Gå til innhold

RØyking og man er gravid ...FY SKAM!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fatter ikke at dt er mulig ...i 2008 å sitte å dampe sigaretter når man er gravid ...

hvis det ikke er opplyst pr i dag om hvor mye skade det er å røyke så vet ikke jeg ...da er det mye **** mennesker her i verden .

har selv røykt men kunne ALDRI falle meg inn å ta en røyk nå ,når jeg er gravid .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, kunne ikke røykt mens jeg er gravid,

Men, det er enkelt og si når man ikke hadde problemer med å slutte.

Jeg syns synd i dem som sliter med å slutte, å håper de klarer det til slutt. Tror INGEN røyker med god sammvitighet når de går gravide...

Skrevet

Selvsagt er det potensielt skadelig for både mor og barn å røyke under svangerskapet, men det vet jo de fleste alt om. En venninne av meg røyka opptil ti røyk helt fram til fødselen, og babyjenta hennes vokste ikke i det hele tatt de siste ti ukene. Likevel klarte hun ikke å slutte, og da forstår man kanskje hvor avhengige noen er. Jenta hennes er ennå så liten at de ikke vet om hun har fått noen skader pga. røykinga, og uansett så er det noe venninna mi må leve med resten av livet. Det er ikke så lett å slutte å røyke for alle. Jeg slutta på dagen da jeg fikk positiv test selv om jeg har røyka i mange år, men jeg tror ikke venninna mi er noe mindre glad i babyen sin enn jeg i min fordet. Kanskje det kommer litt an på hvor man legger lista for seg selv? Jeg vet ikke hvorfor det er sånn.

Skrevet

Oops! Jeg mente hun røyka opptil ti røyk OM DAGEN.

Skrevet

fryktelig trist å høre det ....at babyen ble så syk

men dte er som allt i denne verden ..de som ønsker seg nOe nok får det til ..-.det kreves blod slit og tunge stunder ,men den dagen man er i mål ...da er dte gull verdt ...og det handler om selv disiplin..

dte er så enkelt ...men til det med gravid og røyke ...da ser man ikke ungen reaksjon i det man tar et trekk av sigaretten ,og dermed tar *strutse fenomenet * stikker hode i sanden og tror allt er greit ...inntil det er fremme i åpen og kanskje ikke så greit alike vell,...

Skrevet

fryktelig trist å høre det ....at babyen ble så syk

men dte er som allt i denne verden ..de som ønsker seg nOe nok får det til ..-.det kreves blod slit og tunge stunder ,men den dagen man er i mål ...da er dte gull verdt ...og det handler om selv disiplin..

dte er så enkelt ...men til det med gravid og røyke ...da ser man ikke ungen reaksjon i det man tar et trekk av sigaretten ,og dermed tar *strutse fenomenet * stikker hode i sanden og tror allt er greit ...inntil det er fremme i åpen og kanskje ikke så greit alike vell,...

Skrevet

Dette innlegget burde ligget på krangle synes jeg!!

Vil ikke lese om sånne sinna-ting her inne jeg...

Og kan la være å trykke inn på de, men ser uansett overskriften!

Skrevet

Jeg synes man helst skal passe sine egne saker...Slutta å røyke jeg også, og liker ikke å se gravide som røyker, men jeg vet jo selv at ikke er noe hokus pokus å slutte...d krever energi og stahet til de grader..og når man er gravid er man jo så full av hormoner også at d er nok ikke bare bare for alle..

d tar på å være gravid for enkelte, og d tar på å slutte å røyke...Vi blir nå alle like gode mødre for babyen våres uansett=)

Syns vi gravide må være litt snillere med hverandre...er utrolig mye slemme ord og meninger....

what goes around comes around..husk d!

=)

Skrevet

Enig med deg babygullz... Er så mye nedtrykking på sidene her inne enkelte ganger, at jeg skjønner at de som tar seg nær av alt som blir sagt får dårlig selvtilitt og sliter med tanken på å bli mor...

