Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen vennligst sette meg inn i hva det innebærer og om det egentlig er forenelig med å være agnostiker og utmeldt fra statskirken..? Jeg regner med det egentlig ikke er det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke noe som heter gudmor/gudfar lenger. Heter kun faddere såvidt meg bekjent.

Men jeg har vært fadder flere ganger og har aldri vært medlem av statskirken.

Skrevet

Det er vel ikke forenelig fra kirken sin side, men så lenge det er forenelig fra foreldrene sin side, så kan kirken hoppe og drite i det er min mening. Og ellers så innebærer det vel å huske på alle bursdager meget punktlig. Julegaver til gudbarnet er vel obligatorisk, samt at man stiller opp når man kan og følger dette barnet tettere opp enn andre vennebarn. Det er vel bare en formalitet som ikke innebærer så veldig mye mer.

Jeg valgte å ikke døpe jenta mi, hun er jo helt "gudforeldreløs stakkars" var det noen som sa til meg....

Skrevet

Småen er også helt gudforeldreløs, for han er jo heller ikke døpt. Tror slett ikke han går glipp av noe. Jeg ble spurt helt uventet, og er selvfølgelig dypt smigret eller hva man kan kalle det. Men jeg er så fullstendig imot å stå i en kirke og gi inntrykk av noe som helst som kan tolkes i retning religiøst bifall som jeg overhode ikke står inne for.

Jeg kan godt være gudmor, sånn som marlon er gudfar i "Gudfaren". Det er jo ikke helt det religiøse som er sentralt der, eller..?

Skrevet

Gudmoren bærer hovedansvaret for at barnet får en kristen oppdragelse..

Skrevet

Ja, det er det jeg også mener. I så tilfelle er det uaktuelt å være gudmor..

Skrevet

jeg ga klar beskjed om at kristen tro ikke skal komme fra meg i forhold til mitt fadderbarn, og jeg sa også ifra at hvis jeg blir spurt om det i kriken så kom jeg til å nekte plent....det var visst greit det, og det kom visst ikke opp.

jeg tror du hadde gjort deg veldig bra som gudmor på marlonsk vis Kama...ressspekt!!!

Skrevet

Jeg er gudmor til den yngste søsteren min. Kan ikke si jeg har gjort så mye for å sørge for en kristen oppdragelse, heller motsat. Men jeg var bare 15 da jeg stilte opp, og føler kanskje jeg ikke helt visste hva jeg gjorde. Og også at det ikke spiller noen rolle for pappa. Det var nok bare fordi de tankte det var en arti vri eller noe, med storesøster som gudmor.

Skrevet

hehehe...veldig bra spurven....O store DonKama

Skrevet

DonKaMa hadde vært fint. Det er et så uventet tantebarn, og jeg er virkelig overrasket over at de spurte. Pokker også.. Skal jeg si ja, så må det være på samme premisser som deg, pingu.

Men fadder og gudmor er vel ikke det samme..? Hvis det er snakk om å være fadder blant flere faddere så føler jeg det er greit å stå over, uten at noen tær blir ømme.

Skrevet

Det varierer så vidt jeg har skjønt litt fra sted til sted hva man legger i begrepet. Det kan være den som bærer ungen til dåpen, uten at vedkommende er fadder, og det kan være just another fadder. Sistnevnte tror jeg er vanligst, gjerne kombinert med at denne også bærer ungen.

Kirken godtar ikke utmeldte faddere, men det varierer hvorvidt det sjekkes. Du vil uansett være en ganske udugelig kristenfadder trur jeg.

Skrevet

jeg trodde gudmor og fadder var det samme...men der ser du jo hvor grundig jeg har satt meg inn i greia. Som pila sier, man kan visst ikke være utmeldt, men jeg er det, og de sjekket det ikke i tilfellet der jeg var fadder/gudmor..

følg magen, og pass på ømme tær...noe blir fort stappvonde, iallefall når det kommer til avkommet.

Skrevet

Foreldrene til menneskebarnet er ikke videre religiøse, i hvert fall ikke faren, så hele dåpen er nok bare et tradisjonsstunt. Jeg er ikke fan av sånt, og har liten lyst til å være med på noe jeg syns er hyklersk. Men jeg kan godt ta til meg jentungen om foreldrene tar turen over haugen, å gi henne en fabelaktig oppdragelse, men altså ikke av det kristne slaget. Altså, alt av vesentlig forpliktelser.

Du har rett i at jeg vil bli en udugelig kristenfadder.

Skrevet

Jeg har allerede fortalt hvor beæret jeg føler meg, m.m. og at jeg sier klart ja dersom det ikke innebærer noen kirkelig/religiøse forpliktelser..

Håper tær forblir fine og sterke.

Skrevet

Det kommer an på presten. Jeg har nettopp vært fadder for min nevø, og jeg er ateist og utmeldt. Presten sa det var greit så lenge jeg ikke aktivt motarbeidet dåpen (og det gjør jeg jo egentlig, men han spurte ikke meg...), men det hadde for eksempel vært et problem hvis jeg var baptist. Bortsett fra det pleide ikke han å bry seg særlig om medlemskap eller ikke.

Jeg sa ja til å være fadder, men nektet imidlertid å bære barnet (altså å være gudmor, selv om det ikke heter det lenger). Det er den som bærer barnet som må svare "ja" på spørsmålet om alle ønsker at barnet skal døpes.. Jeg stod bakerst i rekken av fadre med et stivt smil om munnen og tenkte i mitt stille sinn "ikke faen om jeg vil", men ingen spurte altså meg direkte.

Så nå er jeg fadder for min nevø, og tenker å ta aktivt del i oppdragelsen, men altså minus Gud og Jesus og sånn.

Skrevet

Der jeg kommer fra er gudmor det samme som fadder.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125

Litt klipp og lim:

Fadderne er ikke alene om sin oppgave. Sammen med hele kirken – spesielt den lokale menighet skal de ”be for barnet, lære ham/henne selv¨å be, og hjelpe ham/henne til å bruke Guds ord og Herrens nattverd”, som det heter i dåpsliturgien.

Faddere er noe spesielt

Den døpte får ofte et spesielt forhold til fadderne sine. Faddere kan bidra til at dåpsdagen blir feiret som en litt annerledes fødselsdag der en snakker om det som skjedde ved dåpen. For de døpte er det også trygt å vite et det er noen som bryr seg spesielt om dem og ber for dem.

Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...