Gå til innhold

Blir bare mer og mer lei meg, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er syv og en halv mnd og jeg har siden han var 3 mnd slitt med å få han opp i vekt noe som har resultert i stress rundt amminga stort sett hele tiden. Må ha brukt nesespray for å få igang melka og ammet på et stille sted. Er nå i den situasjonen at han ikke er så interessert i pupp, foruten på natta. Han er ikke oppe i fulle måltider, langt fra og jeg er livredd for vekta hans. Var 2900 v/fødsel og er ca 6900 nå, 67 cm. Han får pupp om han tar ca kl.08, så tilbys han grøt evt most frukt ca 2 timer etter. Sover ca 2 timer fra 11-13, tilbys pupp men vil som regel ikke ha når han våkner. Får middag, evt most frukt/grønnsaker enten med en gang eller 2 timer etter pupp. Sover ca 1- 2 timer fra 16-17. Tar da som regel pupp kl 17, tilbys grøt kl.19 og legges og tar "fast" nattapupp" kl.20. Våkner da igjen ca etter 3-4 timer for pupp, inget annet nytter enn pupp. Og så en gang til ca kl.03-04 for pupp. Sover til ca 08.00. Til måltidene får jeg i han alt fra 10 ml til 120 ml max. Stort sett ca 80 ml. Er jo på langt nær fulle porsjoner. Han drikker bra, mest vann innimellom. Tar ikke melk på flaske så kan ikke passes av andre...

Hvordan skal jeg gjøre dette med pupp og ikke pupp, må jo pumpe meg når han ikke vil pga spreng...

Hvordan gjør dere dette? Gråter flere ganger for dag da jeg føler meg veldig usikker og er sliten. Finner ikke ut av dette med mat og amming. Hvor mange timer lar dere det gå mellom amming og mat? Hvor ofte ammer dere? Kan jeg forsøke nattavvenne han, eller er det tidlig da han ikke spiser fulle porsjoner mat? trenger sårt råd, kommer meg ikke ut pga all dette styret rundt mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du livredd for vekta hans? Har helsesøster sagt at han er for tynn? Sønnen min er 8,5 mndr, han er 70 cm og 7,4 kg. En lang og slank gutt, men hs sier alltid at han holder kurven sin.

Jeg ammer ikke lengre, gir kun flaske. De siste par månedene har han ikke vært så interessert i melk, så det blir max 2 flasker i døgnet. Føler jeg han har fått for lite melk en dag, blander jeg nanpulver i kveldsgrøten hans. Det kan jo du også gjøre? Sønnen min har ikke spist på natta siden han var 10 uker gammel.

Du skriver "tilbys" grøt - vil han ikke ha? Sønnen min ville ikke ha annen grøt enn maisgrøt de første månedene etter vi introduserte fast føde. Hs sa det var greit å fortsette med den, det viktigste var at han spiste noe ;-) Nå liker han andre grøter også, men maisgrøten er fortsatt den store favoritten. Ekstra fornøyd blir han hvis han får banan oppi:-)

Jeg synes du skal prøve å nattavenne ham, mest sannsynlig spiser han bedre på dagtid da. Men ta dette opp med hs, hun vet dette mye bedre enn meg siden jeg ikke har gjort det selv.

Det går seg nok til, skal du se...Lykke til!

Skrevet

Ja da jeg var hos Hs da han var 3 mnd fikk jeg høre han ser veldig tynn ut...Selv om han egentlig aldri har sett veldig tynn ut, men er selv ikke stor. Dette sitter i meg, hun ba meg faktisk legge opp amminga den gang, men jeg greide øke prod, så har ammet hele veien, men mye slit. Nå ser han ikke tynn ut, men er liten, ingen tror han er 7 mnd.

Han spiser først som bare det, grøt, så plutselig stopper det opp, etter bare 30-40 ml, uansett type mat. Deretter er det lokking og luring, slitsomt...

