Gutta er ute og puppene henger Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Vuderer å begynne på den, før jeg ble gravid gikk jeg på trionetta, men den er ikke på markedet lenger. Så derfor vuderer jeg p-sprøyta, men hvordan er det med bivirkninger? Noen med erfaringer.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Skal du ha flere unger? Viss ja,så anbefaler jeg deg å ikke begynne på den. Det er et mareritt å bli gravid igjen etterpå,ifølge flere jeg kjenner,pluss megselv. Slutta november 2004,og ble gravid april 2006 (MA da...) Fikk ikke mensen så lenge jeg brukte sprøyta. Ikke noe spes bivirkninger på meg.
*Super*Mamman* Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Jeg og kunne tenkt meg å begynne med den. Har ikke planer om flere barn.. Men har hørt noe om at sprøytene ikke anbefales lengre pga bivirkninger som beinskjørhet bla.. Noen som vet mer om dette?
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2008 har planer om et barn til men ikke før om tidligst 3 år;)
isi* med liten januar spire!! Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Jeg begynnte på den fordi jeg var slurvete med pillene. Hadde type. Å var så ung at jeg skulle jo ikke ha barn på maaange år. Mensen forsvannt, jeg ble dårlig og trøtt. Viste seg at jeg hadde blitt gravid mens jeg gikk på den. Var bare 16 så tok det vekk. Fikk forferdelig deprisjoner etter det. Ellers fikk jeg ikke særlige bivirkninger før jeg sluttet på den. Blødde i nesten 3 mnd, la på meg nesten 10kg og hadde så smerter at jeg ble innlagt for å være gravid utenfor livmoren. Men det var jeg ikke. kun kramper. Jeg anbefaller det ikke, men det er fordi ejg har bare dårligeminner fra det. Stoppet med den når jeg var atten etter nesten 2 år. Har nå verdens herligste kjæreste å sammboer. Begynnte for ca ett år siden å prøve å få barn. Gikk 9mnd før den satt. Er snart 22 nå... Kjenner en annen som ventet 2 uker for lenge med å ta neste sprøyte. Hun ble også gravid, og sliter enda med uregelmessige syklusser og kramper i magen å datteren hennes er 4 år.. Men vet ikke selv hvilken prev jeg skal prøve etter dette gullet vårt er kommet. Tenkt på spiral men har ikke hørt noe om det. Jeg er litt slurvete med piller!!!
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Jeg gikk på den en liiiiten periode men ble så sur og grinete av den at jeg skjønner ikke at sambo klarte bo sammen med meg, jeg var en bitch rett og slett, kjefta og klaga for alt jeg var så ille at jeg merka det på meg selv at jeg var ei jah regelrett bitch..
*kuligjen* Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 Jeg gikk på den i 9 mnd så sluttet jeg for vi ønsket da å prøve å få barn. 2,5 år etterpå ble jeg gravid, men endte i MA. Før jeg igjen ble gravid etter det. Har mange venninner som også har gått på den og slitt med å bli gravid. Anbefaler den ikke til noen!
Spire nr. 5 Skrevet 9. juli 2008 #8 Skrevet 9. juli 2008 Vil ikke anbefale den jeg heller, dessverre! Prøvde en sprøyte etter 1.mann, og hadde blødninger i 12 uker, opphold i 2 uker, blødninger i 3 uker og så var jeg gravid (må legge til at jeg ikke tok påfyll av sprøyta fordi jeg ikke var fornøyd siden jeg hadde så masse blødninger). Svangerskapet endte i SA på ferietur, noe legen mente kanskje kunne skyldes sprøyta. Det neste året var syklusen min helt ute og kjøre, hadde en SA til som endte veldig tidlig og det tok enda et år etter det før jeg ble gravid igjen. I etterkant fikk jeg vite at man ikke bør ta sprøyta dersom man ønsker seg flere barn, for man kan risikere å bli steril. Dessuten fikk jeg også vite at man ikke bør bruke den dersom man reagerer på p-piller (noe jeg gjør), for da kan man få sterkere reaksjoner, sånn som jeg. Er litt irritert på fastlegen min som ikke informerte meg om dette, spesielt siden det var mitt første barn, og fordi hun visste at jeg ikke kunne bruke p-piller. Så anbefaler ikke sprøyta, nei!
doffine Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Jeg anbefaller IKKE den sprøyta.. Brukte den i nesten 4 år som en behandlings form for endometriose. Når jeg sluttet tok det meg 2.5 år å få tilbake regelmessig mens. Jeg la på meg 30 kilo om ikke mer av den sprøyta.... vil aldri i mitt liv anbefalle den ti noen ei heller ta den igjen.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ble nekta den pga at en kan få ben skjørhet av den.70% større sjangs etter ett års forbruk.
Gjest Skrevet 9. juli 2008 #11 Skrevet 9. juli 2008 Ei jeg kjenner gikk opp 20 kg av den, veit om mange som har slitt lenge med å bli gravide etter den... Posta for tidlig i sted.
LykkeLimam Skrevet 9. juli 2008 #12 Skrevet 9. juli 2008 Oi, her var det mye nagativt om p-sprøyta! Jeg begynte med den etter mitt første svangerskap, fordi p-pillen klarer jeg ikke å huske på å ta. Dessuten trengte vi noe som var "sikkert" fordi vi ville absoultt ikke bli gavid igjen kjapt. Jeg var kjempe fornøyd med påfyll hver 3 mnd:) ja, jeg gikk opp mange kilo...men kan jo ikke forvente noe annet når jeg sitter på rompa hver kveld og spiser sjokolade! Jeg sluttet med sprøyta og etter et halvt år begynte vi aktivit å prøve på å bli gravid, satt etter andre forsøk:) tenkte at jeg skulle ta sprøyta etter graviditeten nå også, men må nok sjekke litt mer om ting som kom frem her nå ja....
MammaTilTre? Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 Jeg gikk på p-sprøyte noen år før jeg ble gravid. Sluttet med den før jeg planla graviditet, så jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte på å bli fruktbar. Fikk vel igjen mensen et par måneder etter at jeg slutta. (var sammen med eksen da, slutta på grunn av at vi ikke var sammen lenger) Jeg var godt fornøyd med sprøyta. Utrolig lettvint med en sprøyte 3. hver måned. .I tillegg var det deilig å slippe mensen!! Men jeg la på meg en del jeg også. Hva som skyldtes sprøyta og hva som skyldtes livsstil vet jeg ikke helt. Kiloene raste av da jeg slutta, men jeg flytta jo fra eksen samtidig å da ; )
Sundance Skrevet 10. juli 2008 #15 Skrevet 10. juli 2008 Jeg vil ikke annbefale sprøyta, jeg fikk slag pga den. etter 3 1/2 år har jeg ikke talen perferkt inne eller høyre arm.
anette&tutta mari :) Skrevet 10. juli 2008 #16 Skrevet 10. juli 2008 jeg vil heller ikke anbefale sprøyta. har gått på den 2 ganger (har brukt prevensjon siden jeg var 16 - altså i 10 år, og prøvd det meste..). Første gangen funka det egentlig greit, da var jeg ca 19 år og mista mensen helt og det var jo digg på den tida. Så begynte jeg på piller igjen (har glemt hvorfor..), men fant ingen som passet og ville da prøve sprøyte igjen. Det gikk skeis. Jeg hadde småblødninger hver dag i nesten 2 år og det var helt forferdelig!! Gikk også opp mange kilo og hadde vondt i magen hele tiden.
rødt&blått Skrevet 10. juli 2008 #17 Skrevet 10. juli 2008 P-sprøyta er det eneste jeg har vært fornøyd med.. Å slippe mensen er jo det beste, men det har vær lettere for meg å gå ned i vekt med den! P-piller ga meg +15kg, hjertebank, nedsatt sexlyst og reakjoner i mage-tarm. Prøvde kobberspiral etter 1.mann men hadde blødninger hver dag, det ble jo litt slitsomt! Tok den ut etter 4 mndr. Har også prøvd p-ring og den er jo grei igrunn, bare litt pes å ta den ut før samleie osv.. og så er det greia med å huske på å bytte da. På pakningsvedlegget til p-sprøyta pleide det å stå at det kan gå opp til 1,5 år fra slutt til man er fruktbar, så om man ønsker å bli gravid skal man planlegge i god tid! (eller velge annen prevensjon).
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 10. juli 2008 #18 Skrevet 10. juli 2008 P-sprøyten fungerte ikke for meg. Fikk blødninger hver dag og ble til slutt satt på ekstra hormoner for å stoppe dette. Ble svært blodfattig og hormonell pga. dette.. Vet at den fungerer bra for andre...
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #19 Skrevet 10. juli 2008 jeg anbefaler ikke p-sprøyte hvis du har tenkt å få fler barn... jeg gikk på den i et par år, når jeg sluttet tok d over et halvt år før jeg fikk mensen og jeg ble gravid når jeg hadde gått uten p sprøyte i 3 år.. så d tok sin tid.. jeg ville ikke begynt på den igjen hvertfall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå