Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Stedatteren min får ofte penger fra besteforeldre og hjemme fra biofar (uten noen spesiell grunn), og hun er helt oppslukt i penger. Det første hun gjør er å telle pengene sine når hun kommer og mase om å få kjøpe leker og dukker for pengene. Hva ligger bak dette forbruket? Leste en plass at dårlig selvtillit kunne ligge bak barnas forbruk. Hun fyller straks 11 år. Moren er helt lik, når hun får mye penger mellom hendene bruker hun de opp på alt mulig (og ender opp uten å ha penger til mat siste uken etc)..
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Høres ut som hun har tatt det etter moren sin. Trenger ikke og ligge noe mer bak. Mange barn som har samme 'syn' på penger som foreldrene sine. Foreldrene mine har alltid vært opptatt av at vi må spare, slik har jeg også blitt. Jeg liker ikke og bruke penger. Foreldrene til sambo har omtrent kastet penger ut vinduet, slik er sambo også. Dette gjør at det er jeg som må styre økonomien. Han har jo ikke lært noe annet. Tror det er viktig at dere gjør denne jenta oppmerksom på at det er viktig og spare. Ellers så er det stor fare for at hun blir som sin mor, og dermed får pengeproblemer når hun blir eldre og må styre økonomien sin selv.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Så trist å lese at barnet ikke lærer å spare. Kanskje du kan være et godt forbildet der? Jeg husker at jeg sparte til en halv sykkel - og så fikk jeg andre halvdelen av mine foreldre. Var stolt som en hane! Følte virkelig at jeg hadde oppnådd noe. Her høres det ut som om stedatteren din lærer av sin mor. Kjenner til ei som ikke klarte å la vær å bruke penger dvs. bruke alt på en gang. Slike personer lever på handlerusen - og føler seg vellykket når de har mange penger. De ønske å leve som rike noen timer. I tilfellet jeg kjenner til hadde personen depresjon. Om du reiser på ferie med jenta kan du gi henne feriepenger - og fortelle henne at det skal gå til is og det hun ellers ønsker seg. Vær streng på at hun ikke får mer enn de utbetalte kronene. Bruker hun alt på en dag - så har hun lært.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg prøver å være det, og jeg setter grenser for hvor mye hun får bruke når hun er på handling med meg. Men problemet er at far gir sånn etter, hun vet at om hun gnåler og maser og lover å være snill får hun kjøpe det hun vil. Og dette kan jeg ikke ta opp med han, da er problemet at jeg ikke tåler å se at hun har det bra... Merkelig, da hun foretrekker å være med meg en hel dag i stedet for faren sin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå