Gå til innhold

Mer bekymret for barselsoppholdet enn fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte på SUS i Stavanger sist, og der var barselsoppholdet flere ganger verre enn fødselen. Håper virkelig på å få plass på pasienthotellet denne gang med mann til stede hele tiden.

Delte rom med ei merkelig dame som røyka 4-5 ganger i løpet av natta (den hosten kontirnuerlig gjennom hele natta og selvsagt et for tidlig født barn barn som lå igjen på rommet og skrek hele tiden mens mor stod ute i nattestimene og tok seg en blås).

Ammehjelpen var elendig og jeg sov kun 4 timer i løpet av det første 3 døgnene der.

Som om det ikke hjalp, så dukket ei skravlekåt dame opp som tredjemann på rommet. Hun hadde så mye melk at det bare sprutet over alt skrøt hun kontinuerlig av, mens jeg ikke fikk ut en dråpe før 4 døgn og måtte veie sønnen min med og uten bleie flere ganger til dagen.

Nærsynt som jeg er syntes jeg sønnen min så død ut hele tiden der han lå i lyset fra landingsplassen til helikoptrene utenfor. Så jeg fikk aldri sove, og sykepleierne ville ikke passe på ham heller noen timer å natta.

Og så måtte jeg sitte på do i 45 minutter for å vente på at vaktskiftet var ferdig så noen kunne komme å gi meg et miniklyx (ikke så lett å gjøre nummer 2 etter en fødsel).

Verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Og jeg fødte kun med lystgass som smmertelindring...

Men noe komisk i ettertid.

Hadde 5 døgns mareritt i 35 grader på SUS 7G.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan du har det.

Jeg må føde 13 mil hjemmefra, med ingen andre muligheter enn lystgass som lindring( pga epilepsi)

Det er ikke ammehjelp i det hele tatt der( har født 2 der fra før)

Jeg får ikke noen form for avlastning verken for å dusje eller gå på toalettet.

Det er helt vanlig at man må klare seg selv.

Jeg klarer ikke holde tårene tilbake fordi jeg savner familien min og nettverket rundt meg.

Så med nr 2 eksploderte jeg og dro hjem dagen etter fødselen.

Slike uverdige forhold er helt pyton. Vi ligger gjerne 5 og 6 stk på samme rom om natten så nattesøvn er det dårlig med.

Bestandig en eller annen baby eller mor som gråter,kjefter eller snorker..

Så hvis jeg nå med nr 3 blir like dårlig behandlet drar jeg hjem samme dag, gidder ikke finne meg i slike ting.

jordmor og fastlege er klar over dette og henviser meg bestandig til enerom, men ingenting skjer.

Jeg får alle mine epilepsi anfall ved søvnmangel og stress. Så faren for at jeg skal få anfall på sykehuset uten søvn og styr er kjempe stor.

Men noen hensyn til det blir det ikke tatt....

Skrevet

Oi, jeg er førstegangsfødende og kommer til føde på SUS... Ikke spesielt oppmuntrende dette her... Går det an å reservere seg mot fellesrom? Må man søke om plass på hotellet?

Skrevet

De flste havner på hoteller og man kan nok ikke reservere seg mot fellesrom.Dette er ting du kan ta opp på journalskrivingen som du skal inn til ca 1 mnd før termin. Eller ta en telefon.

Nå skal det sies at jeg fødte på sommeren, når det er mange som føder. Dessuten drev de og pusset opp halve barselavdelingen slik at noen rom var stengt.

Men vi får nå bedre forhold enn damen over her.

Skrevet

Huff, stakkars. Jeg fødte på SUS for ca 1 år siden. Og da var det ikke snakk om noe annet enn å ligge på pasienthotellet fra sykehusets side. De trodde det var fullt på hotellet, men da fikk jeg beskjed om at jeg skulle ligge på fødestuen til neste dag. Nå tror jeg bare du kommer på barsel hvis det er noe galt med ungen.

Skrevet

Reis hjem!

Jeg HAAAATER å ligge på sykehus, så med førstemann reiste jeg ( til personaltes store skrekk *lol* ) hjem etter 23 timer.