Sluttet også å røyke når jeg fant ut at jeg var gravid. Enda da var det bare 2-3 uker siden farfaren min døde! Røyka som et svin de ukene der...Men så får jo ikke babyen næringen fra morkaken før etter ca 6 uker, så regner med at det gikk bra=)

Skjønner at noen ikke klarer å slutte, hadde jeg ikke vær så kvalm som jeg var, hadde nok ikke jeg heller klart det!! Ikke akkurat da i allefall!

Skrevet

Syns nå folk bør passe sine egne saker jeg.

Skrevet

Litt kritikk må man tåle å høre, nettopp fordi man vet hva nikotin gjør mot et lite foster. Og ikke nok med at mor må leve med skadene hun eventuelt gir barnet, men barnet må også leve med det. Og det er nok tøft å vokse opp med eventuelle komplikasjoner og vite at om det ikke hadde vært for nikotinet hadde jeg vært frisk.

Jeg er selv blitt skadet under når jeg lå i mors mage, er blind på det ene øyet pga toxoplasmose. Det er jo selvsagt ikke forårsaket av røyking, men poenget er at jeg noen ganger tenker "hadde mamma holdt seg vekke fra katter, hadde jeg fortsatt hatt synet mitt i behold"..men er jo glad i moren min og derfor lar jeg tanken bare streife forbi meg.

Jeg skjønner jo at det nok er UTROLIG vanskelig å dumpe den forbaskade røyken, og kan tenke meg at det ikke er noe en mor gjør med hodet sitt hevet høyt. Mødre som røyker er ikke mer dumme eller uvitne enn oss som røyker, og vet nok mer enn det vi vet om hvor skadelig det er å røyke. Men som jeg har nevnt tidligere, noen klarer å slutte raskere enn andre, mens andre igjen sliter. Selv om de vet skadevirkningene osv. Men til dem som har sluttet, all ære til dere. Og til dere som fortsatt prøver å slutte å røyke, vil jeg gjerne si ikke gi opp. En mindre røyk om dagen er bedre enn en mer om dagen. Lykke til..mnd går veldig fort (selv om det kanskje føles som en evighet) men å måtte se barnet sitt lide går nok ikke så fort.

Ikke meningen å tråkke på noen, eller å såre noen som helst som sagt. Beklager om jeg har gjort det.

Skrevet

Har du ikke andre interesser enn å hakke ned på andre?

Jeg røyker..

Jeg blir provosert av innlegget ditt..

Godt du er bedre enn meg på det området.

Jeg driver ikke å rakker ned på en "gruppe" gravide sånn som du,

du burde egentlig drite i å lage sånn et innlegg.

Viss du tror jeg er lite opplyst eller ønsker å skade barnet mitt så tar du feil...

Jeg sliter kraftig med å slutte.....

Det gjør det faen ikke bedre å lese sånne innlegg...

Ta heller opp sånt på kranglesiden du.

Hører ikke til her.

Skrevet

En ting jeg lurer på..

Hvis en mor har røkt under svangerskapet er det ok å være rett frem i å "beskylde" henne for å ha skyld i sitt barns evt skader. Vi lever tross alt i en opplyst tid..

Men hvis en kvinne ikke tar folat å får et barn med ryggmargsbrokk, da er det ikke noe kvinnen selv kunne gjort.

Hvis en kvinne spiser "for to" hele svangerskapet og får en sukkerbaby på 5 kg 3 uker før termin, da er det bare tilfeldig.

Hvis en kvinne har drukket et glass rødvin i ny og ne, og barnet blir født redd og urolig, da hadde ikke den vinen noe å si uansett.

Skal vi ikke la kvinnene feie for egen dør? Den største smerten av alle er det uansett de som må leve med. Og dette VET vi..

Vi lever tross alt i en opplyst tid..

