Malin&TE Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Leste på debatten om hva folk gledet seg til å spise igjen, og der sto det blant annet medium stekt biff.. Jeg spiste dette på torsdag (medium stekt biff) og salami på lørdagen.. Nå ble jeg kjempe nervøs, og redd for at jeg har gjort noe som kan skade lillegutt. Er 35+1 idag.. Noen gode ord?
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Tror du kan slappe av=) Jeg har også spist medium stekt biff.. Det er vel hovedsaklig det ytterste laget på biffen der bakteriene er=) Så tror det er veldig liten sjangse for å bli smittet av noe etter EN biff! Salami spiste hundrevis av gravide for bare noen år siden, blandt annet tanten min, hun har 3 skjønne barn=) Så du kan nok slappe helt av!!
Trulte76 Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 er at man skal unngå det pga toxoplomose. MEN det er veldig sjeldent man blir smitet av det. Jeg har jo spist mye roastbeef, medium biff og hatt katt osv osv. Tok en toxoplomosetest da jeg var 13 uker siden jeg har katt. inne katt og jeg som skifter på kassa også (men vasker meg godt og skal uansett mye til for å bli smittet) Jeg har aldri hatt toxoplomose. Og det sier jo litt om hvor vanskelig det er å bli smittet. Som legen min sa, det er som regel dårlig vasket salater i utlandet folk blir smittet av, veldig sjeldent man blir smittet her i Norge. A jeg gikk med nr1 tenkte jeg ikke over at spekemat var "farlig" og spiste mye fenalår den jula.. Helt ærlig trur jeg det er større sjanse for å være med i en bilulykke enn å bli smittet av toxoplomose..men så klart greit å være føre var da..men trur du kan slappe helt av
Chris&Alex♂♂ Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 jeg er også klar over det der, men hvis jeg har hatt veldig lyst på forepølse så har jeg spist fårepølse eller salami ol. gjorde det sist også. begrenset det litt, men måtte jeg ha så måtte jeg. hehe. det går nok så bra så=)
Mayken Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Sååååå vanskelig er det vel ikke å bli smittet av toxoplasmose. Jeg har fått påvist at jeg har hatt det, og jeg vet om flere andre også. Men om du har spist en medium stekt biff, tviler jeg på at du har gjort noe skadelig, men man trenger jo ikke gjøre det til en vane. ta det helt med ro, og kos deg resten av svangerskapet
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 hvis du vil vite mere om de tingene som kan være skadelig , finner du det på matportalen .no
høst1979 Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Tror nok du ville ha merket det til nå dersom du hadde blitt syk. Jeg spiste både salami og medium biff før jeg visste at jeg var gravid og ingenting har skjedd. Sjansene må da vere svært små for at slikt kan skje. Er det noen som har statistikker på dette?
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 Jeg fikk beskjed av lege min at jeg bare kunne spise salami når jeg var gravid, det er ikke farlig!
lykketreff:-) Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har positiv test på toxoplasmose og antar at det skyldes at jeg spiste sand i sandkassa da jeg var barn. Tror de fleste som har positiv test, har fått i seg bakterien lenge før de ble gravide.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 8. juli 2008 #11 Skrevet 8. juli 2008 Det går helt fint å spise biffen medium stekt, for da har har varmen fått trekt igjennom, altså selvom biffen ser "rå" ut inni, så er den varmebehandlet. Det er heller sånn biff som såvidt har vært borti stekepanna man skal være skeptisk til. Da har ikke den lagt lenge nok til at varmen har fått seget igjennom, og det er da en super liten sjansje for å bli smittet av denne toxo-et-eller-annet bakterien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå