Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt som er født uke 28+3. Alt har egentlig gått veldig bra, bare problem med ductus. Vi er nå kommet hjem og skal ikke følges noe mer opp annet enn på helsestasjonen. Det synes jeg er rart. Vi lå på Rikshospitalet, men hører egentlig til på Ullevål. Hvordan er det med dere andre som har født uke 27,28,29...? Er dere til kontroll på sykehuset? Han var forresten 1369 gram når han ble født.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Så stor og fin gutt du fikk til den tiden! :) Nå er ikke mi født på samme tid, hun kom i 32+0, men hun var på størrelse med din gutt! 1385 gram. Hadde ingen alvorlige komplikasjoner under tiden på sykehuset, men vi var der i 6 uker med ho pga at hun ikke ville spise før og hadde litt magetrøbbel (umoden tarm).

Jeg har lest at barn under 1500 gram skal følges opp av sykehuset, men det virker ikke som at det er et fast opplegg? For da vi skulle skrives ut, sa legen der at han så ingen grunn til at vi skulle følges opp der pga at hun virket så sprek, så sant ikke noen komplikasjoner skjedde etter hjemkomst. Altså at vi kunne følges opp av helsestasjonen i utgangspunktet. Nå er hun 4 mnd og har vært frisk og rask heldigvis. Hadde vi hatt noe vi lurte på hadde jeg nok tatt direkte kontakt med sykehuset og bedt om oppfølging.

Lurer også på hva andre har fått beskjed om?

Skrevet

Hei.

Vi hadde oppfølging på sykehuset ved 6 mnd og 1 år. Tror det kan være litt forskjellig praksis.

Ellers hadde vi "åpen linje" til helsestasjonen, og hadde nok noen flere samtaler med helsesøstera enn de fleste.

En annen ting er at du har krav på oppfølging i fysioterapi. Snakk med de på helsestasjon din, så vil de sende videre henvendelse.

Selv om alt er problemfritt så langt, så er det ikke uvanlig med senskader, og den motoriske utviklingen kan være veldig forskjellig.

Anbefaler deg sterkt å be om den type oppfølging.

Gratulerer med gutten, forresten :)

Skrevet

Jeg fikk en gutt i uke 27+2 og vi får jevnlig oppfølging. Bor i Stavanger jeg da. Synes det er veldig trygt å gå til kontroller.

Skrevet

Jeg har ei jente født i uke 27. Hun har bare hatt 6 mnd kontroll på sykehuset,og skal til 1 års.

Skrevet

Jeg fødte mine to på Rikshospitalet april 06. De ble født i uke 28+1. Var 820 og 880 gram. Noen komplikasjoner i begynnelsen med hull i tarmen og åpen ductus. Har vært helt friske siden vi kom hjem etter 3 mnd. Har et oppfølgingsprogram som tidligere var på Berg Gård i tilknytning til Risk`n. Det ble flyttet ned til risk`n for to år siden.Her har vi oppfølging med fysioterapeut, psykolog og lege. Kontollene har vært jevnlig, 3 mnd, 6 mnd, 9 mnd, 12 mnd, 18 mnd og nå blir det en to-årskontroll (korrigert alder). Har fungert veldig veldig bra, gitt oss den tryggheten vi trenger. Det var også en hørsels- og synstest for en stund siden i dette programmet.Har også hatt fysioterapuet hjemme og i barnehagen hver uke eller annenhver frem til for et halvt år siden på gutten min. Også vært innom manuell terapeut for å løse opp låsninger i forbindelse med KISS.

Synes dere burde få denne oppfølgingen uansett vekt og hvordan det har gått med han. Ta en telefon til de og hør hva som er mulig for dere.

Lykke til! :-)

Skrevet

Hei!

Tusen takk for mange fine svar:) Jeg har skjønt at de har flyttet grensen for videre oppfølging på Rikshospitalet fra fødselsvekt under 1500 gram til under 1000 gram, så han var altså for tung.... Vet ikke hvordan det er på Ullevål. Jeg har en fantastisk helsesøster som vi kan komme til når som helst, det er betryggende. Vi får også fysioterapi. Jeg får kanskje innfinne meg med at sånn er det, men uansett takk og lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...