Skrevet

Så fint for deg/dere at dere har klart å slutte å røyke. Har sikkert gjort alt annet helt perfekt og etter boka i graviditeten også, så sikkert ingenting å plukke på dere i graviditeten tenker jeg. Blir litt provosert av dette jeg, ikke bare personlig men også fordi mange sliter med dette. Vi har nok hormoner fra før, og merker stresset/presset med det å slutte fra alle kanter!

Men vel å merke å stresse seg helt ut med å røyke er verre for fosteret enn at vi røyker, dette kan fort føre til SA. Ikke at dette skal være en unnskyldning, men er fakta. Beklagelig at noen har fått bivirkninger av at moren har røyket under graviditeten, men ikke alle gjør det. Alle mine tre søsken inkl. meg selv har hatt en røykende mor i svangerskapet, og vi kunne ikke vært mer normale nyfødte.

Skrevet

Så sant som du sier d, nickeline80 & nickeliten08!

Skrevet

Det at det er "verre å stresse med røykeslutt enn å røyke i svangerskapet" er faktisk IKKE sant, jeg har spurt flere leger om det. Det er bullshit, som gravide røykere trøster seg selv med.

Slutter du å røyke stresser du med det kanskje en ukes tid før de verste abstinensene gir seg, røyker du hele svangerskapet stresser du babyen i 40 uker...

Skrevet

Da er kanskje legene uenige om det da? Syns dere skal roe dere ned litt her. Har ikke provosert dere på noen måte, kanskje skrive slik at man ikke blir provosert og ikke klage på alle andre men tenke litt mer på dere selv og deres graviditet. Vet vi alle er hormonelle om dagen, men trenger ikke lage dette til en big deal. Mye bull shit i denne diskusjonen spør du meg.

Skrevet

man kan hvis man vil!!!!! det er INGEN som ikke klarer å slutte hvis man ikke vil.Jeg sluttet på dagen jeg ble gravid,fordi det er ikke bare min men en helt uskyldig liten baby sin helse som blir skadet!!! idiotisk å skylde på at man er avhengig bla bla bla.DET GÅR AN OM DU BARE GIDD. Det er du som røyker røyken,ikke røyken som røyker deg..... Men helt enig at denne hører med inne på krangle siden. er ikke ute etter å krangle.bare blir irritert.....(får vel pes fra noen no.....men som sagt:peace out,ikke krangle bare mene)

Skrevet

Du kan hvis du vil? Tror nok røykeslutt er like individuelt som andre ting. Selv om det var lett for deg, så er det ikke dermed sagt det er lett for alle. Har holdt på å slutte i mange år så vet hva jeg snakker om. Nå har jeg heldigvis klart å slutte de gangene jeg blitt gravid, men vet hvor utrolig vanskelig det er. Tror dere ikke de som ikke klarer å slutte har nok dårlig samvittighet som det er. Hvorfor gni det inn hele tiden? Har dere stort behov for å hevde dere selv av en eller annen grunn? Noe må det være, siden dere hele tiden skal fortelle alle at dere er så mye bedre. Kanskje litt usikre på dere selv?

Skrevet

Var selv røyker i mange år og vet at det er vanskelig å gi helt slipp. Men har alikevel ALDRI røkt under svangerskapene.. spiste nikotintyggegummi i begynnelsen i de to første svangerskapene isteden, til behovet for den også gradvis ga seg (følte at det var ille nok ovenfor babyen bare å få i seg tyggisen, så jeg kuttet ut iløpet av første trimester begge gangene Det var ikke så lett men samvittigheten min hjalp meg.)

Jeg mener at dersom man ikke selv føler at man kan greie å slutte, da må man snarest begynne å prøve ut alternative metoder (røykeplaster, tyggis, osv) i første omgang, og også evt melde seg på et røykeslutte-kurs. Det er virkelig ikke bra for babyen at mammaen røyker.

