*Super*Mamman* Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Mat som er gode jernkilder, er for eksempel rent kjøtt, inkludert blod og innmat, kornvarer og grønne grønnsaker. Jern fra vegetabilske matvarer utnytter kroppen best med hjelp fra C-vitamin.
stratosen_er mamma_ Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 jordmor nevnte brokkoli og jordbær:) til meg.....
AccidentalMum Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Leverpostei, rødbeter, brennestle, men først og fremst SPINAT! Når jeg har lite jern i kroppen knasker jeg spinatblader. Supergod sommersalat: Fersk spinat, litt isbergsalat, cherrytomater, sukkererter, scampi eller ekte fetaost (ikke sånn apetina-bajs), agurk og solsikkefrø. Kan ha dressing til, men jeg liker best å bare presse litt lime over.
MammaMia=) Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Som nevnt over så er kjøtt, innmat og blod rikt på jern. Når det gjelder grønnsaker så er det de som er mørkest som bl.a rødbeter og brokkoli som er rike på jern.. Men for å få i deg like mye jern fra brokkoli (som er noe av de grønnnsakene som inneholder mest jern) som i 100g ren biff så må du spise ca en kilo... (hadde da selv valgt biffen) Tror ikke jeg hadde orka å spise 1 kg brokkoli..
eple3 Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 Ser en nevner brunost her - jeg har også trodd dette inneholdt mye jern (har knasket dette på grove knekkebrød i lange tider), men JM sa at det ikke lenger tilsettes jern i brunost. Men Litago har en primost som er tilsatt jern : )
solstråle-juli Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Var hos jordmor i dag. Jeg må også få i mig merer jern. Så jeg blev sendt på apoteket med en seddel. Men ellers sagde hun grønne grønsaker, jordbær og suplerer med lift folaf da dette skulle hjelpe og øke optaket.... Så jeg har sittet i solen og spist jordbær i dag. Detter er en god dag....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå