Gå til innhold

Glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tas det på sykehuset eller hos fastlegen?

Noen som kan fortelle meg litt om sånn glukosebelastning? Hvor lang tid tar det osv.??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tok det hos fastlege-

Tok først fastende bl.s, for deretter å drikke (var det 1liter montro) med sukkervann. Deretter måtte jeg vente i 2timer, før de tok nytt bl.sukker.

Ta med lesestoff....

Lykke til

Skrevet

jeg også tok det på legekontoret

Skal være fastende og så måler de blodsukkeret ditt fastende.

Er det veldig høyt fastende så tar man ikke blastning, men husker ikke hvor høyt det må være.

Visst man ikke har så høyt fastende drikker du sukkervann. husker ikke hvor mye. lurer på det var 3 sånne små plastkopper jeg drakk. 5-6dl kanskje?

Så må du sitte i ro i 2 timer. så måler de blodsukkeret igjenn.

De tar også blodprøve før og etter belastninga som de sender inn til sykehuset.Er resultatet fra sjukehuset de går ut fra.

Men mine verdieer var samme på legekontoret som på sykehuset.

Ta med mat også. Her hadde jeg ikke lov å dra hjem før jeg hadde spist etter sukkerbelastninga.

Skrevet

Tok det også hos fastlege, og skal på ny i morgen fordi jeg hadde 6,9 etter belastning sist ( 5,5 fastende). Gleder meg ikke. Er vel 0,5 liter tror jeg. Ikke drikk det for fort. Da blir du uvel og kvalm. Ta med lesestoff og/eller håndarbeid.

Beregn god tid for det tar for 3 timer før du er ferdig. Blodprøver, drikking av sukkerblanding, 2 timer venting ( du må sitte i ro for å få riktig måling), så nye blodprøver.

Jeg må gjennom dette fordi jeg har hatt sukker i urinen i to av mine 5 tidligere svangerskap ( ikke dette) har født 2 store unger ( nr 2 - 4350 0g nr 5 - 4860) og at jeg har noen kilo for mye ( har ikke lagt på meg noe i sv.skapet). Ut fra dette mente en bedreviter på ul på sykehuset at jeg hadde sv.dia, og måtte ha gluc.bel. Blir spennende å se hva de kommer fram til.

Skrevet

Jeg tok det på sykehuset. Fastet fra kl 24:00 dagen før. Tok blodprøve hvor blodsukkernivået lå på var der ca 4. (skal visst ligge på skala mellom 3-6 som fastene)

Drakk så 0,5 l glukose. (måtte visst drikke alt innen 5 min for at testen skulle bli riktig).. Fikk beskjed omå sitte åvente i 2 timer.. Ikke gå mye eller noe sånn da dette kunne gi feil resultat. Så var det ny blodprøve.

Denne lå med verdier som var høyere enn normalt men ikke høyt nok til å være svangerskapsdiabetes, så fikk beskjed om at jeg har glukoseinntoleranse..

Skrevet

Bare en kommentar her: Om du måler høyere enn 7 på fastende mage, da får en visstnok ikke ta glukosebelastningen, og du har da konstatert sv.dia uten denne testen. Jeg hadde selv 8,2 på fastende..eneste gode var vel da at jeg slapp å vente og drikke denne sukkerlaken :o)

Lykke til, og håper du ikke har sv.dia...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...