Gå til innhold

For mye melk, problemer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en snart to uker gammel baby som ikke vil suge ordentlig lenger siden jeg har for mye melk.. Han var kjempeflink i starten og er det fortsatt når han gidder. Han ligger bare å sutter under puppen med åpen munn og melka renner inn... Om jeg får han til å ta ordentlig tak og han glipper, spruter det melk rett i fjeset på han. Og når jeg ammer på puppen med mest melk begynner det å renne som bare det fra den andre også. Dette har blit ett lite problem siden jeg har mindre melk tidlig om natten av en eller annen grunn og får han ikke til å spise ordentlig da. Senere på natten lekker jeg som en sil hvis han ikke har vært oppe ofte for å spise eller jeg ikke har fått han til å suge ordentlig. Skifting av sengetøy ofte.. Har prøvd håndmelking, men synes det har liten effekt selv om jeg får ut en del. Har en brystpumpe som jeg ikke tør bruke i tilfelle det øker melkeproduksjonen.

Han gulper også veldig mye, sannsynligvis fordi han overspiser eller får i seg for mye for fort? Han hadde også vondt i magen tre netter med kolikksymptomer, antagelig fordi han fikk i seg mye luft da han måtte sluke maten, han virka skikkelig glupsk.

Hva kan jeg gjøre?

Hilsen uvitende førstegangsmor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hadd det som du i førsten med alle tre ,men det gikk over. men bruker håndkle i senga så jeg slipper med å bytte det og ikke sengtøy så ofte og angånd lekking fant jeg dette fungerer bra på svensk side da jeg kjøpte det i sverige http://www.jattekul.se/items/sortera-pa-marke/avent/amning/240-isis-bekvama-brostmjolksuppsamlare

Men med første hadde jeg så mye melk at jeg måtte pompe meg leverte litt til melkebanken på sykehuset og frøs til senere bruk kan lagres 4-6mnd i fryseren.

Skrevet

Hadde det akkurat som du jeg også. :) Det gikk også over etter en stund, men er temmelig problematisk når det står på. Lillegutt er snart seks måneder, og når jeg i perioder har mye melk spruter det fælt, men var verst i begynnelsen. Jeg kunne ikke amme når jeg var borte, for jeg var jo som en fontene. Hehe. Jeg gjorde som hun over, la et håndkle under når jeg skulle amme, og bruker fremdeles ammeinnlegg dag og natt, i tilfelle lekkasje. Det går an å bruke melkeoppsamlingskopper, men har hørt at også de øker melkeproduksjonen. Jeg kvidde meg også for å pumpe, men tror ikke det gjør noe om du bare pumper ut litt for å få vekk det verste trykket. Jeg angrer litt på at jeg ikke frøs ned til senere bruk i starten, for det er veldig greit å ha når melka stabiliserer seg. Et lurt triks jeg lærte meg etterhvert var å håndmelke ut litt sånn at tuppen på puppen ble myk, så klemte jeg den litt sammen og puttet den inn i munnen på babyen. Jeg vet at det ikke er helt etter boka, men det var eneste måten å få han til å spise her i huset. Lykke til!

Skrevet

- prøv å håndmelke først, slik at brystet ikke er så hardt når han skal spise.

- At puppen virker slunken på kvelden er helt normalt. Du produserer ikke tørstedrikk på kvelden, kun den fete melka. dette for at baby skal ha masse å sove på.

http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

- jeg lakk som ei sil de første ukene selv. Satt med gulpeklut på den puppen jeg ikke ammet på:)

Lykke til!

Skrevet

hadde det helt likt....

alt kom liksom på en gang! en ting du kan gjøre er å håndmelke til det slutter å sprute, så legger du han til. et tips jeg fikk fra ammehjelpen var å amme på samme bryst i kanskje 6 timer, for så å bytte over til det andre de neste 6 timene. økte ikke produksjonen, og trykket ble mye mindre.

er like ille å ha for lite som for mye melk.... trøst deg med at det går seg til ettervert som de blir større. fordelen er jo at du ettervert bruker kort tid på ammeøkta :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...