Gå til innhold

SLUTTE MED BLEIE --> noen som vil dele erfaringer??? snille!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, ser at det er flere enn jeg som "sliter" litt med å få barnet til å slutte med bleie. for min del handler det mest om mangel på erfaring, for det er førstemann for meg og jeg har liksom ikke en masse gamle tips & triks å ty til!

hadde vært heeeeeelt supert hvis flere hadde giddet å skrive om sin erfaring her, slik at vi urutinerte, småstressede hadde kunnet lære av dere som allerede har gjort dette og forhåpentligvis få truseunger vi også ;)

sånn: hvordan tok dere det an? tok det lang tid? hvor gamle var barna?

klem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta jeg passa i når jeg var au pair i usa måtte slutte med bleier når hun var ca 22 mnd, pga alvorlig bleieutslett... dvs hun fikk beskjed om at hun skulle gå uten på dagtid i en uke-10dager. Veit ikke om vi var heldige, men det gikk helt uten problemer!

-Hun fikk være med å velge ut potte (som hun hadde prøvd endel før hun fikk bleie utslettet).

-Kjøpte inn masse truser, som vi fikk henne til å forstå at var litt stort (unger ser jo opp til de som er eldre).

- Vi gjorde ikke så mye ut av det hadde på kjole med truse, ikke noe mer. Første dagen tisset hun seg ut sikkert 15 ganger, vi bare vaska ungen og gulvet (ikke noe uffing eller sure miner, "jaja da må vi bare vaske, slikt skjer!"). -Her er det jo en fordel med norge, sol og sommer, -de kan jo gå halvnakne eller nakne ute, men det kan man ikke i usa....

- Rosa masse når hun tissa på potta.

- En stund spurte hun om bleie når hun skulle bæsje, noe hun fikk. -Men trikset der var faktisk å la henne være i fred på potta når hun måtte bæsje (vi trenger jo det vi voksne og!).

-Fant ut etterhver at jo mindre jeg masa om "må du tisse" jo bedre gikk det. La inn rutiner omtrent som om det hadde vært en valp, potte etter søvn og mat, og ellers kanskje 2hver time.

Etter at disse 10 dagene var gått var det for meg helt problemfritt å la jenta gå hele dagen uten bleie. Hadde med ekstra skift og bleie i bagen (hun hadde en lillesøster og) når vi gikk i parken og det var fare for at hun f.eks. sovnet på veien hjem. -Da tok vi på bleie slik at hun kunne sove med den. Hadde ytterst få uhell! Foreldrene derimot begynte å bruke bleie på henne igjen på kvelden, selv etter at jenta også sov på formiddagen uten bleie, og uhell. Ikke skjønner jeg hvorfor, jenta var tørr fra hun stod opp til klokka var fem, og gikk med bleie resten av døgnet... De brukte fremdeles bleie på kvelden når jeg flyttet 4mnd senere, -folk er rare ;-)

Skrevet

tusen takk for svaret!!

Skrevet

Det finnes en bok som heter The no cry potty training solution, eller noe sånt. Skrevet av Elizabeth Pantley, hun som skrev den veldig populære The no cry sleep solution. Den finnes på engelsk og visstnok på dansk,og er visst kjempegod. :) Har tenkt å kjøpe den selv.

Skrevet

Min erfaring etter tre barn er at når ungen her tørr bleie om morgenen med en gang di står opp er tiden inne. Vi har aldri brukt potte, men doring og krakk. Ungen kan være med å velge farge selv. Barn vil gjøre det samme som oss voksne eller eldre søsken og di går jo på do.

Vi reiser sammen til butikken og ungen får velge ut truser selv. HM har mange fine motiver. Også er det bare å sette i gang. Vi har selvsagt pratet om dette en stund på forhånd slik at det ikke kommer som en overraskelse.

Det er viktig å minne barnet på å gå på do og det er en stor fordel hvis det er fint vær og varm. Da kan di tisse på et tre eller noe hvis di er ute. For når di kjenner di må tisse, må det skje med en gang. Når di må bæsje er det lurt å la di få sitte litt alene. Gjerne med noe å lese i.

Man må regne med noen uhell, med det går seg til ganske fort. Vi har sluttet med bleier den sommeren di er tre år og nattbleien bare to- tre dager etter dagbleien.

Har gått overraskende bra for vår del hver gang.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...