Gå til innhold

Hva menes det egentlig med beskyttet etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hva som menes med det

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Under 200 som har samme etternavn og det må søkes spesielt hvis man vil ha det navnet uten å gifte seg inn i familien.

Skrevet

Tror det betyr at det er under et visst antall mennesker i Norge som har det etternavnet, derfor kan ikke hvem som helst bytte til det, men må f.eks. gifte seg til det. Mens f.eks. Nilsen kan hvem som helst bytte etternavn til, når som helst bare fordi man har lyst.

Skrevet

Da er mitt etternavn beskyttet da, vi er bare 10 med det etternavnet, mine foreldre, søstra mi, jeg og ungene, tante og onkel pluss 2 søskenbarn

Skrevet

Du trenger ikke gifte deg inn heller, kan være at foreldene, besteforeldrene, oldeforeldrene eller tipp-oldeforeldrene dine het det... da kan du også bruke det.

Gjest irismor
Skrevet

Må enten være i slekt eller bli inngift.

Skrevet

jeg har beskyttet etternavn, men de som gifter seg inn i vår familie kan ikke ta dette etternavnet.

Skrevet

Hvis det er under 200 så er mitt etternavn beskytta også da.!!! Det var 38 som hadde sist eg sjekka. Søstra mi er ein av 10 som har det etternavnet, og dei sier at det er freda..... Er to etternavn som er satt sammen og mannen hennars prøva å få vekk det eine etternavnet for å sleppe å ha så langt etternavn men fikk ikkje lov.

Men kvifor kan ikkje dei som gifter seg inn i familien din ta det etternavnet Ma85??

Skrevet

Sjekka etternavnet mitt nå og det er faktisk bare 29 som heiter det, da har det vert litt frafall sida sist eg sjekka som var i 2006, for når sønnen våres blei født så såg eg at det gjekk opp ein, mens det skjedde ikkje med tulla, men da veit eg at ein gjekk vekk.

Skrevet

Man KAN i teorien få et beskyttet etternavn uten å være i slekt...Men i praksis er det vel nærmest umulig, hør her hva de sa til meg på folkeregisteret: Man kan få tilsendt navne/adresselister med samtlige som har det aktuelle navnet (dette koster opp under 5000kr å få tilsendt..!!!) Deretter må man hente inn skriftlig tillatelsed fra samtlige, og så kan man søke...Jah, sææærlig da...Da skal man være bra hypp på å få det navnet, altså!!! ( jeg sjekket ut dette da sønnen min skulle ha bf`s etternavn som er beskyttet, og dette var før han hadde skrevet under farskapspapirene - så fort han skrev under var det inget problem..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...