konemor med gutt+spire:) Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 tar det lang tid før jeg får svar på blodprøvene om jeg danner antistoffer eller får man svar ganske med en gang? og om man danner antistoffer merker man ikke dette? det har jeg trodd da og d er kun da man sjekker om man tror det, men nå er jeg i tvil for jeg har ikke merka noe, ikke vert dårlig liksom..... og hva er farlig med å danne antistoffer? vet så lite om dette bare at jeg er rehsus negativ og må ta ekstra blodprøver.
Ewinth Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Hei! Tok ca to uker fra jeg tok blodprøve til jeg fikk svar. Har ikke satt meg så mye inn i dette, for jeg tror ikke det er så vanlig at man danner slike antistoffer.
24timersmamma Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Hei! Har nr 2 på gang og er rhesus neg også. De tar 3 prøver, en før uke 12, så i uke 32 så 36. Jeg skal føde på Ahus, og det tok ca 1 uke før jeg fikk brev i posten med svaret. Kommer sikkert ann på hvilket sykehus du skal føde på - kapasiteten der - når du får svar. Du må ta testen fordi de skal sjekke at fosteret - som kan være rhesus pos- ikke danner antistoffer mot deg. Gjør barnet det er det visstnok farlig om deres blod blandes ved fødselen. Dvs skulle barnet komme ut å blø noe steder (lite sannsynlig...), og er rhesus pos, og du er negativ skal ikke blodet deres blandes. Det er et eller annet slikt. Men som du sier; jeg tror også det er utrolig sjelden at de danner slike antistoffer, og da tenker jeg at legen vil informere deg vel om hva som skjer om slikt skjer. Så bare spar på alle skjema du får, for alle skjemaene om rhesus neg prøvene må ligge ved helseskjema ditt. Også skal du ha en sprøyte innen 72 timer etter fødsel (settes i rompe/lår). Dette har visstnok noe å gjøre med slik at du ikke skal danne et eller annet stoff som gjør det vanskelig å få barn - eller lettere danne antistoffer neste gang eller noe. Men det er veldig viktig at du minner dem på at du skal ha slik sprøyte, min erfaring er at de glemmer det....og det er viktig for deg å få den om du tenker å bli gravid igjen. Håper noe var forståelig??!.... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå