Athele Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Har tenkt mye frem og tilbake på om vi skal bruke tøybleier til vår førstefødte... Noen som har erfaring med det? Vil gjerne høre både + og - Hvor får man kjøpt de beste osv...
Ausgustbarn Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Virker veldig upraktisk. Tror det er noe man vurderer til førstemann, og dropper siden, med mindre man har veldig god tid eller er veldig opptatt av miljøet eller noe. Eller kanskje jeg bare har fordommer. Men den lukta er ikke noe for meg.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Jeg tenker det er helt utelukket for oss! Har ingen erfaring med det og ønsker det ikke heller. Har hatt flere venninner som bestemte seg for det, bare for å gi det opp etter kort tid pga merarbeidet og lukten... Har enda til gode å kjenne noen som har gode erfaringer med tøybeleier og det er argument nok for at jeg ikke vil prøve det.
Makko med to små gutter Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har kjøpt inn endel (lett blanding, veit jo ennå ikke hva jeg liker). De har bla. en "test pakke" på kengeruloftet... Har også kjøpt en startpakke på barnashus som var til halv pris i vinter + litt div. Har droppet tanken på rene brettebleier, det tror jeg blir for tungvint. Vaskemaskina her går i ett uansett så regner ikke vasken som noe problem. Har vært hjemme hos noen som bruker tøybleier, og ingen lukt på badet der, - i motsetning til hos mange som bruker papirbleier. Disse lukter jo voldsomt mye når de er fulle av tiss (iallefall i fht hvor lite baby-tiss i seg selv lukter). De jeg kjenner som bruker det sier også at de fikk slutt på bæsjelekasjene etter at de begynte med tøybleier. En av grunnene til at jeg tenker tøybleier er at jeg selv blir sår og irritert av å bruke truseinnlegg og bind selv, og tenker med gru å skulle bruke dette i 3år! Har forresten prøvd tøytruseinnlegg (bind kommer nok ikke på tale) og det er kjempe behagelig i fht papir/plast sakene som finnes. Økonomi og miljø er fine bieffekter...
Athele Skrevet 9. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. juli 2008 Tusen takk for svar.. Kjøper inn et par tre stykker og ser om det blir "slitsomt".. ha en fin sommmer!
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Hei. Har brukt tøybleier til førstemann som nettopp er fyllt 2 år. Er fantastisk fornøyd med de. Tror det har med innstilling å gjøre. Er ikke så mye mere arbeid med å sette på en ekstra vask i uken, samt henge opp bleiene. Slipper å gå ut med søppel, huske å handle bleier osv. Hos oss fungerer de fint i barnehagen også. Nå bare gleder jeg meg til å finne frem de minste bleiene til lillejenta som kommer om 12 uker:) Les mer på tøybleieforumet hvis du er interessert. Mye informasjon der. Lykke til med valget:)
vakera ¤høygravid¤ Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Vi var helt sikkre på å bruke tøybleier etter å ha lest om det og sett masse fine reklamer. Tenk hvor økologisk og mye billigere... Alle vi sa det til var uenige med oss og mente vi burde kutte det ut. Bruk heller tiden din på noe mer fornuftig. Nå har vi tenkt oss om og kommer IKKE til å bruke det. Man bruker mye tid og krefter på å vaske det, vaskepulver går med, oppvarming av vann... Er det egentlig energisparende? Engangsbleier kan kjøpes, brukes og kastes rett i bioavfallet. Enkelt og greit! Lykke til med avgjørelse og GOD SOMMER!
Makko med to små gutter Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Papir/plastbleier i bioavfall???? Er ikke så mye biologisk med de bortsett fra tiss og bæsj... Her skal iallefall bleier i restavfall, noe som vil tilsi at de brennes. Med dagens vanskemaskiner så blir det ganske miljøsparende ja. Men i forhold til vår energi/tid kan man jo diskutere. Jeg anser ikke det å måtte kjøre 1-2 ekstra maskiner i uka som så ille, tar jo ikke mange minuttene... Men som sagt mitt viktigste argument er hverken tid eller miljø, men i fht ungen.
Eline på vei med nummer to Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 På besøk fra 2. trimester her. Vi skal helt klart bruke tøybleier på vår lille. Ønsker ikke å pakke inn stumpen i plast i flere år (for det er mest plast i de såkalte papirbleiene, og de må kastes i restavfall for å så brennes). Ikke ønsker vi å bidra med 1 tonn med ekstra søppel pr barn heller, og i tillegg så får ingen meg til å tro at de 25-30 bleiene vi kommer til å bruke og vaske skal tilsvare miljøbelastningen ved produksjon, transport og avfallshåndtering av 5000 engangsbleier (som dekker en bleieperiode). Et annet pluss er at om man får en liten gutt så vil temperaturen i tøybleier være en grad mindre enn i engangsbleier - forskere lurer nemlig på om dette kan ha innvirkning på sædkvaliteten og være årsaken til at flere og flere sliter med dårlig sædkvalitet. Økonomisk så blir det nok litt billigere enn engangs, har sett regnestykker på et års forbruk på nærmere 3000 kr - vi kommer nok til å bruke 4-5000 på tøybleier for hele perioden. Men da har vi også bleier til de to neste vi planlegger. Tror vi dropper brettebleiene, kommer nok til å kjøpe en pakke bare for å se (koster jo bare 99 kr på Jysk, og de kan man jo alltids bruke som gulpekluter eller innlegg om det ikke funker), det er jo de som elsker brettiser. Har tenkt å kjøpe noe brukt for å kunne teste ut forskjellige typer, funker de ikke for oss så er det jo bare å selge de igjen. Har sett litt på forskjellige typer, både formsydde som krever sperrelag (ull eller PUL) og lommebleier som har innebygget sperrelag, men som man må legge i ekstra innlegg, tenker vi kjøper endel av hver for å se hva som passer oss. Alt-i-et-bleier (AiO) tror jeg vi kommer til å styre unna siden de 1) tar lang tid å tørke og 2) det er vanskeligere å regulere hvor mye innlegg man trenger. Det blir nok bittelitt ekstra arbeid med tøybleier, men det å legge tøybleiene i wetbagen i stedenfor i søpla og heller gå ned i vaskekjelleren enn ut i søppelkassa med posen tror jeg at jeg fint skal få til. de fleste på nettforum rundt om vasker bleier med 2-4 dagers mellomrom (wetbagen bare åpnes og vrenges inn i maskina, vaskes sammen med bleiene). Anbefaler tøybleieforumet til tettinntil.no - de oppdaterer forumet akkurat nå slik at det ikke er tilgjengelig, men det kommer nok opp i løpet av uka. Hvis man virkelig vil prøve tøybleier så er det visst greit å ha endel, slik at du virkelig får testet det skikkelig. (tettinntil har forresten et bleiotek på gang hvor man kan få låne en prøvepakke med bleier). Må innrømme at jeg ikke kjenner en sjel som bruker tøybleier irl, og mine venner snakker nok om meg bak ryggen min pga dette Men det kan jeg fint overleve
snehvit77 Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Phju tenker jeg... Arbeid, arbeid, arbeid...:-)
Vertigo Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Vi brukte brettebleier det første drøye halvåret på førstemann, det første drøye året på nr to og de ligger nå klare til nr tre. Eller - det var vel ikke brettebleier helt ut med nr to, det ble formsydde etter hvert.
jente Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 Hvorfor ikke bruke "vanlige" bleier?? Det er mer enkelt og du slipper vaskingen,,, Jeg venter nr 3, og har ikke brukt annet en vanlige bleier,,, Enkelt og mest praktisk synes da jeg,,,
jente1977 Skrevet 9. juli 2008 #13 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har tenkt å bruke tøybleier, for babyens, miljøets og økonomiens skyld. Har ingen erfaring, men gleder meg til å prøve. Har kjøpt noen brettebleier og ullbukser, og noen lommebleier og alt-i-ett bleier i forskjellige merker for å teste hva som funker best for oss. For meg virker det ikke som det skal bli mye mer arbeid i det hele tatt.
NrToKomIJuli Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 Hei, jeg gikk mange runder med meg selv under svangerskapet, og landet til slutt på tøybleier. Brukte papirbleier på førstemann. Nå kom vår nr to sist søndag, og vi har vært hjemme i tre dager. Så langt er jeg kjempefornøyd. Ser ikke på det å sette på ei maskin som ekstra jobb, men heller det med brettingen. Men det venner jeg meg nok til ganske fort. Miljøaspektet er uslåelig, det koster mindre penger, og det er mye bedre for barnet. Jeg trenger ikke flere argumenter jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå