Gjest Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 nå er vi jo alle he ri siste trimester og fødsel er det neste som står på tur. hvor mange av dere kan tenke dere en naturlig fødsel uten smertelindring? jeg er førstegangs fødene og jeg vill ikke ha epedurla eller noe annen type for lindring under fødselen. men det er jo selvfølgelig vanskelig å si. har jo ikke vært igjenom det før. men har lest mye og forstår at ved bruk av epedural under en fødsel blir fødselen mye mer koplisert. riene blir ikke like kraftige og lange. og de fleste på settes på drypp. og alt går mye saktere. jeg vill føde helt naturlig. kroppen min er jo faktisk i stand til å bli gravid. da må jeg jo kunne føde naturlig også?
Hikken Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Noe av det som gjør at jeg ikke gruer meg til fødselen er tanken på at man kan få smertestillende om ting skal gå sakte eller bli helt grusomt vondt, så pingle som jeg er har jeg ikke lagt noen planer om naturlig fødsel ;-)
MammaMia=) Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Jeg er også førstegangs og har planer om å føde naturlig.. HAr lest litt om alternativ smertestillende og eneste som evt har "fristet" å prøve hittil av dem er massasje. Rett å slett siden jeg blir veldig avslappet av å bli massert. Hvis det blir mye værre så har man jo alltids lystgass.. Men som du sier: kroppen er i stand til å bli gravid, så bør da også klare en fødsel..
Limlamli Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg hadde en veldig lang fødsel sist, jeg prøvde både akupunktur, bad, lystgass og epidural. Jeg hadde ikke bestemt meg for noe naturlig fødsel på forhånd, men hadde tenkt tanken at jeg vil ha minst mulig smertestillende. Men det ble glemt ja Var faktisk jordmor som mente jeg skulle ha epidural, for å få slappa av litt før jeg trengte alle krefter til å presse. (Hadde holdt på i 2døgn da) Men jeg syns ikke epiduralen var verdt smertene jeg fikk i stikkstedene etterpå. Og så virket det så kort tid, så jeg vil prøve å unngå det denne gangen. Men hvem vet Lystgassen var min reddende engel. Vet ikke om den tok smertene, men den tok vekk fokuset fra smertene, for jeg ble så konsentrert om å puste riktig. Lykke til!!!
anette&tutta mari :) Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 jeg er også førstegangs og vil i utganspunktet kun benytte meg av badekar og akupunktur.. og lystgass muligens:) så får vi se hvordan det går:)
C@milla *EMIL* Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Ja, førstegangs her også.. Av en eller annen grunn har jeg IKKE lyst på epidural vertfall.. så mye tenker jeg nå, kanskje lystgass(men ser liksom for meg at jeg blir kvalm av den..?) Hadde vært gøy å fått akupunktur, men vet ikke om de gjør det her hos oss, får spørre litt neste gang jeg skal til jordmor på sykehuset. Men ellers tror jeg vi får ta det som det kommer. Pleier å ha høy smerteterskel(men mye syting ;o)
gullunge+1imagen Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Tro om like mange flergangsfødende vurderer naturlig fødsel? Er det bare meg eller virker det som om førstegangsfødende forventer seg litt lite smerter? Men for all del, håper virkelig dere klarer å gjennomføre det:) Kvinner har jo gjort de i tusener av år før oss så. -Jeg derimot sier ikke nei takk til en dose epidural når den tid kommer:D
Ausgustbarn Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Selvfølgelig klarer man seg gjenom en fødsel uten smertestillende, det fantes jo ikke det i gamle dager. Men samtidig tror jeg du burde forberede deg på at dette gjør sinnsykt vondt! ; ) Fødselsopplevelser er nok forskjellige, men de fleste er så vonde at du på et tidspunkt faktisk gjerne tror at du skal dø, at det er umulig å leve med slike smerter - med eller uten smertestillende. Det er vondere enn du kunne forestille deg at det gikk an å ha det og likevel være i live. Heldigvis dør man ikke. Men det er såpass langt fra noen smerte man tidligere har kjent, at jeg ikke ville sagt til folk at smertestillende var uaktuelt, for det er nok mulig du ombestemmer deg. Ikke for å skremme, men min søster sa dette til meg før min fødsel, og det hjalp iallefall meg å forberede meg på hva jeg hadde i vente. Men også til å skjønne at man ikke skal håpe på en smerte bare littegrann verre enn noe man kan forestille seg, fordi om man har smertestillende. Off dette høres så fælt ut, håper jo alle får en flott opplevelse, for det øyeblikk ungen er ute, spiller det ingen rolle, og om en fødsel så varer flere døgn er det jo et forholdsvis kort tidsrom ift hva man får tilbake. Og selv om jeg er annengangs, gruer jeg meg INGENTING til fødselen, for det er jo såpass fort overstått. Og premien er umulig å måle i verdi. Vet bare at det hjalp meg å vite på forhånd hva jeg gikk i møte, og folk er jo så redd for å gi gravide fødselsangst, at de ikke tør si fra om noe som helst. Litt redd for å poste dette, i tilfelle noen får helt hetta, men som sagt, jeg er annengangs og gruer meg ikke til fødsel. Det er en helt naturlig ting, kroppen vår er laget for det, og de aller aller fleste velger å føde mer enn ett barn.
gullunge+1imagen Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Er det foresten noen som har positiv erfaring med akupunktur som smertelindring? Hjalp ikke litt engang på meg.. tok på på orkanger sanitetsykehus i 2006..
☆ fødeklar ☆ Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Jeg fødte begge mine gutter heilt uten smertestillere. eg stolte på at kroppen min klarte det bra uten, og det gjorde det også. klart det var vondt....men det skal det også være. ønsker å ha en naturlig fødsel denne gangen også.
Miss Misantrop Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Så tøff du er. Jeg skal ha keisersnitt fordi jeg er ei pingle. Lykke til. Står respekt av valget ditt.
Edelweis Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 jeg fødte jenta mi for 20 mnd siden. helt uten smertestillende. prøvde med lystgass, men jeg klarer ikke følelsen av å være drita, så dette ble jo bare ekkelt. ble rett og slett sint fordi JM prøvde å prakke på meg den. jeg hadde overhode ikke tanke for smertestillende faktisk, der jeg lå helt i min egen verden og jobbet meg gjennom riene. fødselen var unngjort på 2 timer, så den var rimelig intens også. men føler nå at dette var det beste for meg, og skal føde uten smertestillende denne gangen også. massasje går ikke for meg, for jeg takler ikke at noen tar på meg når jeg har vondt å må konsentrere meg på å jobbe meg gjennom det. det føles ut som at noen skal komme å stryke på meg og massere meg når jeg har influensa og er syk, jeg takler det ikke. men om det ikke går så fort denne gange, kunne jeg tenke meg å prøve å føde i vann da. så vi får se=)
Miss Misantrop Skrevet 9. juli 2008 #13 Skrevet 9. juli 2008 Et lite ps.. Før i verden døde kvinner faktisk i barsel. (Skjelden, men fortsatt dør kvinner under fødseler i Norge) Og på verdens basis er barsel fortsatt det som gir høyest dødlighet til kvinner. Så derfor å dra inn historie og det at hvis man kan bli gravid, kan man føde blir litt søkt for meg.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 Alt kommer nok an på hvordan fødselen forløper,og hvor høy smerte terskel du har:) Jeg fikk epidural første gang i sammen med drypp,jeg anbefaler det ikke!!er 14 år siden så regner med tingene er blitt bedre.men for min del var det ikke ok! de to neste, ene er 11 år siden og nr 3 er 1 år siden hadde jeg kun lystgass som hjelp,tok det verste av de vondeste riene.absolutt å anbefale,ellers helt naturlig,ingen rifter og en flott opplevelse:)) Regner med at det blir det samme nå denne gangen også) Lystgassen tar likksom toppen av de aller verste riene,som er både triple og doble og ja i det hele tatt!!)
Maiblomst Skrevet 9. juli 2008 #15 Skrevet 9. juli 2008 Mulig kroppen er lagd for å føde, men etter en litt lei opplevelse sist gang går jeg inn på føden denne gangen med den holdningen at jeg tar det som det kommer, og innimellom lurer jeg på om jeg er den eneste her inne som gruer meg og faktisk er litt redd for fødsel, og til en hver tid ikke føler meg klar for å gjøre hva som helst for å få ut veslemor.. (Misforstå meg rett, jeg gleder meg kjempemye til å holde jenta mi i armene og til å bli kjent med henne) Dersom ting går kjempefint og ikke varer alt for lenge, kan jeg muligens klare meg uten, men jeg vil ikke innstille meg på det og føle det som et nederlag dersom jeg skulle komme til å trenge noe. Fikk epidural sist etter å ha ligget med konstante maserier i 2 døgn, og på dryppveer i de siste 11 timene. Dette hadde ført til skarve 4 cm åpning.. For meg var epiduralen en reddende engel, selv om det hele endte med keisersnitt fordi babyens hjertefrekvens gikk opp så mye da de økte dryppet for å få litt "fart på sakene". Ikke det at jeg opplevde smertene som så grufult intense i den fasen av fødsel jeg var, men man blir så utrolig sliten av å holde på sånn i lengden, og da oppleves også smertene verre tror jeg.. Da de ga meg epiduralen fikk jeg sove, og det var ganske godt for meg da.. Konklusjonen min med epidural er at jeg ikke ville være skeptisk til å få det igjen. Og som sagt; Ikke lag dere opp en formening på forhånd som er så bastant at du blir skuffet over deg selv dersom du skulle få behov for mer smertelindring enn du hadde tenkt! .. Jeg bare nevner det :-) Lykke til alle sammen! 15 dager igjen
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 9. juli 2008 #16 Skrevet 9. juli 2008 "planen" min er å ha lystgass og badekar. Det hadde jeg sist gang også. deilig å ligge i badekaret og føle seg som den divaen som har drukket 4 glass champagne. hehehe.....om det følses likt denne gangen gjennstår og se:D men når de verste pressriene kom var den masken gull verdt å puste i. tror nok jordmoren skrudde av lystgassen. men å ha den masken å puste inn i hjalp på at jeg ikke begynte å hyperventilere. noe jeg gjorde når jeg prøvde uten masken. Den måte å puste inn i noe på gjorde at jeg tok vekk noe av fokuset på at det gjorde så vondt!!!!!
Vertigo Skrevet 9. juli 2008 #17 Skrevet 9. juli 2008 Jeg er tredjegangsfødende, og har også denne gangen tenkt å føde uten medikamentell smertelindring. Brukte noe lystgass under første fødsel, men fødte på Fødeloftet andre gangen og hadde der ikke mulighet for lystgass. Og savnet det ikke. MEN det som har vært viktig for meg under fødslene, er å stole på min kropps evne til å føde, å få være i bevegelse, særlig under riene, og å slappe av så godt jeg kan og la riene arbeide. Om jeg blir anspent, blir også smertene større og det meste fort mer ubehagelig. Nå skal det legges til at jeg har hatt relativt kjappe fødsler, så jeg har sluppet å bli utmattet av langt fødselsforløp. Men samtidig tror jeg at nettopp det å greie å slappe av og å la kroppen jobbe er med på å korte ned fødselsforløpet. Om en blir anspent og engstelig forteller en kroppen/urinstinktet at det ikke er trygt å føde, og kroppen vil selv prøve å holde igjen fødselen - og en kan dermed få en lang fødsel. Denne gangen har jeg i tillegg brukt Hypnobabies en del. Har ikke greid å følge det opp så godt som jeg burde, men kjenner absolutt at det er nyttig. Og en liten ting til slutt ang. "naturlig" fødsel. En ting er å se på det som fødsel uten smertelindring, men for meg innebærer det også andre ting. Bla å slippe å ligge på rygg både under rier og utdriving. Tror ikke våre formødre fødte på rygg med beina i været. Det var det leger som fant på for noen tiår siden for å få en komfortabel arbeidsstilling. Da føder en faktisk i motbakke...
Småfolk Skrevet 9. juli 2008 #18 Skrevet 9. juli 2008 Ikke for å provosere på noe vis, men er ikke ALLE vaginale fødsler naturlige da - med eller uten spertestillende. ;-) Prøv uten først men vær åpen for at du kan ombestemme deg underveis. Det er det ingen skam i. Si til jordmor at du helst vil prøve uten, så oppmuntrer hun deg som best hun kan. Hun vil uansett ha noe i bakhånd om du ombestemmer deg. Klart det går ann å føde uten smertestillende. Men spørsmålet er om man virkelig ønsker det når det står på. Ingen skam å ombestemme seg tross alt.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #19 Skrevet 9. juli 2008 jeg er og 3 gangs..å fødte begge mine med naturlig smertelindring,m første hadde jeg bare steriltvanns pappler..ALDRI mer..hehe d var vondere å sette de sprøytene enn riene.. med nr 2 fikk jeg varme omslag på magen å akupunktur..funka kjempebra.. men d skal sies at jeg har og kjappe fødsler.. denne gang vil jeg ha akupunktur og dusj eller badekar..
Trulte76 Skrevet 9. juli 2008 #20 Skrevet 9. juli 2008 jeg har født to ganger og brukt kun lystgass med nr en spurte jeg etter smertestillende til slutt..hun skulle til å gå å hente, men så hørte hun jeg fikk pressrier.Så da var det ikke vits i, siden det tok en halvtime før det virket og da ville ungen være ute med nr2 var jeg litt sta og tenkte greide jeg uten med nr en skal jeg greie meg uten denne gangen også Håper jeg greier uten nå også. HAr ikke så lyst å ta noe smertestillende..Følte jeg har greid meg fint uten før, så regner med jeg greier meg uten nå også
M by M Skrevet 9. juli 2008 #21 Skrevet 9. juli 2008 Fødte min første med bare akupunktur og varmeflaske som hjelp. Jobbet med å slappe helt av på hver eneste ri og det hjalp veldig. Ble satt på drypp og full pakke, så det rev godt i et par timer. Men det gikk bra og jeg syntes selv jeg hadde en fin fødsel. Denne gangen har vi vært til samtale på fødestua her hvor alt foregår "naturlig". De tilbyr akupunktur og jeg har tenkt å klare meg med det denne gangen også. Men har likevell den holdningen jeg hadde sist at jeg ønsker det naturlig, men klarer jeg ikke det er det også helt greit. Man må bare kaste seg litt uti det og se hva som skjer tror jeg. Gruer litt mer denne gangen enn sist, fordi jeg vet hvor vondt jeg vil få. Samtidig gleder jeg meg til riene fordi jeg faktisk da vet at babyen kommer og det er en fantastisk følelse om man orker å ta seg tid til å kjenne på den mens det står på. Tror at det beste man kan gjøre om man ønsker en naturlig fødsel er å bare slappe av. Ta med litt musikk du liker som beroliger deg, øv med pappaen på hva han kan gjøre for å hjelpe deg med å slappe av på hver ri, ta med en varmeflaske, litt godt å drikke og litt å spise på. Det gjør dritvondt, men man kan prøve å "kose" seg med smerten også. Faktisk ;-)
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 9. juli 2008 #22 Skrevet 9. juli 2008 Innstillingen min er at jeg ikke ønsker å bruke epidural, har ei venninne som ble liggende rett ut i over ei uke med sinnsyke hodesmerter og klarte nesten ikke å ta seg av babyen sin... men klart: Sier jm at jeg bør ta det for å klare å gjennomføre fødselen må det jo revurderes. Øver meg på fødselshypnose, vil bruke badekar/dusj, akupunktur, samt at min fødselshjeleper kan gi meg healing. Det blir spennende å se hva som skjer, kan jo ikke bestemme slikt på forhånd, men det er lov å ønske.
!!!! Skrevet 9. juli 2008 #23 Skrevet 9. juli 2008 Lykke til alle dere som skal ha naturlige fødsler! Jeg skal ha så mye dop som jeg overhode kan få!!! Nåde den anestesilegen som er opptatt med andre ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå