Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det vel min tur til å fortelle om min fødsel da. Den var først og fremst lang..!

Her kom den første rien ca kl. 16.00 torsdag 26.06. Hadde regelmessige rier med 15 minutters mellomrom frem til rundt 18.00-18.30. Da ble det 10 minutter mellom hver rie. Vi bestemte oss for å ringe føden da, for vi bor ca en times tid unna sykehuset. Hun jeg snakket med sa at vi godt kunne være hjemme en stund til hvis jeg følte meg vel med det, men vi kunne også komme med en gang hvis jeg heller ønsket det. Videre sa hun at hun syntes vi skulle komme når det ble mellom 5 og 7 minutter mellom hver rie. Like etter at jeg snakket med føden begynte jeg på rier med 8 minutters mellomrom og klokka var rundt 21.00 da vi bestemte oss for å dra. Vi ankom sykehuset ca kl. 22.00 og 22.30 ble det tatt en sparketest. Da den ble tatt fikk vi beskjed om at vi kunne ta oss litt mat og slappe av en times tid før vi kunne komme tilbake for å få undersøkt om hvor stor åpning jeg hadde. Litt over midnatt ble åpningen sjekket og den var tre cm. "Oi", tenkte jeg.. "Dette kan jo komme til å gå fort..!" Hah! Fort?

Riene kom stadig tettere, men det tok lang tid før det skjedde noe mer med åpningen. Jeg fikk sitte i badekar og det var veldig godt. Jeg vet ikke hvor lenge jeg satt der, men etter hvert kom jordmoren inn og sa at hun ville at jeg skulle prøve lystgass. Okay.. Jeg sugde lystgass som bare det. Det pitret i ansiktet og rommet ble helt gult. Klokken var nok rundt 04.00 på natten da jeg begynte å få problemer. Jeg hadde altså så vondt at jeg ikke visste opp eller ned på meg selv. Riene kom i et sett, men jeg hadde bare 4 cm åpning. Heldigvis hadde jeg med meg samboeren min. Han var innmari flink og leste meg så godt at han visste hva jeg trengte før jeg fikk sagt noe som helst =) Etter å ha ligget slik i et par timer, kom anestesilegen og skulle sette epidural på meg. Jeg var så redd =/ Det siste jeg ønsket under fødselen var epidural.. Men det er ingen tvil om at jeg trengte den! Første gangen den ble satt, fungerte den ikke ordentlig. Så jeg måtte stikkes på nytt. Enda verre! Og den fordømte anestesimegga klarte å spørre meg om jeg alltid hadde hatt såpass lav smerteterskel..!??! *knurr* Hvis ikke jeg hadde måttet ligge helt stille når hun spurte om det, hadde jeg kommet til å slå henne!

Da klokka nærmet seg 11 på formiddagen merket jeg godt virkningen av epiduralen og jeg klarte å sove litt mellom hver rie. Jeg følte at jeg fikk en pause på to-tre timer og det var ordentlig godt! Rundt 13.30 ble jeg satt på drypp for å få opp rieaktiviteten igjen. Jeg hadde da full åpning, så jeg håpet at fødselen snart skulle være over. Men jeg hadde nok enda litt tid igjen. Like etter vaktskiftet kl 15.00 begynte jeg å få pressrier. Men tulla i magen ville ikke ligge stille med hodet, så det ble ikke noe fart i utdrivningen. I tillegg var fostervannet (som forøvrig ble tatt av jordmoren som var på dagskiftet) misfarget, så det var ønskelig at tulla skulle komme ut så fort som mulig. Rundt 15.45 (tror jeg) kom barnelegen og måtte hjelpe til med sugekopp. Jeg måtte også klippes litt etter hvert.

Klokken 16.16 fredag 27.06.08 kom Thiril til verden. Hun veide 3570 gram og var 51 cm lang. Hun ble født på samme ukedag som meg og på navndagen min =) Litt stas synes nå jeg da =P

Så etter et døgn med regelmessige rier fikk vi endelig hilse på prinsessa våres!

Jeg vil være samboeren min evig takknemmelig for veldig god støtte under det hardeste døgnet i mitt liv =) Tusen takk, kjæresten min!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gratulerer så masse masse nok en gang.... høres tøft ut.... du var flink!!!! Jeg sitter her enda like gravid.... hehe

Skrevet

Hørtes slitsomt ut, men vedder på at det var verdt det. kos deg med tulla!

Skrevet

Gratulerer så mye!!!!

Skrevet

Gratulerer !

Heldig du som er ferdig da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...