Anonym bruker Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har lyst til å døpe barne mitt, men verken jeg eller forloveden min er kristene. jeg var katolsk men melte meg ut. Han derimot er Buddhist. Jeg har ingen relgiøse livssyn, men jeg synes det er fint å døpe barnet sitt, er vel hele tradisjonen og det at barnet får gudforeldre og faddere som jeg synes er fint. Men finnes det noe annet alternativ??? Finnes det noe som en borgelig dåp??
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 human-etisk forbund har noe de kaller navnefest som er deres svar på dåpen...sjekk www.human.no jeg for min del har valgt å bare ha en feiring,som en bursdag liksom...navnet har han jo allerede fått,fødselsattest og det hele..
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 velger man dåp, velger man å love at man skal lære opp barnet i den kristne tro - vi skal selv velge navnfest, da vi dessverre ikke kan lov dette - og det å lyve i kirka blir litt drøyt synes jeg, bare fordi man ønsker å følge en tradisjon. Det er nok alt for mange idag som døper barna av tradisjon, og glemmer pliktene. Faddere lover også at de skal se til at barnet blir opplært i den kristne tro og man lover å styrke troen til Gud. Kanskje dere heller burde velge navnefest, det koster 1500,- kr så lenge ingen av foreldrene er medl. og kr 750,- hvis en eller begge er medl. (for å dekke underholdningen, lokaler m.m) - det er en veldig fin sermoni iallefall
plass'n Skrevet 11. juli 2008 #4 Skrevet 11. juli 2008 En mulighet er å snakke med en prest og forklare situasjonen, kanskje han er villig til å komme og be for barnet og velsigne det. Det må vel også kunne kombineres med at man har samlet familien til en liten feiring. Slik kan barnet få en velsignelse selv om dere for tiden ikke syns det er riktig å velge dåp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå