CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 jeg lurer litt på hvor forsiktig ma skal være med tanke på toxoplasmose? har ikke katt selv, men er på ferie hos foreldrene til samboeren min, og de har to katter. jeg tømmer jo selvsagt ingen kattesand her, og vasker meg på hendene etter at jeg har klappet de. men jeg kan jo ikke kontrollere hva fks dattern min gjør. hun koser jo med kattene hele tiden, og jeg kan jo ikke akkutratt få henne til å vaske seg hver gang hun har kost med pusene, før jeg skal kose med henne liksom. redd for å bli overhysterisk når det gjelder dette her jeg! samtidig så blir jeg litt irritert på samboeren min, han tror liksom ikke helt på at katter kan ha en parasitt som kan skade babyen, så han bryr seg ikke i det hele tatt. han vasker ikke hendene etter at han har kost med kattene og skal lage mat.det får jo være hans problem, men han gjør det heller ikke når han lager mat til alle. vet ikke hva resten av familien gjør, men jeg føler at det blir teit av meg å be han om å vaske hendene hver gang han lager mat hvertfall. kan jo legge til at begge kattene er rundt 6-7år, så da er vel sjansen for at de har toxoplasmose akkuratt NÅ relativt liten?
ippemo får augustbaby Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Synes du virker ganske hysterisk uansett jeg;-) Jeg har selv 4 katter. Venter tredje (baby) nå. I likhet med de forgående svangerskapene lar jeg mannen ta kattedoen. Koser som normalt med kattene. Lar ungene kose som normalt med kattene. Vasker meg som normalt på hendene. Husk på at sandkasser og blomsterbed er like ille...=)
mamman-til-madeleine Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Hei hei. Synes IKKE det er teit av deg å be han vaske seg før han lager mat! ( Det burde man vel streng tatt gjøre uansett spør du meg ) Leste et sted at ca 2 av 1000 blir smittet, men det er jo ingen grunn til å ikke ta det seriøst. Stort sett blir jo denne overført via kjøtt og grønnsaker som ikke er rene, så det er jo en GOD grunn til å bruke de 30 sekundene på å vaske seg. Synes ikke du er hysterisk så langt, men at du tar de forholdsregler man blir bedt om å ta. Stå på krava du :0)
Trollkatt Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 For å bli smittet av toxoplasmose (fra katter) må du ha nærkontakt med avføring som er infisert. Og den må være fersk. Det er ikke sånn at alle katter har toxo, og heller ikke slik at du må vaske deg nøye etter at du har kost med dem. Det du, og andre folk, må gjøre, er å vaske hendene før du spiser eller behandler mat. Men det gjør man jo uansett, får jeg håpe. Jeg har hatt katt hele livet, og er ikke blitt smittet noen gang. Noen blir selvsagt smittet, men det er større sjanse for å få det fra f.eks uvaskede grønnsaker - særlig fra utlandet.
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2008 takk for svar:) er nok dette jeg trenger å høre ser du. får liksom høre fra alle kanter at katter er fyfy jeg, men folk har da alltid hatt katter som husdyr og det er vel ganske få som faktisk blir smittet av dette?
alvilde Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 hei,jeg er gravid å har katt,har også ei datter på 3år som skal kose med katten hele tiden hehe. jeg tenker ikke noe på det, for det som er farlig er jo katteavføring så kattesanden må du holde deg unna. å når det gjelder mannen din er det jo en selvfølge å vaske hendene før man lager mat uansett. hilsen meg:)
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2008 ja jeg mener jo også at han må vaske hendene før han lager mat. til seg selv får han styre som han vil, men jeg må liksom mase på han for å få han til å gjøre dette alltid, synes ikke det er så mye å forlange egentlig, og spesielt når jeg er gravid. godt å høre at jeg ikke er den eneste som mener dette. er redd familien hans skal synes jeg er hysterisk som maser sånn om dette, og jeg vet ikke om de andre her gjør som han eller hva de gjør.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Har katt og 3åring og det går veldig fint. Katten vår tisser ute så (denne gangen) slipper jeg uansett å tenke på kattedo. Her i huset er det seff vanlig renhold ifbm mat og sånn, men ikke noe mer utover det. Er jo ikke ræva på katten vi koser med ;o)
Trulte76 Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 jeg har katt, og jeg som skifter på kattedoe her. Vakser jo veldig godt hendene, så kan ikke si jeg ser noe fare med det. Koser så mye jeg vil med henne. Er avføringa som kan være toxoplomose i (men er jo ikke alle katter som har det heller) Men jeg vasker alltid hendene mine uansett før jeg skal lage mat jeg da..uansett om jeg har vært borti katten eller ikke..
lengter daler ned i skjul... Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 Det er bare avføringen til katten man skal være forsiktig med. man kan fint kose med katten eller bli sleiket av en katt uten at det gjør noe. trenger altså ikke å vaske hendene etter hver gang man har klappet katten sin.
velger nick en annen dag Skrevet 8. juli 2008 #11 Skrevet 8. juli 2008 Hei. Man skal bruke sunn fornuft, vaske evt grønnsaker man henter i hagen osv. Du trenger heller ikke tømme kattedoen.Det kan noen andre gjøre. En liten digresjon; Jeg har jobbet som dyrepleier i 13 år, da jeg gikk gravid med barnet mitt ble jeg testet for å se om jeg hadde vært utsatt for smitte.Det hadde jeg ikke. Altså; etter å ha vært borti tusenvis av katter, tørket avføring og annen guffe i 13 år hadde jeg fremdeles ikke blitt smittet. Kan godt være at noen av kattene jeg hadde vært borte hadde denne parasitten, men jeg var altså ikke blitt smittet i løpet av alle disse årene. Sier ikke at det faktum at jeg ikke er blitt smittet er noen grunn til å være uforsiktig, men bare et bilde på at man kan gjøre mye med normal hygiene, og ved å ta noen ekstra hensyn der man kan det. Jeg jobbet forøvrig med kattene på vanlig måte gjennom hele svangerskapet.
Gumman :-) Skrevet 8. juli 2008 #12 Skrevet 8. juli 2008 Er helst unge katter som kan ha toxoplasma da, så ville ikke blitt hysterisk når kattene er 6-7 år. Men ærlig talt, vaske seg på hendene før man håndterer mat er da virkelig noe man gjør uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå