Gå til innhold

Hvorfor er ikke kvinner mer solidariske med hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jf. Debatten om smertelindring under fødsel..

Ser liksom ikke for meg at menn ville kritisert andre menn som tok smertelindring selv om de ikke tok det selv?

Tror neppe menn ville kritisert en mann som valgte KS grunnet frykt for vaginal fødsel?

Hadde kvinner stått sammen hadde det helt sikkert eksistert en nesten helt smertefri måte å føde på. Selv om du ikke ønsker den måten selv, kan du i allefall støtte oss andre?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi jenter egentlig er noen kjerringer - og det var ikke ironisk ment.

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig! Flott at du tar opp dette..

Jeg har alltid ment at hvis det var menn som fødet barn hadde det allerede eksistert en myriade av effektiv smertelindring som ikke representerer noen vesentlig risiko for verken mor eller barn!

Vi kvinner har på et vis blitt vår egen undertrykker når vi bruker midler som de sterkeste i samfunnet gjør, f.eks som å bagatellisere smerte, kritisere de som ikke "tåler" smerten osv..

Skrevet

Kvinner undertrykker hverandre så til de grader. Det begynner på ungdomsskolen, med baksnakking av den peneste jenta og fortsetter i voksenlivet med en stadig påminnelse at om du alltid skal velge den tyngste veien. Du skal gå rundt med konstant dårlig samvittighet for at du ikke har ofret nok.

En del kvinner burde absolutt konvertere til katolisismen. Dårlig samvittighet, offer og lidelse er sentrale temaer der.

Skrevet

Er det egentlig noen som kritiserer andre for å ha smertelindring? Jeg har ikke sett det, men mulig at jeg har gått glipp av noe. Hvis noen er stolte av å føde uten, er det det samme som å kritisere andre som hadde? Skal vel heller ikke ta for god fisk at alle som er her på Dib representerer kvinner generelt, hvis det er konkrete innlegg du sikter til.

Fødte uten selv, og det var et valg jeg tok, men har aldri kritisert andre som hadde epidural. Jeg spør heller ikke andre om de hadde smertelindring. Derimot er det ofte de som hadde epidural selv som spør om jeg hadde noe, og som alltid skal forsvare hvorfor de selv måtte ha det. Kanskje mye av dette ligger i hodet til de som har hatt smertelindring og føler alt som et angrep på og kritikk av dette valget.

Skrevet

Har du ikke sett debatten om bedøvelse i underlivet?

Skrevet

DU er jo den som skaper anti-solidariske holdninger med å konstruere konflikter som egentlig ikke finnes! For jeg er enig med anonym over her: Er det egentlig så mange som kritiserer dette da?

Det er så mange eksempler her inne på kvinner som er hårsåre når de føler at de ikke har lyktes med noe, enten det er at de har fått smertelindring, tatt ks eller ikke har fått til ammingen. Da skriker de ut at andre kvinner kritiserer dem, mens det egentlig er en indre stemme inne i dem selv som står for det meste av kritikken!

Nei, så mye solidaritet som har møtt her inne, skal man lete lenge etter. Slutt å ha sånne mindreverdighetskomplekser overfor menn! Har menn f.eks. tilsvarende forum som dette? Nei!

Skrevet

Har ikke lest dabatten du refererer til, men er litt enig. Svigermor måtte gjenta x antall ganger at på hennes tid fantes det ikke smertestillende når man fikk barn. Jeg selv fikk lystgass da de sydde, åååå så heldig jeg var, ifølge svigermor.

Skrevet

Hvis man leter grundig nok, og legger opp til diskusjoner, finner man alltids noen som har lyst til å provosere og kritisere!

Skrevet

jeg ønsket ikke smertelindring, for min egen del.. syntes den epidural sprøyta var mere skummel enn å føde vanlig.. men.. måtte ha det.. auuuuu!! håper jeg slipper denne gangen..

men.. over til tema.. de fleste kvinner er bitcher.. vi burde alle føde uten smertelindring, fødselen tar 30 minutter, oppe etter 40 minutter, drar hjem etter 1 time, og har melk som en foss(slik at du kan gi til sykehuset og ha rikelig nok selv) til ungen i allefall er 1 år. alt du kjøper til barnet skal være nytt, og av ypperste merke, helst 10 tusen for ei vogn, og klærne burde ikke koste under 500 kr for en body... osv osv...

