Gå til innhold

til kosemoms.... og dere andre med erfaing med oppkast..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man kaster opp hver dag, hva gjør legen, hva skjer? Vet jo at man må inn og få intravenøs næring hvis d blir nødvendig, men prøver de andre ting som kvalmestillende eller noe? Er 9+0 i morgen og orker ikke tanken på å ligge i sengen i uker eller mnd.

Var veldig kvalm sist sv.skap men da slapp jeg spyen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første svangerskap spydde jeg hver morgen de første tre mnd, men ble ikke innlagt el.l. Kommer an på om en spyr flere ganger om dagen og ikke klarer å holde på maten i det hele tatt.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd akupunktur eller kinesologi- har hjulpet meg. Nå er jeg så og si fri for all kvalmen (har vært sykemeldt pga kvalme).

Naturpreparater som ingefær etc skal du være forsiktig med. De hjelper sikkert mot kvalme, men det er ikke alle bivirkninger en har oversikt over.F. eks. hvordan det påvirker fosteret dersom det inntas i store doser. Rådfør deg med legen og lykke til!

Skrevet

Jeg har bare kasta opp to ganger, og ene gangen var fordi vi kjørte bil og en unge som satt på kasta opp først, og det stinka så at jeg kasta opp pga det :P Og for noen dager siden når jeg spiste litt for mye popcorn, tror ikke det var plass til mer:P Det kom bare popcorn opp.

Men jeg vet at om man kaster opp HVER dag så må man få intravenøs næring ja, for å sikre fosteret. Hvis du bare er veldig kvalm hver dag, så går det sikkert an å få noe kvalmestillende..

Så finnes det jo også forhåndsregler for kvalme. Hva blir du kvalm av? Er det f.eks vaskepulver, så prøv å la noen andre vaske klærne.

Skrevet

Hei !

Vet ikke men jeg tar ihvertfall ingefærtabl med uttrekk av bokhvete, Urizal er merket. Jeg ble merkbart bedre av de, begynte med 2 om dagen, økte til 3 og det holder for meg, er noe kvalm innimellom når je har spist men vil vente med øke til 4 en stund til.. Kanskje jeg klarer meg med bare 3..?!

Du kan ta inntil 6 pr. dag står det på esken :))

Lykke til!- Og god bedring!

Skrevet

Jeg er kvalm hele dagen og klarer ikke noe så det er ikke noe som gjør meg kvalm, jeg er d uansett. Prøvde akkupunktur og kinesologi sist svangerskap uten hell. Det er som å ha langvarig spysyke.

Skrevet

jeg Glemte å skrive at jeg spøy hele dagen og var konstant kvalm til je begynte med de tablettene, vært ett forsøk kanskje ?

Skrevet

Ingefær ja! Stemmer.. det anbefalte venninne mi, hvis jeg skulle bli kvalm.. men jeg har vært veldig heldig, har vært minimalt kvalm, og bare noen minutter i slengen.

Men ingefær-te skal også være bra!

Skrevet

jupp- prøvde det men tabl hjalp MYE mer ;)

Skrevet

Hei Mini LK:)

Ser du har fått masse svar her, så det er jo bra :)

Jeg fikk kvalmestillende tabletter i forrige svangerskap, siden jeg bare gikk ned i vekt...husker ikke hva de heter, men det kan jeg sikkert finne ut av :)

For meg hjalp det kun å ligge i ro, ikke bevege meg fra senga eller sofaen. Ingen av kjærringrådene hjalp og uansett hva jeg puttet i meg kom det opp igjen :S Men skulle være så stærk, så gikk ikke til legen å fikk sykemelding før i uke 12.

Men plutselig så snudde det, og rundt uke 16 begynte vekta å gå opp igjen og spyinga stoppet :) Kvalmen var der dog, men det ble bedre!

De vurderte å legge meg inn, men siden vekta snudde så slapp jeg :)

Håper du er heldigere og at det gir seg snart.

Mitt råd er å holde deg mest mulig i ro og prøv alle kjærringråd i boka!

Og skal du drikke noe så drikk eplejuice med farris (50/50) da får du i deg både salt og litt energi!

Skal sjekke hva de heter de kvalmestillende :)

Føler meg deg!!!

STOR klem til deg!!

Skrevet

Jeg fikk resept på Prostafen i forrige svangerskap, men de hjalp ikke noe for meg. Jeg kastet opp mange ganger til dagen, men klarte som regel å holde på maten lenge nok til at jeg bare gikk litt ned i vekt, ikke raste ned slik mange gjør (jeg veide meg ikke ofte, men veide 4kg mindre ved første kontroll i uke 10 enn jeg gjorde før jeg ble gravid). Gjør du det, så er det jo aktuelt med innleggelse.

Skrevet

Akupunktur hjalp ikke noe særlig på meg sist svangerskap. Men det ser ut som om det skal hjelpe meg nå. Så kanskje du kan prøve det et par ganger?

Jeg har noe de kaller permanåler i øret hele tiden. Det er små små små nåler festet til en tape som jeg stimulerer og trykker på selv når jeg føler kvalmen kommer. Jeg har bare vært kvalm i 2 dager enda, ikke spydd, men er ganske uggen. Et par ganger har jeg trodd at jeg måtte spy, men når jeg trykte på nålene gikk det værste over og jeg kunne fortsette som vanlig.

Skrevet

takk for svar og forslag. Vil gjerne prøve noen form for behandling, men vet ikke om jeg orker å komme meg ut av sengen. Skal til legen på mandag og forlenge sykemeld og har gruet meg til d lenge, håper jo han har noen glupe forslag men tviler vel litt på d.

God bedring til alle andre kvalme og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...