Gå til innhold

Første legetime. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva som skjer? Har vært hos legen å tatt test og blodprøve. til mandag skal jeg til legen.

Men hva skjer når jeg er hos legen?

Hva kommer hun til å gjøre?

Er det noe jeg burde være forberet på?

Får jeg vite hvor langt jeg er på vei?

KOmmer hun til å spørre om noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var hos legen første gang tok jeg blodprøver, ble veid, legen fylte ut skjema om hvem som er barnefar,trosamfunn, fødselsnr o.l.

Legen regnet ut termin i forhold til siste mens og sjekket brystene. Pratet om røyking og generelt om det å være gravid

Skrevet

Dette skjedde hos legen med meg første gang:

Masse bloprøver var tatt, og jeg hadde med meg tisseprøve. Legen snakka med meg om graviditeten, hva jeg følte osv.. Så fikk jeg noen bøker om det å være gravid;) Tok en celleprøve også, siden jeg aldri har tatt dette før. Og en gynekologisk skjekk. Så da vet jeg alt er som det skal der nede, hehe.. Thats it;)

Skrevet

Bah jeg gruer meg. Skal jeg ha med kjæresten min? Siden det er han som er faren?

Skrevet

Jeg hadde ikke det, men det kan du jo hvis du vil! De er hjertlig velkommen på alle kontrollene du skal på..;) Selv har jeg kun hatt ham med på ultralyd. Legetimene er så kjappe og rutine-messige at det føler jeg at jeg kan gå alene på...

Skrevet

Okay. Det sies at de spør om sykdommer og slikt. Skal jeg undersøke fra hans side og? F.eks hvis familien hans ahr mye brystkreft?

Skrevet

masse blodprøver, undersøker brystene mine, urinprøve

og gyn undersøkelse.

Selv så hadde jeg med meg sambo på en legetime, ultralyd og 2 jordmortimer. Var gøy for sambo å høre hjertelyden til lille, det sjekker de på hver kontroll etter uke 13.

Skrevet

Mannen min var med på den første kontrollen. Selv om det stort sett bare er rutine, var det veldig koselig å ha han med. Men det var praktisk også - vi fikk en del spørsmål om sykdommer i begge familiene. Jeg har ikke kontroll på hans familie når det gjelder sykdommer flere generasjoner bakover, så han fikk mange spørsmål han også.

Så hvis du ikke skal ha med mannen, bør dere snakke sammen i forkant så du er forberedt til å svare på spørsmål om hans side også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...