stinky-monkey Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 jeg er nå gravid for 4.gang, og har fått med meg nok en gang, hvilke matvarer man bør holde seg unna som gravid. Men folk her inne virker litt hysteriske syns jeg. Dessuten er det støtt folk som nevner matvarer som jeg ALDRI har lest noen plass at man ikke skal spise. Blant annet.. Salami? Fårepølse? Hvor står det hen da? Jeg har ikke lest noen plass at man skal holde seg unna disse. Røkt laks, camembert og brie skal man helst spise så fersk som mulig. Men det står IKKE at man ikke kan spise det i det hele tatt. Jeg syns folk tar litt av når det gjelder mat man ikke skal spise. Vet det er mange innlegg om dette med mat.. men jeg måtte bare få det ut! Tenker på de som er gravide for første gang, og syns ikke det er så greit at de skal bli villedet til å tro at de må holde seg unna alt mulig rart etter at de har lest her inne på barnimagen! Det er helt greit å holde seg til de retningslinjer man får hos jormor, eller finner på matportalen. Men man må ikke finne på alt mulig annet som man liksom skal holde seg unna i tillegg. Da blir det en smule hysterisk spør du meg!! Som andre har sagt før meg: Slapp av og nyt graviditeten, damer :-)
lille spira Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Jeg tror nok det er mange som leser at man ikke skal spise spekemat og da bare tar med salami, fårepøle og andre pølser som spekemat. Selv så spiser jeg allslags kjøttpålegg - men aldri utover forbruksdatoen og ikke hvis jeg vet det har ligget lenge i kjøleskapet Hvorfor la være? Syns det er mye hysteri her, ja. Spiser som normalt og koser meg med det
Trollkatt Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Helt enig. Noen blir livredde for alt mulig, og jeg har tilogmed hørt folk spørre om de kan spise kiwi! Sjansen for å bli smittet av ting er forsvinnende liten. Tenk på damer i Frankrike, f.eks. Jeg kjenner ei fransk dame med to barn, og hun fortalte at verken hun eller andre gravide i Frankrike holder seg unna upasteurisert ost. Kunne i grunn ikke falle dem inn å spise pasteurisert brie, f.eks. Men likevel er det veldig sjelden noen blir smittet av listeria i Frankrike. Salami, fårepølse o.l kan inneholde farlige bakterier, men jeg har aldri hørt at et foster er blitt skadet pga det. Det var jo en ost som inneholdt listeria (i fjor?), og den var tilogmed laget av pasteruisert melk, så man får ikke helgardert seg uansett hvor hysterisk man blir. Skulle tro det holdt å unngå miljøgifter, alkohol, røyk og narkotika.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Grunnen til at mange spør om f.eks kiwi er at flere typer mat tidligere ble forbundet med økt risiko for allergier hos barnet. Dette er nå tilbakevist, men det er det ikke alle i foreldregenerasjonen (som ble advart) som har fått med seg. Når det gjelder mykoster som brie etc. står følgende på matportalen: "Myke og halvmyke oster Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden." Mao. dette spises litt på egen risiko. Når det gjelder f.eks fårepølse så er ikke dette kjøttet varmebehandlet. Og det er dermed en viss risiko for smitte via disse. Derfor anbefales også dette spist så ferskt som mulig. Det er jo ikke lenge siden flere små barn ble syke av bakterier spredt gjennom typen "bearbeidet kjøttpålegg". Den gangen var det vel morrpølse og trønderfår/fårepølse som ble mistenkt som smittekilde. Så selv om risikoen er liten så er den tilstede, og da må det være opp til hver enkelt om de ønsker å ta den risikoen eller klare seg uten slikt pålegg i 9 mnd. Jeg for min del klarer fint å leve 9 mnd etter en nokså streng tolkning av matportalen sine kostholdsråd, og synes det er veldig greit å følge offentlige retningslinjer, så slipper jeg å høre på diverse synsing her inne og fra ulikt hold i helsevesenet (for der sier de mye forskjellig). Bon appetitt alle sammen :-)
Moniken, mamma til 3 Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Jeg synes man skal holde seg til matportalen, der står alt man trenger å vite. Og ut fra det som står der velger jeg å holde meg unna alt kjøtt som ikke er varmebehandlet. Når det gjelder damer i Frankrike (og andre land) så er det sånn at en av de bakteriene som kan gjøre størst skade på forsteret et Toxoplasmose. I Norge er det lite toxo i jorden, altså er det liten sjanse for å bli smittet her. Hvis man har vært smittet en gang før man ble gravid så er man immun mot denne bakterien og kan utsette seg for risikoer de som ikke er immune ikke kan. I Frankrike derimot er det mye toxoplasmosesmitte i jorden og derfor er det veldig sannsynlig at en fransk jente er immun mot denne bakterien. Dette kan enkelt testes ved en blodprøve. Selv er jeg ikke immun til tross for at jeg har vokst opp med katter (og kattunger som er de som oftest bærer smitte) og tar derfor mine forsiktighetsregler. I mitt forrige svangerskap var jeg på ferie i Frankrike, og det stemmer hvertfall ikke at "alle" gravide i Frankrike spiser ost laget på upasteurisert melk. Det var mange jeg snakket med der som selvsagt visste at dette var lurt å holde seg unna de ni mnd man er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå