Gå til innhold

Noen som har lav blodprosent/Hb her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lav har dere?

Var hos legen i går og viste seg at den var 10,4 og legen mente det var litt i laveste laget (hadde 9,9 for en mnd siden). Trodde det var ganske normalt for å være gravid?

Jeg har vært mye plaget med lav blodprosent oppgjennom årene og tarmene tåler ikke jerntabletter men jeg lovte legen å forsøke 1 tabl Hemofer om dagen. Skal gå til innkjøp av leverpostei, litago prim og litago brunost og spinat og brokkoli i mengder.

Hva gjør dere for å få opp blodprosenten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk tips av en mamma i bhg. jeg jobber i om å drikke rødbet-saft. Er sikkert ikke så voldsomt godt, men går greit hvis den er iskald. Et glass med det inneholder visst en syk mengde jern. Prøvde aldri selv, kjøpte meg heller jernpiller ;-)

Skrevet

min Hb er på 9.5 for øyeblikket. Men jeg har perniciøs anemi, så ikke uvanlig for meg å ligge så lavt.

Tar jern og multivitamin tabletter. Floradix er også er godt alternativ, smaker godt:) ellers så er det jo lurt å spise kost som er rikholdig på jern.

Skrevet

sist jeg målte hadde jeg 10,5 og fikk beskjed om over ti var bra, så jeg slipper å ta tilskudd. Var JM på syjehuset som sa..Går der til kontroll

Skrevet

Jeg har hatt blodprosent på mellom 9 og 10 nå de siste månedene av svangerskapet, hvilket legen mente var litt lavt, men ikke farlig akkurat. Jeg tar jerntabletter hver dag, og det holder seg noenlunde stabilt. Men jeg har alltid vært på grensen når det gjelder blodprosent, fikk f.eks ikke bli blodgiver pga det.

Skrevet

Jeg målte 9 for noen uker siden. Har begynt på jernsprøyter siden magen ikke takler tabletter, etter to sprøyter har jeg 10,4 - kjempe deilig.

Skrevet

10,1 hadde jeg sist..

Og jeg går på jerntab daglig.

Skrevet

Jepp!

Begynte med 13 er nå nede i 9,2. Føler meg helt grei da. Men er ikke overaktiv heller. Jeg tar ikke jerntabletter da jeg ikke tåler kunstig vitamin- og jerntilførsler. Legen anbefalte Folat tabletter. Tok noen slike og da gikk prosenten opp, men ettersom jeg ikke tålte dem så sluttet jeg. Gikk da raskt ned igjen.

Var slik forrige gang også - til tross for at jeg da stappet i meg jerntabletter (ingen som sa noe om folat da). Følte meg helt grei da også.

Men etter fødselen så svima jeg av i dusjen. Gikk i rett i dørken og måtte sy tre sting. Ikke så veldig festlig egentlig. Antar at den lave blodprosenten kan være en grunn til dette. Har ikke for vane å besvime. Så vær oppmerksom på dette når fødselen er vell overstått. Man mister jo litt blod da og har man i tillegg lavt blodprosent så kan det altså være lurt å være obs på dette. Ikke for å skremme noen altså.

Skrevet

Starta svangerskapet med 11. Ca i veke 24 hadde den sunket til 9. Følte meg veldig slapp og svimmel, er til vanleg veldig aktiv. Holdt på å besvime fleire gonger og blei tungpusten ved den minste anstrengelse. Visste eg låg i nedre del av normalområdet med jern, så begynte å ta jerntbl og kom meg ganske masse på eit par veker. Magen gjekk litt bananas men eg trossa det. I tillegg åt eg leverpostei, kjøtt, grønnsaker, blodpølse!!(ja ka gjer man ikkje for dei små..)

NB! Viktig å huske på at for at kroppen skal kunne ta opp jern må man ha tilførsel av Vit-C oxo!!! Åt minst ein kiwi og drakk appelsinjuice til tbl. I tillegg hadde vi alltid grønnsaker til middag (særleg blomkål, brokkoli, kålrot)

Dersom magen ikkje tåler jerntbl du tar kan det lønne seg å prøve å bytte merke. JM sa at dei hadde gode erfaringar med ferromax 65mg.

Skrevet

Heisann,

for et par mnd siden målte jeg 7 i Hb'en, da fekk jeg en kur med jern sprøyter (cosmofer) og itillegg får jeg b12 sprøyter.

jeg følte meg helt elendig.

Nå har jeg kommet opp i 9,4 og føler meg mye bedre.

det er viktig å ta jern tabletter med appelsin juice, for vitamin c hjelper opptaket av jern fra tarmen. kiwi er også veldig bra.

Kan jo selvsagt bare ta c vitamin tablet og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...