Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har kun hatt ett utbrudd. Da var det blemmer på de innerste kjønnsleppene. Har såvidt jeg vet ikke hatt det siden. Men jeg lurer på.....er det alltid på innsiden der det kommer utbrudd? Eller kan man få det andre steder i underlivet også? (Har lagt ut dette på Kjønnsykdommer også)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 Hei Jeg har også herpes.. Jeg får det som regel på de ytre kjønnsleppene.. Det kan være greit å vite at det er mange som får kun ett utbrudd og utfra dette utbruddet utvikler en motstand slik at man deretter ikke har flere utbrudd... Det smitter andre kun når du har utbrudd... Det kan imidlertid smitte både til andres kjønnsorganer og til munn/lepper.. Noen som er svært utsatt og uheldige kan også få det rundt nese, øyne og på hender... Jeg har hatt herpes i 15 år, og har ikke utviklet noen motstand, så jeg har utbrudd nå og da, men det er likevel sjeldnere og sjeldnere det kommer..
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Hei igjen, du som svarte....takk for det. Kan jeg spørre....har du født barn?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Hei igjen:-).. Jeg har ikke født barn.. jeg prøver for tiden å bli gravid... Men har jo lest dette med at det er skummelt å føde med aktivt herpesutbrudd og at man da gjerne tar keisersnitt... jeg vet ikke så mye mer om dette dessverre... var d noe spes du lurte på eller?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ER gravid i uke 32. Problemet mitt er at jeg ikke har sagt noe om den forbanna herpesen til samboer'n min. Jeg vil ikke at han skal vite!!! Og nå lurer jeg på om jeg kan fortsette å skjule det, ved å ta en tablett kur jeg har lest om, 3 uker før termin. Jeg tviler på at jeg kommer til å få noe utbrudd, men bare for sikkerhets skyld. Har som sagt bare hatt det ene utbruddet for 16 år siden! Vet du om det blir snakket om når du skal føde??? Uff, jeg føler meg helt forferdelig og sover dårlig om natten pga. dette.......ikke bra..... Har lest mange steder om det her, folk har fått råd fra leger om å si at de nettopp har oppdaget dette.....men jeg er så dårlig til å lyve, vil helt kunne bare fortsette å holde på hemmeligheten!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Huff, dette er vanskelig for deg, det skjønner jeg godt! Det er forståelig at du ikke ønsker å fortelle dette til samboeren din også.. Men det kan jo hende at det samtidig er litt problematisk om ikke jordmor er informert om det.. For det første er det jo viktig at du evt forsikrer deg om at den tablettkuren du snakker om er trygg å ta for gravide... for det andre er det kanskje ikke sikkert at den forhindrer utbrudd.. altså, den kan vel ikke være 100 % sikker? Kan det være mulig å ha en privat samtale med jordmor om dette? Kanskje du kan fortelle at du ikke ønsker å informere samboer fordi du uansett aldri har utbrudd... Dette bør i så fall jordmor respektere synes jeg.. Men det kan jo føles litt flaut å si kanskje.. Det er jo viktig at de som undersøker deg i forkant av fødsel forsikrer seg om at du ikke har utbrudd og dermed kan gi klarsignal om fødsel.. På en annen side tror jeg det er uhyre sjelden at det egentlig fører til skader for barnet da, jeg har ihvertfall aldri hørt om det, men det er dumt å risikere noe kanskje?..
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Ja, det er forferdelig vanskelig! Takk for at du forstår. Det er første nå når det nærmer seg fødsel at jeg har begynt å tenke på dette. Har bekymret meg for andre ting før dette....men nå MÅ jeg ta tak i dette! Har bare skøvet det bak meg.... Jeg unner ikke min verste fiende å få herpes! Den gangen jeg fikk det i 1992, kom det som lyn fra klar himmel. Jeg skjønte ingenting. I ettertid har jeg jo lest at det kan ligge latent i kroppen, og at psykisk stress kan utløse det. Hadde en annen samboer den gangen, han skjønte jo heller ingenting, vi visste så lite om dette. Husker jeg satt på toalettet og SKREK av smertene, forferdelig vondt, og samtidig så nedverdigende!!! Det var nesten det verste. Smerten gikk jo over. Har ny samboer nå, og jeg har bare ikke lyst til at han skal få vite dette. Skal til jordmor i morgen, skal ta det opp da. MÅ jo det. Det som er dumt er at det ikke er min vanlige jm, hun er på ferie. Hun jeg skal til i morgen høres "streng" ut på tlf., så jeg gruer meg til det og. Håper ikke hun dømmer meg nord og ned. Jeg hater dette. Den tablettkuren jeg skrev om, er spesielt med tanke på å hindre utbrudd, så det skal være ok. Takk for at du engasjerer deg!!!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 så bra at du tenker å ta opp dette med jordmor.. Du må bare tøffe deg opp vet du:-) Hun vet nok om tablettkuren er grei å ta også, eller så vil hun sikkert anbefale deg noe annet.. Men du, har du bare hatt et utbrudd siden 1992? Da er jo sjansen minimal for at det skal være noe utbrudd under fødselen også.. Da vil nok jordmor forstå det hvis du ikke ønsker å ta opp dette med din nåværende samboer... Når det er sagt, så fortalte jeg sambo om herpesen min med en "by-the-way-tone".. hvis du skjønner?... Jeg sa samtidig at 1/3 av alle mennesker i Norge har herpes.. (for så mange er det faktisk), men at de fleste har utviklet immunitet, og dermed ikke har utbrudd (slik det er for deg) og at det heller ikke smitter når man ikke har utbrudd.. Jeg sammenlignet det med forkjølelsessår på leppene, bare at jeg har det på kjønnsorganet... For det er jo det samme viruset.. Kanskje dette kan være en innfallsvinkel for deg også hvis du ønsker å fortelle det?.. du trenger jo ikke sette deg ned med en alvorlig mine og si at "nå må vi snakke sammen om noe skikkelig fælt" liksom :-) Jeg skal ikke si at du bør fortelle samboeren din det, men det kan kanskje gjøre denne tiden enklere for deg? Du kan jo også si at du ble smittet av din forrige samboer, og dermed er det ikke så lett å fordømme deg.. du har ikke ligget rundt liksom... Grunnen til at du tar det opp nå er jo bare at du kom på det pga noe du hadde lest ang herpes og fødsel.. Det har ikke vært aktuelt å si det før fordi du ikke har hatt noen utbrudd, og dermed heller ikke stått i fare for å smitte noen... Lykke til hos jordmor i morgen:-) Håper du får fortalt det og at hun gir gode råd slik at du blir litt roligere rund dette... Hold meg oppdatert da:-)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har hatt det på samme måte som deg, kun ett utbrudd for ca 6 år siden. Ikke noen symptomer siden. Det ble ikke gjort noen tiltak i mitt tilfelle, fastlegen min visste om det og det ble såvidt tatt opp ved første konsultasjon ifm graviditeten. Tror ikke du trenger å uroe deg i det hele tatt. Snakk med det til fastlegen din event..? Jeg fødte midt på sommeren med ferievikarer, det var ikke noe tema da jeg kom på sykehuset for å føde, mht jordmor. Lykke til, det går bra!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Du høres ut som en skikkelig klok dame, tusen takk for gode råd!!! Nope, har så vidt jeg vet ikke hatt utbrudd siden 1992. Har hatt "kviselignende ting" i underlivet, men er nesten helt sikker på at det ikke har vært herpesen.... da har man jo blemmer som vesker, ikke sant? Har vært livredd hver gang jeg har fått "trøbbel" der nede.....som sopp feks. (Som du skjønner var utbruddet i 1992, veeeeeeldig traumatisk for meg!) Kan jeg unngå det, vil jeg helst ikke fortelle det til samboeren min. Vet at han ville tatt det litt hardt. Vi har vært sammen i 5 år, jeg er hans første kjæreste og jeg har MYE mer erfaring enn han, tror kanskje han hadde fått noen "rare" tanker.....og det vil jeg ikke at han skal få nå, i denne fine ventetiden som vi har sammen. Skjønner du? Ja, det tror jeg du gjør. Skal holde deg oppdatert jeg. Takk igjen.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Hei! Sto det ikke på helskortet ditt, da? Og du tok ingen tablettku i forkant av termin? Hvilket sykehus var dette? Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #14 Skrevet 9. juli 2008 Jeg hadde et utbrudd for mange år siden. Har heller ikke fortalt det til samboern min fordi jeg vet at han dumpet en x fordi hun hadde herpes. Jeg har fått invilget keisersnitt av psykiske orsaker, men det lå i bakhode da jeg søkte. Lykke til HI
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #15 Skrevet 9. juli 2008 Jeg fikk herpes for 5 år siden, hadde da ett utbrudd, men dette var rundt anal åpning(?!?) men uansett har dette aldri vært noe tema hos verken fastlege, jordmor eller sykehus. Ikke da, og ikke ved denne graviditeten, så hadde ikke uroet meg så mye jeg:o)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #16 Skrevet 9. juli 2008 Jeg har tenkt det samme jeg også, men tror jeg er for sent ute, er i uke 32 nå. Skal snakke med jm om dette i morgen også. Ikke lett dette!!! Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #17 Skrevet 9. juli 2008 Men du har fortalt alle de forskjellige at du har herpes? Syns det er rart at de da ikke har gjort noe ved fødsel, er jo svært risikofullt for barnet HVIS du skulle ha utbrudd? Det er det jeg er redd for........ Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #18 Skrevet 9. juli 2008 Jeg som svarte på midten her oppe en plass. Nei det ble ikke ført opp i helsekortet og tok ingen tablett kur. Kan være jeg har en 'slapp' lege.. For all del. Men kan ga ikke uttrykk for at det skulle være noen fare. Jeg tok det opp på første time mht graviditeten, brøt litt i sammen når jeg fortalte det, siden jeg selv syns det er fryktelig at jeg har fått det. (Trodde aldri jeg skulle få slikt....) Men uasett.... Han var jo klar over dette siden det var et 'tema'... Og gjorde ikke noe mer utav dette. Følte meg mer avslappet. Jeg hadde tatt det opp med fastlegen el jordmor selv om det er ubehagelig. Du kan jo lese litt om det på lommelegen.no / dr online el lign å se på andres erfaringer. Vet det står litt om det der. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #19 Skrevet 9. juli 2008 jeg har også herpes,lenge siden utbrudd,men tok det opp med legen,å han sa jeg skulle ta tablettkur for å være helt sikker..så det gjorde jeg,det eneste som stod på helsekortet var valtrex(var det det de het?hmm) 3 uker før termin...bare diskret bortpå siden,ingen som nevnte noe om det...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #20 Skrevet 10. juli 2008 Hei og tusen takk for svar! Jeg skal til jm i dag og skal snakke med henne, eventuelt legetime neste uke sånn at jeg kan få en resept på tabletter. Svaret ditt lettet meg, tusen takk.....dette betyr mye for meg!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #21 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har hatt det siden 1991, har hatt tilsammen 5-6 utbrudd, det siste må ha vært 5 år siden. Har født siden da, og tok det opp med lege og jordmor. Fikk noen brosjyrer om det, men siden jeg har hatt så få utbrudd, og det var så lenge siden sist, hengte vi oss ikke opp idet. De sa at 'worst case scenario' var å måtte ta KS hvis jeg hadde utbrudd v.- fødsel. Hadde ingen utbrudd i graviditeten og ikke etter fødsel heller. Som flere av dere over, vet ikke samboer at jeg har herpes liggende i kroppen. Rett og slett fordi det i starten var flaut å si det, og fordi jeg så sjelden har/hatt utbrudd, har jeg nesten glemt det. Bortsett fra det aller første utbruddet, har de vært milde og ganske smertefrie. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #22 Skrevet 10. juli 2008 Hei! Nå har jeg fått så mange beroligende svar at jeg er kjempeletta. Thank god for BIM, sier jeg. (Når det som i mitt tilfelle brukes seriøst!)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #23 Skrevet 10. juli 2008 Hallo, jeg har hatt ett utbrudd for mange år siden, jeg har igrunnen ikke sagt det til noen jeg, under graviditeten. Hadde glemt det helt til jeg leste dette nå
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #24 Skrevet 10. juli 2008 Nei, når man er av de "heldige" som kun får ett utbrudd......da vil man hest glemme det, fordi det er DRITVONDT, ekkelt og "nedverdigende" på en måte. Bare ordet herpes er ekkelt, syns jeg. Men det som er, er at det kan komme som "lyn fra klar himmel", fordi det kan ligge latent i kroppen....med meg gjorde det nemlig det. Mye "stress" og psykisk "press" gjorde nok at det ble utløst. Jeg hadde ny jobb, ny kjæreste, mine skilte foreldre skulle møtes for første gang på mange år i en barndåp....mange ting som spilte inn, tror jeg. Ikke rart jeg fikk sjokk.....
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2008 #25 Skrevet 11. juli 2008 Hei igjen! Skrev at jeg skulle holde deg oppdatert. Var hos jm i går, det gikk kjempefint! Hun sa at jeg måtte IKKE bekymre meg, siden jeg ikke hadde hatt utbrudd på 16 år! Det behøver ikke stå på helsekortet at jeg har herpes, og tablettkur var heller ikke nødvendig. Ergo, samboer behøver ikke få vite. Jeg er lettet. Takk for gode svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå