Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hva gjør dere september mammaer med permisjon? Jeg er veldig usikker, og det begynner virkelig å bli på tide å søke:-)

Dersom vi velger 44 uker permisjonen+ ferie vil vi være ferdig i perfekt tid til barnehagestart i august. Dersom vi velger 54 uker vil permisjonen være slutt i oktober. Har blitt anbefalt å søke barnehageplass fra august uansett hva vi velger, da det er veldig vanskelig å få plass fra oktober. Men da må vi betale de to mnd vi ikke bruker plassen.

Dersom vi velger 44 uker er jeg så redd for at vi kommer til å synes lillegutt er alt for liten når han skal starte i barnehagen og vi kommer til å angre skikkelig på at vi ikke gikk for 54 uker.

Hva har dere valgt? Noen som har barn og som valgte 44 uker sist? Hvordan gikk det? Angret dere og synes det var for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. har termin i sept. å jeg skal i hverfall ha 54 uker permisjon. Tia kommer til å gå kjempefort, så vil nyte tiden med vesla mens jeg kan. Å hvis hun får barnehageplass i august så gjør ikke det noe tror jeg.. kan hende at jeg kansje startet litt tidligere på jobb da, men med tanke på at det er så dårlig med barnehageplasser så blir jeg overraska om vi i det hele tatt får plass.

Skrevet

om du velger 44 uker så har du jo mulighet til å søke om ulønnet perm slik at du kan bli hjemme lenger enn først planlagt. Det jeg mener er at om du velger 44 uker så har ikke toget gått!

Sliter selv med valget har termin i oktober og lurer på om jeg skal satse på barnehageplass i januar.

vet det er noen kroner å tjene på å velge 44 uker med 100% lønn fremfor 54 med 80%

Skrevet

Uansett om du velger 44 uker eller 54 uker permisjon så hadde ikke jeg vært i tvil om at jeg ville søkt barnehageplass fra august. Det er mye billigere å betale for en plass som ikke brukes i et par måneder enn å måtte vente til neste høst, i verste fall, før man får en ny plass. Jeg vet om flere som betaler i opp til 6 måneder for plass de ikke bruker.

Skrevet

Vi velger 54 uker av den grunn at da er permisjonen slutt 27.aug. Velger vi 44 uker slutter den jo midt på sommeren, og det er sikkert ugunstig mtp barnehageplass og det at mamma'n må ha seg ny jobb.

Skrevet

Takk for mange svar! Var litt vanskeligere en jeg trodde dette:-)

Noen som jobber i barnehage her og har erfaring hvordan det er for barn på 11 mnd å begynne i barnehage?

Skrevet

Jeg er ped.leder på en søskengruppe avdeling. Den yngste vi har hatt som har staret hos oss har vært 8 måneder.

Et barn på 11 måneder skal normalt bli trygg relativt fort, men det er her store individuelle forskjeller og kommer an på hvordan småen er som person. Om han/hun er vant til å omgåes forskjellige mennesker osv.

Når de er så små er adskillelsesprosessen om morgenen det verste for de (og verre for mor-far). Men som oftes tør de opp og er seg selv så fort mor/far har gått ut barnehagedøren. Om et barn ikke slutter å gråte etter en stund vil nok barnehagepersonalet ta kontakt med deg/dere. Men det har aldri skjedd hos oss.

De blir jo så glade når mor/far kommer å henter de på slutten av dagen og da er det deilig som bhgansatt å kunne fortelle at han/hun har lekt og hatt det fint hele dagen ;)

Så tror nok ikke det kommer til å bli noe problem, selvom det er litt skummelt både for barn og mor/far i starten ;)

(Barnet får også ofte en kontaktperson som er sammen med barnet og følger det ekstra opp den første tiden. Dette for at barnet skal knytte seg til og bli trygg på en av de voksne først. Denne voksne er også sammen med barnet under tilvenningsdagene)

Lykke til !

Skrevet

Jeg har valgt 54 uker med den tanken at ungen blir født midt i september og at det er bra og ha et år hjemme med barnet. Men jeg har ikke tenkt så mye over at permisjonen da går langt over tid for barnehageplass osv. For jeg trodde permisjonen gikk fra man gikk ut i permisjon? Altså for min del i midten av august, og da går jo permisjon ut i september? Eller begynner den når ungen er født?

Skrevet

Heisann=)

Jeg har termin 7/9 men hun kommer nok ved hjelp av KS 27/28 august. Har valgt 100% perm (44 uker) Men jeg får inn 5 uker ferie i permisjonen så det blir jo da 49 uker hjemme. Kommer til å søke barnehage plass fra høsten av (80%)

For meg startet perm 18/8 og varer egentlig frem til 13/7-09 men nå vil den altså vare til slutten av september!!

Men hadde uansett tatt 44 uker grunnet utbetalingen.

Lykke til med valget og som noen tidligere har skrevet her så er ikke toget gått helt fra deg om du velger 44 uker og angrer=)

Skrevet

Takk igjen for alle svar og gode svar!

Vi går for 44 uker, men vil fortsatt ha permisjon til 31.august da jeg utsetter permisjon 3 uker i år ved ferie (er sykemeldt over ferien, så da bruker jeg den i permisjonstiden) og tilsvarende 5 uker neste år. Da er lillegutt 11 mnd når han begynner i barnehage. Vi har også bestemt oss for å legge av litt penger slik at dersom vi synes han er for liten søker jeg noen uker ulønnet permisjon i tillegg.

Skrevet

Husk at permisjonen starter 3 uker før fødsel og at 6 uker er forbeholdt far. Det blir da 44 uker-3 uker-6 uker=35 uker+ ferie du har sammen med barnet.

Skrevet

Ja, er far som har permisjon til slutten av august, jeg begynner å jobbe igjen i begynnelsen av august. Han skal ha totalt 8 uker permisjon.

Skrevet

Jeg jobber på en småbarnsavdeling som ped leder og vil absolutt anbefale deg og ta 54 uker hvis dere har råd til det og søke bhg plass fra august.

Da har du god mulighet til å gi den lille en rolig overgang til barnehagehverdagen som ofte kan bli veldig slitsom for de små.

Korte dager og kanskje til og med litt fri innimellom...

Men som en over her har nevnt er det sjelden det er noe problem og venne de minste til barnehagen, ofte er det mor og far som er mest utrygge.... og ofte kan dette smitte over på barna...

Men alikevel, står helt og fult inne for at en full dag fra f eks 8-16.30 er en lang og sliktsom dag for de minste.

Ikke bare lek og morro slik som mange tror!

Skrevet

Termin 5.sept, velger 44uker + 8uker ferie etter perm. Jobber turnus, og skal ha redusert stilling når jeg begynner å jobbe igjen.På denne måten blir det stort sett korte dager på småtten:). Begynner forsiktig i barnehagen v oppstart i august.

Skrevet

Termin 26 september og regner det som svært usannsynlig at vi får barnehageplass (ikke dekning før i 2010 i min bydel...) så vi tar 54 uker + ferie 4 uker slik at vi blir hjemme til midten av oktober. Skulle vi få plass fra august (kryser fingrene) så får enten ungen en mild tilvenning til barnehagen eller pappaen utsetter sin del av permisjonen til senere (neste sommer?).

Tror reglene er slik her i Oslo at får man plass så må man bruke den (holder ikke å kun betale den) siden det ikke er plass til alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...