Gå til innhold

Ferska i trygdesvindel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer når NAV finner ut at en har mottatt trygdeytelser som alenemor når sannheten er at en hele tiden har bodd sammen med far?

Mor og far lever sammen. Ingen av dem har arbeid. Eier ikke bolig eller noen andre verdier. Det er jo barn inne i bildet. Hvis NAV kutter alle ytelser vil jo familien ikke ha noe å leve for. Hvordan løses dette i praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må nok pent betale tilbake alt du har fått i den perioden alenemoren og barnefaren har bodd sammen. dere kan jo få arbeidsledighetstrygd og eller dagpenger...men å snyte på nav og ta penger fra andre synes jeg lite om!

Skrevet

Man må da tilbakebetale - man kan også risikere å bli dømt for trygdesvindel. Ikke så lett å bevise at mor og far bor sammen, om dem ikke er oppført på samme adresse. Nav har ingen rettigheter ved å inntrenge et privat hjem for å bevise motsatt.

Om Nav kutter alle ytelser vil man få tildelt bolig av kommunen (ikke alle kommuner som har noe å tilby i praksis) og man vil få livsopphold.

Man vil aldri miste barnets stønader.

Skrevet

Hun må betale tilbake alt det hun har mottatt(både overgangsstønad, ekstra barnetrygd, stønad til barnepass osv, alt etter hva hun har fått), og bøter i tillegg. Fengsel er heller ingen umulighet.

Jeg må bare si at jeg forstår ikke at folk tørr slikt. Det hjelper ikke at de ikke gidder arbeide. Hva må andre gjøre for å overleve?

Skrevet

Jeg ble tatt for å snylte 20 000 kroner i dagpenger for noen år tilbake. Var da 3 år siden jeg hadde snylta. Måtte betale tilbake hver eneste krone. Hvis du jobber og tjener over 11 000 kr netto (tror satsen var det) + noe for ungene sikkert, så blir det lagt inn lønnstrekk direkte hos arb.giver. Får du penger igjen på skatten, så tar de det også...

Skrevet

I denne saken er det ikke noe spørsmål om manglende bevis. De finnes i massevis!

Jeg har hørt om mennesker som er straffa for ulike kriminelle handlinger som har fått så store krav på seg at de aldri vil kunne betale tilbake. For disse menneskene sies det at de kommer aldri til å begynne å jobbe igjen fordi alt de tjener vil gå til å betale kravene de har på seg. Gjelder dette trygdemisbrukere?

I denne saken har misbruket pågått i flere år. Det er ikke helt ubetydelige summer det er snakk om.....

Skrevet

Jepp... det gjelder trygdemisbrukere også...!!

Skrevet

fengsel skal mye til... med mindre du er tidligere straffedømt !!!

så den kan du utelukke...

men ryker dere vil moren få alt på seg,og betale tilbake alt dere har fått så lenge dere har bodd sammen...

og må bare legge til at det kan være en GRUNN for at ingen av dem er i arbeid !!

men prøv no hverfal og gjør alt dere kan for og nekte på det..!

Skrevet

Må nok fint betale tilbake hver krone da, så er vel sosialkontoret det neste alternativet dersom de ikke har noen penger!

Skrevet

Det kan bli en straffesak ut av det, kommer litt an på hvor mye penger det er snakk om. Er det snakk om 100 tusen kroner, så tror jeg faktisk at man må regne med at man blir straffedømt.

Skrevet

nei !!!! det skal jææævlig mye til og få fengsel i en sånn sak !!!

Skrevet

Trenger ikke å havne i fengsel da... Kan være at du får en betinga dom vet du... sånn at du slipper å sitte i fengsel, men om du gjør en ny straffbar handling, så må du sone den betinga dommen i tillegg...

Skrevet

ja men då e vi enig :P

Skrevet

du må betale tilbake alt dere har motatt når dere bodde sammen !!

og vil nok få en bot vedsiden av !!

kommer litt ann på kor mye peng det e snakk om...!

Skrevet

Snakka med samboer nå, og han sitter som lekdommer i tingretten i AKKURAT slike saker... og han kan fortelle at er det mellom 30 og 60 tusen, så får du betinga (altså ikke fengel), ALT over 60 tusen gir fengsel...

Skrevet

Overgangsstønaden aleine er på noe over 120 000 i året, og har dette pågått i flere år så er det snakk om flere 100 000, kanskje 3-700 000(ca) med alt det andre også. Og husk at en får overgangsstønad videre for barn nr 2 også dersom en er alene da også. Så har en 2 barn med 3 år mellom, da er det straks 6 år med overgangsstønad. Og det er penger, det.

Skrevet

Jeg ser at noen over her skriver at folk ikke får fengselsstraff om de ikke er tidligere straffedømte, men jeg tror ikke det stemmer i alle tilfeller. Ei jeg kjenner fikk tid i fengsel etter å ha lata som hun var alenemor uten å ha vært det. Hun gjorde det i flere år, og siden det var åpenbart at hun hadde gjort det med overlegg og skyldte såpass mange tusen så ble det fengsel. Ikke i så mange uker, men fengsel ble det!

Skrevet

Det skal ikke så jææævlig mye til for å havne i fengsel nei. min bror ble dømt til 24 dagers fengsel for snylting på arbeidsledighetstrygd. han mottok noen mnd ekstra selv om han hadde fått seg ny jobb. i tilegg måtte han betale tilbake hver krone, noe som tilsier dobbel straff. men en ting som ble skrevet lengre oppe her er også feil, han fikk tilbake masse penger på skatten, men de tok de ikke. så han brukte de på å betale annen gjeld han hadde rotet seg inn i, og betalte resterende til NAV etterpå.

Skrevet

Skal kanskje mye til, men ikke JÆÆÆVLIG mye... Kjenner ei jeg som ble tatt, hun måtte sone (tror det var 30 dager).

Skrevet

OK! En blir dømt. En mister sikkert den stønaden en ikke har krav på: Ekstra barnetrygd overgangsstønad etc. Pengene skal betales tilbake og en får bot.

Men hva skjer videre?

Sosialkontoret blir nevnt og sosialstønad. Her er det snakk om to mennesker som burde kunne jobbe, men som hittil har levd godt på trygdepenger (Som de ikke hadde rett på, men har mottat likevel). Familien eier ikke sitt eget hjem, dette leies av noen andre. Husleien betales med "stjålne" penger. Familien består av mor og far. Forholdet tar jo ikke slutt selv om svindelen blir oppdaga. De er fortsatt to foreldre. De må ha hus over hodet, penger til mat og klær osv. Kan de virkelig gå på sosialkontoret og heve penger fordi de har mistet trygdepengene. Spiller jo ikke noen rolle om pengene kommer fra trygdekontoret eller sosialkontoret. Det er jo skattepengene våre som dekker dette! Jeg blir så provosert! Er en innenfor systemet så får en jo alt som en vil!

Skrevet

Vel... tror nok ingen lever kjempegodt på overgangsstønad som er 10000 i måneden. Prøv å få to voksne og 2 barn til å overleve på det. Foretrekker lønningen min jeg.

Skrevet

Jeg får håpe at snylterfamilien blir kastet i fengsel.

Som lovlydig skattebetaler er jeg lei av å betale for pakk som ikke gidder å gjøre et ærlig stykke arbeid,

Skrevet

som det nevnes over her er grensen for ubetinget fengsel for trygdemisbruk hevet fra ca 30 000 til ca 60 000 kr , det skal med andre ord ikke så mye til..

Bf er også med på svindelen og vil bli anmeldt for medvirkining ( underskrifter på div papirer, betaler trolig bidrag til seg selv mv).

Barnevernet kobles inn dersom de må sone samtidig...

Skrevet

Dersom en mottar sosialstønad kan en ikke passivt motta dette lenge om en er arbeidsfør.Da blir det satt krav til akrivitet/jobb. Så det blir litt annerledes enn å få os uansett.

Skrevet

Jeg synes HI burde melde dem uansett. Jævlig provoserende at skattepengene våre går til sånne sleipe latsabber!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...