Gå til innhold

Min fødselshistorie... :) (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. juli kom lillesnuppa vår, etter det jeg syntes var et ganske tøft døgn.

Det hele startet mandags kveld med maserier, etter at jeg hadde blitt strippet av legen tidligere på dagen. Maseriene tok seg gradvis opp over natta, og det ble lite søvn på meg kan du si.. ;) På morgenen var riene ganske smertefulle, og jeg skjønte at nå er lillemini her snart. Var redd det skulle ende som det gjorde sist jeg fødte, tre døgn med maserier før det hele satte skikkelig i gang. Jeg var rimelig utslitt da kan du si, og hadde lite å gi på slutten. Babyen var i tillegg stor, så det var hardt. Presset i to timer den gangen, med legen hengende over meg med sugekopp i hånda, men klarte det av meg selv til slutt. I allefall, med den fødselen i minne var jeg nervøs for at jeg skulle bruke like lang tid denne gangen på modningen. Jeg ringte føden i 8-tiden på morgenen for å snakke litt med dem. De mente at jeg måtte gå minst 2 døgn med rier før de hjalp meg på noe vis... Da var jeg ganske fortvilt ja...! Riene kom ganske tett også, fra 5 til 10 minutters mellomrom. Jeg forberedte meg på noen laaange døgn...

Utover formiddagen økte intensiteten på riene kraftig, og ved 11-tiden var det bare 2-3 minutter mellom hver ri. Vi bestemte oss i samråd med føden for å komme inn på en sjekk. Etter 2 sparketester og en times gåtur (for en tur...! måtte stoppe på hver ri, så det gikk seint kan du si..) ble vi sendt hjem igjen. Jordmor mente det ville være bedre å gjøre unna første del av fødsel hjemme.

I bilen på vei hjem startet det på riktig. Riene var sabla vonde, og jeg klarte ikke å sitte stille. Etter en time hjemme på sofaen der jeg vrei meg i smerter, ringte vi føden på nytt. De ville ha oss tilbake i full fart.

Ble innlagt i 2-tiden, og da var det ganske heftig allerede. Rier med et halvt til ett minutters mellomrom, ganske vonde også, 4 cm åpning.

Ved 4-tiden fikk jeg lystgass, og den var virkelig god å ha. Fikk slappet godt av hver gang jeg hadde pauser. Hadde et par-tre rier på rad, pause en liten stund, så noen nye rier på rappen. Tvillingrier kalte jordmoren dem. Syntes det gjorde så vondt, så jeg spurte etter epidural. Anestesien ble tilkalt, og ventetiden føltes som et helvete. Endelig kom den grønnkledde, og jeg kjente jeg jublet inni meg. Epidural ble det dessverre ikke likevel, de stakk bare feil, og gav opp til slutt. Da ville jeg hjem...! Hehe..

Måtte klare meg med lystgass, og min fantastiske samboer som pustet gjennom alle riene sammen med meg. Det ble snakk om sugekopp denne gangen også, men jeg klarte det selv til slutt.

Halv ti på kvelden var lillejenta endelig på rett plass; i armene mine :)

Nå er fødselen lagt bak oss, og vi bare koser oss med den lille skatten vår. Ønsker alle her lykke til, ventetiden er vel verdt det :)

Tusen takk for skravlingen her disse månedene jeg har gått og ruget. Havner nok her inne neste gang også, hvis det skulle bli en.. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye :)

Skrevet

Gratulerer så mye. kos dere sammen, hele familien!!

Gjest Mamsen t 2,5 jenter *fødeklar*
Skrevet

Gratulerer!

Skrevet

Gratulerer så mye:) Høres ut som du er like gla d er over som jeg er;) Kose deg masse med jenta de du og:)

klem:)

Skrevet

Kose deg masse! Gratulerer:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...