Gå til innhold

skjeldne etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

har sett at det har vært en del snakk om etternavn her i dag, og da begynte jeg å tenke. på min farsside så ser jeg det er 155 personer som har dette etternavnet og de har ofte spurt om jeg ikke vil bytte til deres. jeg har tenkt en del på dette da jeg ikke har noe "rot" med mitt eget navn. hadde et annet når jeg var barn.

så da har jeg to spørsmål.

1. mitt første etternavn liker jeg veldig godt. under 200 som har dette navnet også. er det noe mulighet å ta tilbake dette? det er min mors far som har dette navnet, men ingen av oss har noen gang hatt kontakt med han.

2. mitt fars etternavn er også en mulighet. men har jeg lov til å ta dette navnet? eller blir det en papirmølle uten like? for det er vel sikkert enklere å få tilbake et navn man har hatt før enn ett "nytt" navn.

håper noen av dere der ute vet =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Ja,du kan ta det.

2:jepp.

Skrevet

Så lenge du har navnet i familien så gjelder ikke regelen om under 200 stk.Så du kan ta hviket som helst etternavn som er i din familie.

Skrevet

ja, så lenge det er familienavn, men husk på at hovedregelen er at du ikke kan bytte etternavn oftere enn hvert 10. år, unntatt ved ekteskap...

Skrevet

tusen takk for begge svar!

dette ble jeg glad for å høre. da kanskje jeg bør få ut fingern å gjøre noe med det snart. hehe. bare redd for å skuffe mamma og morssiden. blir vel til at jeg velger etternavnet fra farssiden når jeg først velger.

ha en fin kveld =)

Skrevet

litakine og theodor:

takk :) fint at det går an å skifte før det har gått 10 år da om jeg blir gift. det er jo det som er den store planen etterhvert. må bare finne meg en først. haha :P

Skrevet

hehe, samme her, for byttet etternavn selv for 3 år siden, og håper jeg gifter meg før om 7 år - hehe, det hjelper ikke bestandig å ha gubbe heller ;)

Skrevet

hehe, nei, veldig sant veldig sant! de gubbene kan virkelig være noe for seg selv ja, så veit det ikke bestandig hjelper så mye :P

Skrevet

Tror bytting til ektefelles etternavn faller utenfor den 10 års-greia,mener å ha lest det da jeg drev å bytta etternavn.(mulig jeg husker heeelt feil!)

Før jeg traff mannen min hadde jeg tenkt å bytte til et etternavn som min farmor hadde før hun ble gift,men jeg fikk ikke bytte om ikke faren min først tok det navnet,og så mye styr orka jeg ikke sette igang,så det ble aldri. Nå har jeg gifta meg og har et helt annet eternavn uansett.

Ta en telefon,eller stikk innom folkeregisteret å spør åssen det ligger an,så du ikke blir skuffa ifall det ikke går.

Skrevet

oi, da spørs det om jeg får ta mitt gamle navn tilbake ja. min mor er nok ikke villig til å bytte. hehe. men det var en nyttig informasjon, tusen takk for det. da skal jeg ta en telefon i de nærmeste dagene å høre for da slipper jeg iallefall å bli skuffa som du skreiv :) bedre å vite det før jeg har bestemt meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...