Gå til innhold

farmor versus mormor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min sambo venter førstefødte barnebarn både på min og hans side. Allikevel er d min mor, mormor, som er mest engasjert. Hun har brukt nærmere 10 tusen kroner på barneutstyr, mens farmor vrir på krona så d holder. Greit, jeg forlanger ingenting, men når hun "skyrter"på seg at hun vil kjøpe d ene og d andre, så synes jeg d er så rævva av henne, å ligge å forhandle og fortelle oss hvilken seng eller stellebord vi skal kjøpe( og hun kommer bestandig med den billigste!!!) hvorfor kan hun ikke bare si at hun sponser med et visst beløp da, så kan vi legge inn resten selv, hvis det stellebordet vi vil ha, er altfor dyrt i forhold til hva hu hadde tenkt å betale? Hvis jeg vil ha et dyrt og fint stellebord, så gidder jeg ikke ta d billigste for hu er kjip med krona, og hu mener vi bør ha d...da kan vi heller legge i resten sel, og hu kan drite i å fortelle oss hvilket stellebord vi må ha... ååååå! jeg kjenner jeg blir så iirritert. Dessuten har hu rævva full av penger også, langt mer enn d mormor har....

Farmor ønsker oss også på besøk til dem i romjula, men billettene er svindyre! og jeg har lyst å bare si nei takk, men vi har ikke råd, så kan hu betale billettene selv hvis hun vil ha oss på besøk! jeg gidder nemlig ikke bruke en krone på at hun skal få se barnebarnet sitt, det kan hun betale for selv, når hun er så forbanna kjip!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dessuten ble farmor pottesur når mormor hadde kjøpt bilstol..Hun begynte å surte om at "hun villle jo også kjøpe noe". Men, sånn går d når man vrir på krona og skal forhandle seg frem til hva man skal kjøpe. vi ville ha den bilstolen, og når hun ikke ville betale for den, så kjøpte jeg den selv, og så ville mormor spandere den, så hun betalte. Farmor har ingenting å sutre over da. kjipe dame

Skrevet

Har du foreslått det da, at hun heller kan gi dere et beløp og så kan dere selv kjøpe det dere vil ha?

Skrevet

Jeg tror faktisk det er ganske vanskelig å bli farmor versus mormor. I tillegg er det trist hvis hele forholdet baserer seg på økonomisk bidrag.

Skrevet

Synes du virkelig virker som en smålig bortskjemt drittunge!

Ene siden av besteforeldrene her er millionærer og vårt barn har faktisk mere penger på sin bok en meg. De besteforeldrene ser derimot sitt barnebarn to ganger i halvåret, mens de som ikke skjemmer barnet bort på materealistiske ting ser det flere ganger i uka, og fal\ktisk kjenner sitt barnebarn.

Og hva så om bestemoren til ditt barn velger å snu på krona, kanskje hun har hatt en trang oppvekst og vet hva verdien av penger er.

Skrevet

Synes ikke at gode/dårlige besteforeldre skal handle så mye om penger, jeg... Her i huset var det mormor og morfar som hjalp mest til økonomisk, og farmor og farfar har vært mye mer til stede. Mine foreldre bor langt unna , og hadde veldig lyst til å bidra med noe. Det fikk de lov til, men det blir da vel ikke forventet!! Jeg synes dere høres ganske bortskjemt ut. Og det med at hun får betale billettene hvis hun vil se barnebarnet sitt?? Jeg er sjokkert..

Skrevet

LOTP: Hvrofor er det forskjell på å bli farmor og mormor?

Skrevet

Hun er enebarn, og har ikke hatt en trang oppvekst nei. Dessuten skryter hun daglig over sine eiendommer og tykke lommebok. Mens mormor har hatt en trang oppvekst, med mange søsken, og knapt nok vann og brød til alle i huset. At du snur og vrir og vender på krona d driter jeg i, som jeg sa, jeg forlanger INGENTING. MEN; når hun først skryter på seg at hun skal kjøpe både det ene og det andre, for så å prøve å få oss til å handle d billigste( istedenfor å bare gi oss d beløpet hun hadde tenkt å bruke, så kan vi legge inn resten selv, så får vi det VI vil ha, og ikke det HUN vil ha) så synes jeg hun er KJIP. I tillegg sitter hun og sutrer når mormor har kjøpt ting, for hun hadde jo "tenkt" å kjøpe d..(mens når d kommer til stykket når vi skal kjøpe d, så sier hun d er for dyrt, unødvendig, sånn hadde de ikke behov for når hun ble mor osv osv) Det er DA jeg synes hun er smålig og kjip! Hun kan heller holde kjeft og sutre over at mormor kjøper ting, når hun ikke gidder å kjøpe ting selv! og heller være glad for at mormor spanderer så farmor kan få ha kronene sine i fred!

Og JA! jeg mener at om hun vil se barnebarnet sitt, så kan hun for pokker meg betale billetten selv, og ønsker hun oss på besøk i romjulen, kan hun spandere billetten! vi har trossalt brukt mange tusen på babyutstyr, millioner på leilighet, og hundretusener på ny bil. Jeg har ikke behov for å dra dit i romjula, ergo, jeg gidder ikke bruke mange 1000 på å dra et sted jeg ikke ønsker meg til...da syns jeg det er rett og rimelig at hun kan betale for d, om hun ønsker oss dit.

Skrevet

Jeg har da aldri nonesine fått gratis tur opp til svigers? Betaler alltdi selv vi, slev om vi kommer mest for dem sin skyld.

Skrevet

Og de bor så langt unna at vi må fly.

Skrevet

Det er jo ikke riktig at foreldrene skal punge ut for billetter om mormor, farmor, onkler og tanter ønsker å se det nye familiemedlemmet, vel? Foreldrene har nok av utgfter med en ny krabat i hus. Er bare helt rett og rimelig at folk betaler selv! og ønsker de besøk, og de nybakte foreldrene ikke har råd, kan de enten spandere billetter, eller la være å få besøk og heller vente til de man ønsker besøk av har råd selv. Man skal ikke være nødt til blakke seg bare for å tilfredstille andre!

Er forresten veldig mange som er på hugget her med en gang d kommer et innlegg om svigermødre. Forsvarer dem med nebb og klør, dere her inne må jo være de perfekte svigerdøtre.

Skrevet

Men mannen din da?? Vil ikke han hjem og hilse på foreldrene sine? Vi reiser til mine foreldre med jevne mellomrom. Betaler alltid selv, og det er ikke snakk om ikke å reise fordi de ikke betaler. Noen ganger støtter de litt i reisekassen, og noen ganger ikke... Synes dette var en rar problemstilling, jeg...

Skrevet

Her har vi det stikk motsatt... Farmora engasjerer seg utrolig mye i ungen... mormor også, men ikke så mye som farmor. Vi får hauger av klær og ting av farmor, men lite av mormor. Og det gjør oss absolutt ingenting, vi har så vi greier oss... og mer til. Og både farmor og mormor forguder ungen på hver sin måte. Og alt handler ikke bare om fint stellebord, fin bilstol, fin vogn osv.

Skrevet

Synes farmoren bare virker gnien jeg.. Drit i henne og la moren din kjøpe alle fine ting som hun øsnker å kjøpe til barnet. Så kan du si foran farmor at det er det mormor som har kjøpt. Da blir hun nok sjalu og skal kjøpe ting hu og. Synes overhodet ikke HI er bortskjemt.

Det er de som ikke får en dritt fra noen kanter som kommer med sånne innlegg at du er bortskjemt osv.

Foreldre skal støtte enten det er økonomisk eller omsorg. Finito!

Skrevet

Så lenge man ikke har råd til å reise, så kan man ikke reise. Da kan hun som skryter av den fete lommeboka og alle eiendommene sine, enten spandere, eller snerpe kjeften igjen om vi ikke kan komme. Synes hun forlanger veldig mye nemlig! Vi har bestandig betalt billettene dit selv, og nå har vi rett og slett ikke råd til det, fordi vi har en baby i huset som både koster tid, krefter og penger.

grunnen til at jeg blir sur og irritert er fordi hun blir meggete når mormor har kjøpt ting før henne...kommer alltid med den"jeg hadde tenkt å kjøpe det", når hun absolutt ikke hadde tenkt å kjøpe det, men bare sier d for d skal "virke" som hun er spandabel.. jeg driter vel en lang marsj i hele lommeboka til dama, og hvem som kjøper mest, men fy faen jeg er mora mi evig takknemlig for d hun har stillt opp med av spandering på utstyr til babyen! vi er førstegangsetablerte, og førstegangs foreldre... Min mor har gjort livet vårt tusen ganger enklere med å legge ut så mye som hun har

Skrevet

Farmor var på besøk her og hadde strikka et søtt sett til babyen da, og vet du hva hu sa? DETTE skal du bruke når du skal hente babyen hjem fra sykehuset! OK? Så plutselig bestemte hun d liksom? jaja. godt hun IKKE har noe hun skulle sagt der. Mormor(barnets oldemor) responderte med; det bestemmer nok foreldrene selv du;)

Skrevet

jaggu glad jeg ikkeer med i din familie eller har deg til svigerdatter. Du vriker som en bortskjemt drittunge - som levr i din egen verden der mama og mormor er like som deg

Skrevet

Hei HI

Den historien har jeg opplevd selv. Min mor kjøpte alt, min ekssviger mor sa jeg skal kjøpe det og det og det, endet opp med en sånn ferdig rosebukett når ungen ble født. Men det værste var vel at når barnebarn nr 2 ble født (hun var fremdeles farmor) kjøpte hun alt, det er fortsatt stor forskjellsbehandling. Den er så stor at at min eks har tatt opp det opptil flere ganger og tilsist ble det en så stor diskusjon at de minimal kontakt. Ungen min sier også at slike ting skjer og hun kan ringe meg gråtende hvis hun har vært hos farmor sammen med kusinen sin, Gjerne under bursdager og sånn.

Skrevet

Vi bor på andre sida av landet til både farmor og mormor, og når vi fortalte at vi ventet barn sa farmor at hun skulle være der når lillegutt ble født. Det er mer naturlig for meg at min mor er her, og det hadde vi allerede avtalt. Det hjelper ikke at svigermor ikke er grei med meg heller, så jeg vil i hvertfall ikke oppleve det rundt fødselen. Derfor sa samboeren min til henne at vi fikk se når det passa at hun kom. "Nå er jeg bare farmor, ja" svarte hun og ble dritsur.

Hun kan vel ikke forvente noe annet når hun er så lite grei med meg, og dessuten tror jeg det er mer naturlig at jeg som føder er mer avslappa med min egen mor helt i begynnelsen.

Etter den første tida tror jeg faktisk det kommer mer an på personligheta til farmor og mormor når det gjelder hvem som får best forhold til barnebarnet. Noen er sånn at de bare skal bestemme, men det kan gjelde mormor like så mye som farmor, tror jeg.

Skrevet

Hmm. I det første innlegget fremkommer det kanskje ikke så veldig klart at farmoren virkelig har penger. Forutsatt at det medfører riktighet, så høres dette mer ut som at hun ønsker å ta over styringa, og er livredd for at mormor skal rappe fra henne makt ingen av dem egentlig har. Det er selvsagt dere selv som bestemmer hvilket utstyr dere skal ha, kvaliteten på det, og selvfølgelig også hva babyen skal ha på seg. Det er jo dere som skal bruke dette utstyret. Kort sagt: Det er dere som tar avgjørelser på alle ting vedrørende dere selv og babyen naturligvis.

Hadde det vært på det viset at mormor hadde mye penger og farmor ikke noe, ville det selvsagt bli helt annerledes, selv om dere fremdeles ville ha beholdt retten til å avgjøre ting dere er direkte involvert i selv da også.

I det hele tatt: Gaver som blir gitt på en eller annen type betingelse, vil jeg aldri ha selv. En gave skal være en gave uten at det hefter noe ved det.

Forsøk å lukke igjen øra, og ikke irriter deg så mye, selv om jeg skjønner at det er irriterende. Noen ganger, må man allikevel bite i seg ting. Synes heller ikke du skal unngå å la henne få vite at din mor har kjøpt forskjellige ting forutsatt at det blir spurt om det, og om det kommer opp i en naturlig setting. Du trenger ikke smøre det inn om det ikke kommer av seg selv heller.

Hvis hun ikke har råd til å verken komme til dere (om det passer dere), eller å reise til henne, blir ikke det helt deres problem. Da får hun enten ta seg råd til å kjøpe billetter til dere, eller la det være. Har hun penger som er disponible for henne, og ikke betaler, så får hun heller synes synd på seg selv da. Det er ikke synd på henne - men ikke deres problem.

Bare ikke gi ifra deg noe bestemmelsesrett over dere til andre. Sånt kjerringmas der målet å få makt, er det bare å lukke igjen øra for. Kan hende hun egentlig er ute etter en konflikt og at dette egentlig handler om noe helt annet også.

Lykke til. Ikke gi deg.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som farmor har en kjip svigerdatter, jeg..

Skrevet

Så trist....hele greia; trist!

hilsen farmor

Skrevet

Jeg synes også at det virker som farmor prøver å hevde seg ved å dytte andre ned. Ja, det er trist.

Skrevet

en datter har man hele sitt liv.

en sønn bare til han får seg en viv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...