatt vannkopper, kan det være farlig for barnet i siste fødeuke. Men det er uansett for sent å gjøre noe nå, hun får ingen vaksine som gravid. Så det de antagelig skulle gjøre om hun bryter ut i full blomst er å gi barnet en eller annen form for antibiotika når hun kommer ut. Heldigvis har jeg hatt vannkopper, og følgelig er mine antistoffer også i barnet. Men siden jeg har brennkopper, kan det hende at tulla - skulle hun finne på å komme nå- også må få antibiotika, for brennkopper er også sinnsykt smittsomt, slik som vannkopper. Så er man nærme siste svangerskapsuke, bør man holde seg langt unna de med vannkopper. Det som er noe "drit" er at har utslettet brutt ut, har de allerede vært smittsom i 2-3 dager, og er det helt til alle sår har skorper. Og inkubasjonstiden er noe slikt som 10-21 dager, så det kan ta lang tid før hun merker at hun har det selv. Så best å holde seg unna. Men om hun skulle få det er det ingen krise sa min lege, det går ann å behandle både mor og barn. Men det er nærmere 90% av voksne som har hatt det, til og med mange som tror de ikke har hatt det, har hatt det bare glemt det. Så er hun i det minste tvil, be legen ta en blodprøve, for det slår fast med 100% sikkerhet om hun har hatt det. Men det kan det jo hende hun er så "heldig" som meg å få brennkopper....men det er mye mindre farlig for fosteret.

Uansett; alt går bra, de klarer å fikse dette både for mor og barn. Men det er jo en kjedelig sykdom da, det kan jeg skrive under på...ikke akkurat i form til å føde nå, så håper snuppa mi lar meg hvile noen dager til.... Men lykke til uansett, det går bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...