Skrevet

Et lite utsnitt fra debatten:

"Hvorfor skal alt være smertefritt?"

"Det viktigste er vel ikke at mor skal ha det smertefritt."

"Jeg er bare i mot bruk at medisiner mot alle mulige småting."

"Mor blir ruset/full = barnet blir ruset/full. Ikke akkurat en vakker start på livet..."

"Kjenner jeg er litt provosert over at alt på død og liv skal være så forbanna behagelig for enkelte i dag..."

Solidaritet?

Skrevet

Så vidt jeg har sett er det får som kritiserer dette, men mange som er ekstremt hårsåre.

Når det gjelder å være solidarisk med andre kvinner synes jeg som regel ikke det er noen spessiel grun til det. Kvinner er omtrent like ulike som menn er. Etter min mening er det liten grun til å vise mye solidaritet bare fordi en person er kvinne.

Skrevet

Her er det vel egentlig bare det siste utsagnet som er usolidarisk. Det nestsiste er kunnskapsløst, mens de første bare er meninger og har lite med å være usolidarisk å gjøre. Så du bør hente frem andre utsagn enn dette hvis du ønsker å underbygge meningene dine.

Skrevet

Vil heller ikke være solidarisk med kvinner bare for at de er kvinner. Men det går an å være solidarisk med folk som føder, når man føder selv.

Se på kommntarene da: En sier jo hun blir PROVOSERT over at kvinner vil ha en behagelig fødsel!

Skrevet

Ja, jeg skulle gjerne ha hørt menn, som dere påstår er mer solidariske med hverandre enn kvinner, diskutere noe lignende. Tror ikke de hadde lagt så mye imellom, akkurat! Forskjellen er vel at kvinner er så følsomme for andres meninger om det de selv har gjort, spesielt når de føler at de ikke har lyktes helt. Da tåler de ikke å få en eneste liten kommentar, uten å hyle ut at "ALLE andre er så grusomme og usolidariske".

Skrevet

Ja, men det går ikke an å ta denne ene kommentaren, fra en dum kvinne, og trekke den slutningen at "kvinner er usolidariske med hverandre". Poenget er at når kvinner føler at de har "mislyktes", er det deres indre stemme som roper høyest. Hvis de får en eneste negativ kommentar, tenker de at ALLE mener dette. Det er da bare noen få ubetenksomme utsagn det er snakk om, og jeg synes det er så nedbrytende å si at "kvinner er usolidariske" av den grunn.

Skrevet

Hvis det eneste problemet er at man blir lei seg så er jeg enig med deg. Da får man bare drite i det andre mener.

MEN er jeg er hellig overbevist om at hvis kvinner hatt stått sammen og stilt krav så ville det eksistert bedre og ufarlig smertelindring, og man ville aldri opplevd leger som nekter KS eller at man ikke får epidural fordi legen har så mange han må bedøve. Det ville være flere anestesileger på vakt, og det hadde blitt forsket mer på ufarlig smertelindring.

Så de kommentarene kan ikke avfeises som sprøyt, når de kommentarene får konsekvenser for oss andre!

Skrevet

Da kan du også snu debatten og si at dersom alle aksepterte 'ingen smertelindring', ville de som ikke vil ha smertelindring slippe å bli stemplet som usolidariske. At noen vil ha smertelindring har også konsekvens for oss andre.

Skrevet

Joda, jeg har forståelse for det du skriver. Er enig i det at det ville ha vært mer tilrettelagt for menn. Det er mer forskning på mannsrelaterte sykdommer, f.eks.

Men jeg mener at det ikke handler om at kvinner ikke er solidariske med hverandre, og at menn er mer solidariske. Jeg tror ikke det. Jeg mener at det har mer å gjøre med at menn er "flinkere" til å kreve sin rett, og har mer "lov" til å være egoistiske.

Skrevet

Ja, det har du sikkert rett i. Men de kvinnene so tør kreve sin rett får jo pokker mneg høre det fra andre kvinner også da! Det er det vel ingen menn so gjør? Tror heller menn beundrer hverandre for at de tør å stille krav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...