Med nr 2 ville mannen sove litt før vi dro så der ble vi i natten over.

Nå med nr 3 regner jeg med å dra hjem så fort jeg kan.

Får ikke melk på sykehuset uansett så hva F skal jeg ligge der å ha det leit for?

Skrevet

Noen må jo bli der lenger dersom det feiler barnet noe. Hjertefeil (som ofte går over etter 4 døgn), liten vektoppgang eller at de må på en antiobiotkiakur av en eller annen grunn. Jeg slapp ikke ut før etter 5 døgn, og det var det mange som ikke gjorde selv om de ville.

Skrevet

Med mindre man er tvangsinnlagt ( og da ligger du ikke på fødestua *lol*)

så kan man reise hjem akkurat når man vil.

Man blir ikke akkurat anbefalt å reise hjem med førstemann etter 23 timer, som det viste seg at hadde gulsot og for stor vektnedgang.

Men man bestemmer faktisk selv ja.

Ingen som kan tvinge deg til å være på sykehuset om ikke du vil.

Jeg fikk de rareste beskyldinger slengt etter med av de som jobbet på sykehuset, men det bekrefter jo bare hvorfor jeg ikke ville være der...

Var innom hver dag å veide.

Skrevet

jeg fødte på SUS i 2006 og havnet på 7h, og typisk min flaks så sier ryktene at h'en står for helvete...

Jeg synes barseloppholdet var helt grusomt, ammehjelpen var elendig, var kun en av dem som var snill og hjelpsom og det var mer kjeft enn hjelp.

Spesielt av hun ene, som fikk kallenavnet "heksa" av oss på rommet.

Angående fellesrom så får man faktisk ikke enerom, sett bort fra på hotelet, derfor ønsker jeg meg hotelrom denne gangen. Det er kun 2 mannsrom, men høsten 2006 var hektisk så de fleste rommene ble omgjort til 3mannsrom.

SUS burde virkelig renske opp i personalet, når de har folk der som rett og slett er frekke og kjefter på nybakte mødre som ikke automatisk vet hvordan man skal amme.

Jeg fikk kjeft fordi jeg ikke fikk til å ligge å amme, og spurte om hjelp til hvordan jeg kunne sitte å amme. Gale kvinnemenneske!

Skrevet

Gruer meg mest til barsel jeg også :) men nå har ahus fått pasienthotell når jeg skal føde så det skal nok gå bra :) hvertfall bedre enn sist.

Skrevet

Jeg fødte på SUS ifjor i mai,og låg på pas.hotellet etterpå.

Helt fantastisk spør du meg.

Fødte kl 16.00 lørdag og reiste hjem 18 timer etter fødsel.

Var i superform og ungen hadde det bra og vi ville hjem.

Ingen som sa noe på det.

Ville hjem kl 20 på kvelden jeg, det kunne vi få lov til,men da måtte vi kommet inn kl 08.00 søndagsmorgen til barnelegekontroll.

Vi gadd selvsagt ikke reise hjem da,for så å kjøre 45 min neste morgen til sykehuset tidlig om morgene.

Hadde det ikke vært for det hadde jeg reist.

Er jo ikke nødt til å være der jo:-))

Denne gangen skal jeg føde på fødeloftet tror jeg,og da er liggetiden hvertfall kort,det liker jeg.

Skrevet

He-he. Tror det er mange med litt bitre følelser for sykehus etter en fødsel. Uvant å ikke kontrollere situasjonen selv.

Jeg fødte på Hammerfest sykehus. Fødselen var et helvete, nok om det. Men barselsoppholdet var ikke akkurat å skryte av det heller. De hadde en stor plakat i gangen med "mor-barn vennlig sykehus", men hjelp til amming var det ingen som gav. Ikke mye annet som skjedde heller, og smertestillende jeg skulle få til faste tider måtte jeg be om hver gang. Ingen visste hvor papirene til ungen var, de spurte hele tiden meg hvor alle disse papirene var. Håper det blir bedre nå. Jeg skal ha keisersnitt, så kan nok ikke komme på hotellet, men mistrives jeg reiser jeg rett hjem. Nekter å ligge på sykehus og bli deprimert eller få fullstendig søvnmangel..

Skrevet

Skal du føde i hammerfest igjen nå ? Når har du termin?

Skrevet

Fødte på fødeloftet på SUS sist(i 2006), og har bare positive ting og si om alle der. Fikk god hjelp til å komme igang med amming, familierom, barnevakt et par timer om natta så jeg og mannen fikk sove. Reiste et døgn etter fødsel. Jordmor under fødsel var også helt topp.

Så det MÅ ikke være ille på SUS:-)

Skrevet

fødte i stavanger, lå 7 dager pga diabetesen min.. men har ingenting å klage på, annet enn maten.. hehe.. når skal dere stavanger jenter føde da? jeg har termin 17 nov

Skrevet

Jeg fødte i Stavanger i 1999 og i 2001. Har bare positivt å si om de som jobbet der da. Jeg var veldig fornøyd og følte jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Det eneste minuset er 5 manns rom, siste gangen var jeg så heldig å få 2 manns rom.

Denne gangen føder jeg i Kristiansand og håper på like god opplevelse der.

Skrevet

Vet du hva, det er mange som har en grusom opplevelse på SUS 7 G. Jeg lå på 6 mannsrom på 7H. Der var de så koselige, personalet altså. De passet på datteren min som om hun skulle vært deres, og jeg fikk god hjelp med ammingen. :) Jeg fikk sove 6 av de 7 dagene jeg lå der, siste natten kom det inn et kvinnfolk som verken ville amme eller ta opp babyen sin når han gren. Det var SLITSOMT. Ellers hadde jeg et veldig fint opphold, blir nok bedre å være på barselhotellet da du får litt mer privatliv og mer tid i lag med far.

Ellers kan jeg jo nevne at under begge mine fødsler måtte jeg klare meg med lystgass eller ingenting som smertelindiring. Men jeg lever nå enda ;) I

Ikke gru deg slik, du tar ikke sorgene på forskudd, og må nesten krysse fingrene dine om at alt går bedre denne gangen;)

Skrevet

17 desember

Skrevet

Vet hvordan du har det. Det er helt grusomt. Skal ha nr tre. og gruer meg veldig. Møkk lei innpåslitne barnepleiere. grusomt å dele rom med mange andre når man har vært gjennom en fødsel. UFF!!

Skrevet

Synes begge barselopphold har vært superfine jeg. Alltid ligget alene på rommet, selv om det er dobbelrom (kom foresten ei inn siste natta da, men det merket jeg knapt nok noe til) Mange kjempeflinke pleiere, som dukket opp når jeg trengte og ellers lot oss dure som vi ville. Masse hjelp til ammingen. Hadde problemer med nr 2 og hun gikk ned endel i vekt, men følte aldri jeg ble stresset for det.

Jeg vil helst ligge hvertfall 3 døgn for å hvile og komme meg etter fødsel, særlig nå med 2 andre små hjemme. kan gå å ta mat når jeg vil og også få pass til babyen når som helst på døgnet når man trenger å hvile litt ekstra. De kommer inn med babyen med en gang h*n er sulten, så trengte aldri å engste meg.

Har tatt alt dette som nærmest en selvfølge jeg men skal jaggu meg sette mer pris på det denne gang.

Skrevet

Nei, Oslo denne gangen. Termin på nyttårsaften tror jeg..

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Fødte på Tønsberg sist og barnepleierene dro meg i puppen titt og stadig uten forvarsel....

Vi lå 4 på rommet og 2 av dem av utenlandsk opprinnelse med besøk døgnet rundt. Jeg turte nesten ikke å gå opp av senga og hente buksa siden jeg lå i nettingen!

Derfor har jeg sikret meg denne gangen. Jeg skal føde på fødestua, helst i vann og da blir vi prioritert familierom min sambo og jeg. Dobbelt seng og helt alene. Barnepleierene kommer bare når vi ønsker hjelp.

Du kan jo prøve å få til lignende...

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...