Gå til innhold

Morgenurin......


surremus

Anbefalte innlegg

Hei ! Vi skal til jordmor imorgen tidlig og pleier da alltid å ha med uringlass som blir sjekket som en rutine. Men nå som jeg våkner om natten at jeg må på toalettet....skal jeg ta med prøve fra denne "visitten" eller den turen jeg tar når jeg står opp?

Utrolig hva man kan lure på *ler*

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe..... ja, d er mange rare tankter..... men ingen spr.mål er for dumme....

 

En urinprøve skal være ferskes mulig... så hvis du er oppe i 5 tia på morningen og tar prøven da.. og har time kl 10 så er dette altfor lenge. Urinprøven skal vel helst ikke være over 2 timer gammel... grunnet hvis det skulle være bakterier el hvite blodlegemer så er jo det tegn på infeksjon. Bakteriene elsker det fuktige og varme miljøet som en urinprøve er, så vil anbefale det å ta urinprøven så nært opptil timen som mulig...

 

Jeg tar prøven like før jeg drar ut døra... Midtstrømsurin er best da.... da er urinen renest mulig :):)

 

Håper du ble litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lært at urinprøve skal (helst) tas fra morgen urinen. Det handler ikke om å få så ren prøve som mulig, men at urinen har en viss konsentrasjon. Ta morgenurin og sett glasset i kjøleskapet.

Tar du den like før timen og du feks har drukket mye blir den for "utvannet" til at feks en infeksjon trenger å vises.

 

Natt-tissing bli jo da et lite problem, men 4 timer fra sist du latet vannet holder til at det kan regnes som morgenurin( da skal du hels ikke da drukekt så mye i mellom, ergo er det best med morgen urin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beskjed om at det skal være urin som har vært lengst mulig i blæra uten at man har drukket noe. Dersom jeg har gått på do i 3-tia, tar jeg prøven fra når jeg står opp senere. Dersom jeg må på do kl 6 og skal opp 8, så tar jeg prøven fra den doturen. Det går ann å putte prøven i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...