Skal til HS snart på kontroll, skal høre der, men har ikke veldig god erfaring med de der...

Hvor ofte ammer dere med babyer på rundt syv åtte mnd? Hvor mye mat får de som er småspist i seg?

Skrevet

Har ei jente som er av den lange slanke typen. Var 69,5 og 6800 når hun var 7 mnd. Men har holdt den samme kurven hele tiden, så da er d ingen ting jeg har bekymret meg over.

Kankje han bare er melke/puppelei. Og bruker mest puppen på natta for kos?

Det som er vanlig når de bynner og bli så store er at melka mest er før tørsten sin del. Og de burde da ha hele faste måltider og melka i tillegg.

Slik du sliter med ammingen nå, var slik jeg hadde d når snuppa var 4 mnd. Men hadde ingen valg, og måtte bare slutte, da melka tok slutt etter bare pumping.

Da jenta mi var 7 mnd så matrutinene slik ut:

Frokost: full posjon grøt og mme (120ml mme men ikke alltid hun drakk alt)

Lunsj: brød eller grøt og mme

Middag: et middags glass og vann

Mellommåltid eller dessert: fruktpure

Kvelds: grøt og mme

I starten når hun fikk fast føde fikk jeg henne ikke til å ta mme etter maten så da tilbydde jeg henne melka først, men etterhvet gikk d seg til. Nå får hun en slursk melk før grøten, noen under måltidet og resten etterpå.

Men drikker mindre mme nå.

Og fra de er rundt 9/10 mnd skal de ikke ha så mye melk, rundt 500-600ml i døgnet. Og da er det medregnet den melka som er i grøten. den mengden vann du har i grøten blir omgjort til lik mengde melk.

Kanskje d også er lurt å kutte melken på natten nå som han bynner å bli så stor.

Er også viktig at de er sulten nok til hvert måltid så de får i seg nok.Og at de ikke er trøtte.

Etter jenta mi gikk over til fast føde måtte jeg vente lengre mellom hvert måltid, hvis ikke tullet hun bare med maten. Her går d helst 3,5- 4 timer mellom hvert hovedmåltid så fremst hun spiste seg god og mett måltidet før.

Når d gjelder flaskenekt, har du forsøkt å la noen andre gi han mat når ikke du er tilstede?

Skrevet

Jenta mi var bare 6520g og 67 cm da hun var 7,5 mnd. Nå er hun 10 mnd og 7,2 kg :o) Hun ramla under den nederste kurven da hun var 4 mnd, men har siden fulgt sin egen kurve. Men i motsetning til din så elsker hun mat. Spiser det meste, og ganske mye egentlig. Så har ikke noe godt råd å komme med ut fra egen erfaring. Men det forundrer meg ikke om han merker stresset ditt og blir påvirket av det. At han rett og slett føler at alt som har med mat å gjøre er stress og forbinder det med noe negativt. Har dere prøvd å gjøre det litt koselig rundt måltidene, gjerne spise hele familien sammen? Kanskje han er så stor nå at han sitter til bords og kan få litt brødskiver på bordet forran seg? Dersom dere ikke tvinger i han mat, men at han får prøve litt selv vil jeg tro at han vil begynne å spise litt etter hvert. Mulig jeg er helt på jordet nå altså ;-) Vi har stor suksess med puffa ris. Det plukker hun i seg og spiser i store mengder. Metter ikke noe særlig, men er bra trening i å spise selv. Riskjeks også, de uten salt. Så får du prøve å trøste deg med at ikke alle barn kommer til å bli så store. Så lenge han ikke er underernært; tynne armer og ben og oppblåst mage, så er han sikkert frisk og fin. Jeg var 8 kg når jeg var 1 år og 10 kg når jeg var 2 år. Men jammen passerte jeg 60 kg da jeg rundet 20 år... hehe. Så prøv å senk skuldrene og slapp av under måltidene, så skal du se det smitter over på sønnen din og han begynner å spise til slutt ;o) Klem

Skrevet

Jenta mi er 8 mnd og veier 6,7 kg og er 66 cm lang. Var 2,5kg og 48 lang ved fødsel. Hun får pupp på morgenen i 6-7 tiden, grøt i 8-9 tiden, enten pupp eller fruktmos 11-12, middagsglass og kanskje pupp (kun 1/2) 14-15, grøt 18 og pupp rundt 20. Hun spiser ikke alltid fulle grøtporsjoner. Tar gjerne pupp ila natten sånn ca hver 3-4 time.Høres ikke ut som at babyen din spiser mye mindre enn jenta mi.

Mener å ha lest at en bør prøve å få 4 måltider ila døgnet ila andre halvår. Har også hørt at om barnet spiser mye om natten kan det være et tegn på at en bør innføre enda ett måltid ila dagen. Kanskje du får prøve å tilby oftere og mindre og se om det kan virke?

Skrevet

Heisann!

Jeg skjønner godt at du synes dette er slitsomt. Det er mye jobb og et stort ansvar å være mamma, men synes det høres ut som du har en helt normal gutt på 7 mnd. Døgnrytmen er ganske lik min datters, som også er 7 mnd. Hun spiser/ammes ca hver 3.time hele døgnet og det varierer ganske mye hvor mye grøt/ melk hun vil ha. Men jeg tilbyr nå pupp i forbindelse med måltid eller før/ etter hun har sovet litt. På natta våkner hun og sier fra selv ;-) og jeg har ikke orket å avvenne henne enda, for det funker greit som vi har det!

Min holdning til dette med mat og babyer er at så lenge babyen er blid og fornøyd,aktiv på dagtid og sover godt når det er tid for det, ja så får han den næringa han trenger. Jeg synes ikke du skal henge deg opp i hvor mange ml han drikker eller hvor store porsjoner han spiser. Hvis gutten din får i seg for lite næring vil han jo bli slapp og sutrete, tror du ikke? Og min erfaring er at helsesøstrene ofte er fryktelig opphengte i disse kurvene på dataen! Er ikke så uvanlig at vekta flater ut litt i perioder, for så og peke oppover igjen. Slik har det iallefall vært for mine unger. Storebroren her i huset bytta på å vokse i lengden og i kilo han. I perioder der den fysiske utviklinga stod i fokus og han var veldig aktiv, la han ikke på seg noe særlig, mens han i mellom disse "treningsøktene" la på seg mer :-).

Min mening er at du bør stole på deg selv og ha tro på at dette går bra. Hvis du føler at det hadde vært greit å avslutte nattamminga nå, så forsøker du det. Behøver han mer mat, så vil han enten ikke slutte med nattpupp eller så spiser han mer på dagtid i stedet. Dette styrer han helt sikkert selv ! Disse småttisene har jo " bergingsvett" :-)

Lykke til videre! Du er kjempeflink og gjør en flott jobb som mamma!!!

Skrevet

Tusen tusen takk for svar alle sammen! Ble å glad for alle tilbakemeldinger at jeg gråt en skvett. Litt på tuppa for tiden...Ja han er jo blid og fornøyd så jeg må jobbe med meg selv for å komme over dette med vekta som henger igjen etter samtalen med HS den gangen. Rart hvordan noen ord kan sitte igjen og skape en hel verden av usikkerhet og problemer. Skal på kontroll i morgen og er spent på hvordan det går. Er fornøyd om han iallefall har lagt på seg 50-75 g i uken siden sist, men tør ikke håpe.

Er tøft å være mamma, alle spør liksom som at alt skal være bare solskinn og fryd. Men jeg pleier å si det som det er, at det er opp og ned og mye jobb, men mest av alt helt supert!

Så tusen takk for alle svar, har følt meg veldig alene og innestengt i det siste og grått mye. Skal forsøke være positiv og glemme alt omkring ml og timer...

Klem til alle som svarte meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...