Selv om det fører til stress og abstinenser for mor å brått kutte ut røyken, så er det alikevel bedre for babyen enn å få avfallsstoffer inn i systemet.. stresset og abstinensene gir seg jo forholdsvist raskt mens om man fortsetter å røye kan det føre til langt mer alvorlige komplikasjoner..

Skrevet

nei overhodet ikke noe behov for å hevde meg selv. beklager virkelig hvis det er sånn det blir mottat. da er det vel gjerne ikke meg som er usikker. Har jobbet med rus omsorg og jobber med flere slags avrusnings teknikker innefor alternativ og annen slags medisinering osv.Ser flere tilfeller der hardt rusede mennesker klarer å slutte med den rette innstillingen. og då mener eg at at man skal kunne klare det når det gjelder røyking av vanlig nikotin. spesielt når man vet hva det kan gjøre for fosteret. Og det burde vel være et ekstra løft for å klare det når man har en liten å tenke på inni seg????med rett innstilling og hjelp skal det gå an. og dette har ikke noe med meg å gjøre. fordi eg klarte det betyr ikke at jeg hevder meg ovenfor noen. var ikke like flink i mitt første sv,skap. men man vokser jo til og lærer av sine feil. Alt jeg sier er at det går an!!!!!Ingenting er umulig,det er bare litt vanskeligere...

Skrevet

Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som om du prøvde å hende deg i forhold til de som ikke har klart å slutte, Klompen! Selv om noen av oss velger å slutte å røyke så betyr vel ikke det at vi tror vi er perfekte, vel! Det betyr bare at vi prøver å gjøre det vi kan for at babyen skal ha det best mulig, og som jeg skrev lenger opp her så vet jeg at noen synes det er vanskelig å slutte likevel.

Jeg trodde at de fleste som blir gravide i Norge vet at det virkelig ikke er bra for babyen at moren røyker, og derfor blir jeg overraska når jeg lenger opp i tråden her leser at noen tror at det er lett for å miste babyen pga. stress om man slutter å røyke, at bare noen babyer lider av det om mor røyker, osv.. Jeg trodde virkelig folk var mer opplyste i våre dager, og begynner nesten å tro at de hadde rett de som skrev at enkelte putter hodet i sanda når det gjelder skadevirkningene ved røyking.

Skrevet

er enig md Marge Simpson gitt ....

Skrevet

hm passe sine egne saker ...hvem er talsmann for bebis da ????nOen som roper nei takk på vegne av den eller?

Vi må bare ikke sette oss som offer ,heller ha et felles mål ...stump røyken --.-og slutte med unnskyldninger og ta et oppgjør med seg selv ...

nå er det jo sånn at det var røyking og lite selvdisiplin som var temaet her da...(håper jo at noen tar til vettet og kutter røyken ,det tar faktisk 7 timer før en liten bebis puster normalt igjen etter 1 sigarett )

og som allt i livet varer ærlighet lengst og dte er fortsatt ikke bevist at røyking er til noe fordel for verken det ene eller det andre og da må jo folk som oppfatter det her som skadelig få lov til å uttrykke seg på lik linje som i alle andre saker ..

what goes around comes around..husk d!

(synes den var fin i forhold til det å sette seg ned med en røyk jeg ) det er så sant så sant .---vi trekker inn den sigaretten og lungene blir ikke mindre svarte av at alle slutter å snkke om temaet ,eller at i verste fall lille bebis kan få skader i tilegg.

OG vi blir alle gode mødre ...=) og kan alltids bli bedre ,ikke sant ?sånn er det med allt ...

Skrevet

det er ikke en gruppe gravide som røyker mot alle andre (sånn gjeng mentalitet ,skaper sjelden noe godt )....det er der man må forandre det ...få fokus på stump røyken ...istedet ...vet du ...det hjelper mer på alle måter faktisk ...

Man slipper dårlig samvittighet ,og være redd ...fo r det er nOk bekymringer ellers i hverdagen enn om at man skal tilegge seg en ekstra pga noe man tror man ikke klarer å slutte med ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...