Zorar Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Dette er sikkert et dumt spørsmål men har ikke satt meg inn i saken. Jeg har nettopp født ei lita jente. Det jeg lurer på er hvordan får hun personnummer? Blir hun tildelt dette automatisk eller er dette noe vi må ordne for henne? Hvor henvender vi oss i såfall, folkeregisteret? Hvor lang tid tar dette? Håper noen kan hjelpe meg;-)
~sjiraff~ Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Dette skjer automatisk. Du får tilsendt fødselsattest etter at du sender inn navnet hennes. Og navneskjemaet får du også tilsendt.
fjollefrua Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 sykehuset melder til folkeregisteret at du har født, og så får du alle papirer i posten. Du sender inn navn, og så kommer personnr i posten med fødselsattesten...
Northernlights Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Jeg trenger norsk personnummer for de to amerikanerbarna mine. Men det var jammen ikke så lett. Alt må gå igjennom hovedkontoret i Oslo,og Trondheim kunne ikke hjelpe meg. Synes det var dårlig gjort at de ikke kunne ta imot opplysningene der, når jeg troppet opp personlig med fødselsattester og greier.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 8. juli 2008 #6 Skrevet 8. juli 2008 Hei Northernlights! Jeg har selv gått gjennom papirmølla for å få personnummer og pass til sønnen min som ble født her i USA. Er barna dine født i USA? i såfall må du henvende deg til nærmeste ambassade/generalkonsulat. Jeg fikk beskjed om dette når jeg skulle ha personnummer, og jeg måtte møte opp personlig hos generalkonsul i staten vi bor i og levere papirene. Fikk også beskjed om at eneste grunn til at en nordmann født i utlandet skal få tildelt personnummer, er at det søkes om pass. Fikk tilsendt info og søknadskjema fra generalkonsulatet i San Fransisco. Så sjekk www.norway.org om hvor nærmeste konsulat eller ambassade er, og ring de. Jeg vet også at søknaden for å få personnummer går til midt-finnmark ligningskontor av alle steder..... Sjekke info her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=46724&epslanguage=NO Håper dette hjelper deg noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå