Gjest Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har da gått hen og søkt dette som førstevalget mitt, uten helt å vite hva jeg går til. Har skjønt såpass at jeg blir lærer, hehe;-) Noen av dere som har tatt det? Som kan fortelle meg litt om studiet, jobb, lønn? Og hva er forskjellen mellom å ta studiet via universitetet og lærerhøyskolen? Dumme spørsmål kanskje, men den som ikke spør, får bare leve i uvitenhet.
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Er det lektor og adjunkt programmet du har søkt på?
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Integrert lektorutdanning med master i nordisk. Sier det deg noe?
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Med fem års studier foran deg har du jo masse tid på deg til å finne ut hva du har kastet deg ut i! ;-)
supergyda Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Ikke mitt fag, dessverre. Men om du tar lektorutdanning på lærerhøgskole, må du vel ta allmennlærerutdanningen som bachelorkomponent, og kan dermed undervise i de fleste fag i grunnskolen, etterpå spesialiserer du deg og tar master i ett av fagene. Om du tar universitetsutdanning, blir det vel mer fag og mindre ped ( 1 år PPU ), og dermed er det vel mer sannsynlig at du havner på videregående. Eller er jeg helt på jordet nå? Når det gjelder lektorlønn får du spørre Doppler.
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Hehe, det kan du si;-) Jaja, jeg har alltid fått høre at jeg kom til å ende opp som norsklærer, bare så synd at jeg ikke fått motbevist det. Hater det når andre får rett! Ante ikke hva jeg helt tenkte på da jeg omprioriterte søknaden, var vel helst litteraturstudiet som burde stått på førstevalget.
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #7 Skrevet 8. juli 2008 Jeg holder på med akkurat det du ahr søkt på. Jeg trives kjempegodt på studiet, og med fagene. Er en del å lese, og jeg syns spesielt eldre språk og språkutvikling var vanskelig. Litteraturfagene var veldig bra. (Kommer nok an på foreleserne også..) I tillegg til nordisk må du ha et annet fag som ikke blir ditt hovedfag. Visste ikke at man kunne ta det studiet via lærerhøyskolen. Du kan undervise fra 5.klasse til høyskolenivå. Begynnerlønnen ligger vel på rundt 320 000, tror jeg.
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Dette er via universitet. Lurer bare på hva som er forskjellen mellom univeristetsutdannelsen og lærerhøyskolen. Kan jeg ta engelsk? Og lønna var jo bare teit=( Ja til lønnsøkning!! Hehe;-)
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 Ja, du kan ta engelsk. Kan vel egentlig ta det meste;) Det er lurt å velge fag som man får mange timer undervisning i. (Engelsk og norsk er jo kjempebra sånn sett). Har ei venninne som gå på lærerhøyskolen, hun sier de lærer lite om mye, de får jo større bredde i fagene. Mens på universitetet blir du mer spesialisert. Hvis du går lærerhøyskolen er det vel 1.-10.klasse du kan undervise i. Lønna øker jo etterhvert som årene går, pluss overtid og sånt. Også kan det vel hende at det varierer fra fylke til fylke. Faren min er også lektor, og han tjener 500 000 i året. (men han har jo vært der noen år).
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 Hehe, pappa er lektor han også, så kan tenke meg han blir fornøyd når han får høre at jeg uforvarende endte opp med det selv. Han foreleser på høyskolen da, i sitt fag. Jeg tenkte som så at jeg sikkert kunne takke nei hvis jeg kom inn. Og fikk vite i dag at jeg må ta det. Hjelp! *angst og nevroser*
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #11 Skrevet 8. juli 2008 Må ta det? Hehe, det går sikkert bra. Jeg storkoser meg hvertfall. Men hvis du ikke liker det, så kan du jo søke om igjen? Og f.eks ta en ren bachelor eller master i f.eks nordisk?
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #12 Skrevet 8. juli 2008 Det er førstevalget, det er ingen poenggrense. Jeg i min naivitet trodde jeg kunne takke nei, men fikk i dag vite av min evige student-venninne, at jeg kan ikke takke nei. Jeg omprioriterte litt på søknaden og glemte å ordne den igjen før fristen gikk ut. Planen var litteraturstudiet på førstevalget. Men det blir vel folk av lektorer og! ;-)
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #13 Skrevet 8. juli 2008 Pjuh, får håpe det;) Syns hvertfall jeg selv er ganske grei å ha med å gjøre;) (Men jeg er jo ikke ferdig utdanna enda..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå