Randine + 2 små Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Har tenkt å ikke starte igjen med p-piller, siden vi ikke vet når vi skal ha nummer to enda, og kroppen min bruker ganske lang tid på å omstille seg etter pilleslutt. Hopper ikke akkurat i taket av glede ved å tenke på kondombruk i lang tid, så vurderer da pearly. Men den koster jo litt, så da lurer jeg på om dere synes den er verdt pengene?
nickiii Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 jeg har en baby comp,og er veldig fornøyd.. har veldig uregelmessig mens og eggløsning,så d der godt å få en pekepinne på når man må bruke gummi og når man ikke trenger.. men jeg er enda i innkjøringsfasen,og så ikke nøye etter da jeg fikk rødt lys..så sitter her gravid jeg..menmen;)
Randine + 2 små Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2008 Ha ha! Det var bra reklame;-) Er litt usikker på om jeg kommer til å synes det er et ork, eller om jeg komer til å være flink til å bruke den og til å følge med....
Gjest Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Dersom det bare er for en sund (1-2 år) dere trenger prevansjonen og det ikke er helt krise om dere blir gravid så er nok pearly ol type prevansjon veldig ok. Men får jeg foreslå noe annet som fungerer helt likt og er mye billigere for en kortere tid, altså ca et år eller vel det? Det krever en tanke mer jobb fra deg, men ikke mye. Vi har brukt dette selv som prevansjon og det fungerte kjempefint i over 1 år. Hele poenget med både pearly og diverse comper er jo å finne når din eggløsning er og så skal man unngå ubeskyttet sex akkurat rundt den tiden. Vet de opererer med 4 dager før og 1 dag etter, men hadde jeg fulgt dette hadde jeg fort blitt gravid, hehe... Så vi praktiserte minimum 6 dager før og 2 dager etter som utrygg periode. Det du gjør først er å bestille eggløsnings(el)-strips (en forutsetning for dette og både perarly osv er jo at du har fått mensen tilbake etter fødselen). På babyornot.dk har de slike strips kjempebillig. Du får 7 pakker med 5 i hver til under 200 kr og da slipper du toll og har nok til ca et halvt år, kanskje litt mindre i starten frem til du kjenner syklusen din og derfor må bruke flere strips i starten. Det andre du må gjøre er å ha et ark og en penn. Noter ned dato på første dag i neste mens. Vent til rundt dag 8-9 i syklusen din, tiss i et plastbeger ut på dagen (aldri om morningen!), ta en el-strips og dypp oppi og vent på resultat. På el-tester kommer det ofte opp to streker, men det er først når resultatstreken er like sterk som teststreken eller sterkere at testen kan betraktes som positiv. Fortsett å ta en el-test hver dag fremover til du får positiv test og et par dager til. Hos meg fikk jeg positiv test minst 2 dager hver syklus, noen ganger 3 dager på rad. Dette er fordi testen kan slå ut positivt helt fra 48 timer før el til 12 timer før el. Så om man f.eks har følgende scenario: dag 11= negativ test, dag 12= positiv test, dag 13= positiv test, dag 14=negativ test, så er el høyst sannsynlig el på dag 14, evt sent på dag 13. Da noterer du ned dato og dag i syklusen på arket. Så venter du på mensen igjen og noterer ned første dag. Og gjentar prosessen med å teste etter el. Det ser kanskje voldsomt ut, men det tar bare noen sekunder ekstra å ta testen altså og du trenger bare å ta den ca 5 dager pr syklus til vanlig, litt mer i starten som nevnt til du er mer kjent med din syklus. Alt etter 2 ganger vil du antagelig begynne å se et mønster i når din el pleier å være. Jeg f.eks pleide å få el på dag 15-16 i sylusen min, men noen ganger kom den på dag 14 og noen ganger ikke før på dag 17. Dermed tok jeg utgangspunkt i at dag 14 var det tidligste jeg hadde eggløsning og dermed hadde vi ubeskyttet sex frem til dag 8 i syklusen (altså 6 dager før tidligste forventet el) og så brukte vi da evt kondom frem til jeg hadde fått påvist el og i 2 dager etter, resten ble kondomfritt igjen. Jeg synes dette var en ganske lettvindt, relativt billig og helt grei prevansjonsmåte, men det gikk også som det "måtte" gå, en gang etter vel et år med denne metoden tok jeg feil av dagene og siste dag med ubeskyttet sex falt på dag 9 i stede for dag 8 og akkurat den syklusen kom el på dag 13 slik den aldri hadde gjort før og vips så var det bare 4 dager mellom og jeg ble gravid (men mistet i SA). Du får ha lykke til uansett hva du velger, men det er utrolig deilig å slippe hormoner ol og ha god kontroll på kroppen sin :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå