SaDa Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Gifter meg i slutten av august. Skal da ta hans etternavn, men problemet er at jeg ikke har gyldig pass og ønsker nytt med nytt etternavn. Drar på bryllupsreise 10 dager etter vielsen, så jeg rekker vel ikke å skaffe passet etter bryllupet. Og jeg får vel ikke automatisk samme etternavn som mannen med en gang vi er gift, tar vel en stund før jeg får papirer med nytt etternavn?. Og hvis jeg bytter etternavn før vi gifter oss, så leser jo presten opp det nye etternavnet og det vi jeg ikke.. Rotete skrevet, men håper noen kan gi meg svar på det jeg lurer på.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Jeg byttet navn for to år siden og det tok ihvertfall 3-4 uker. Men kan du ikke bytte nå og ordne pass (for det kan også ta litt tid) men likevel be presten om å lese opp det gamle navnet ditt....
SaDa Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2008 Gjør presten det da?? Trudde ikke det gikk ann jeg.. Trodde de måtte si det som står i papirene
3b@rnsmor-30* Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 du sender inn navneendringsskjema med bryllupspapirene. og det nye navnet gjelder da fra den dagen du gifter deg. mulig du kan få nytt pass med riktig navn på med en kopi av de papirene fra kirkekontoret og navneendringsskjemaet... så alt er klart samtidig.
SaDa Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2008 hmm.. Ser nok ut til at jeg må ringe litt rundt og spørre i morgen. Ingen andre som har hatt samme problem da'?
Amy=) Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 da jeg giftet meg, gikk jeg på statens vegvesen og fikk nytt førerkort 2 dager etter bryllupet. Ville ha nytt som det stod det nye etternavnet i. Var ikke noe problem.
Snuppetuppa Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Hei. Jeg giftet meg for noen år siden, og da hadde jeg samme problem som deg. Jeg byttet etternavn en måned eller to før bryllupet og ba presten lese det gamle navnet mitt, og det var ingen problem, gikk så fint at:)) Lykke til!!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. juli 2008 #8 Skrevet 6. juli 2008 Hør med politiet om det fortsatt finnes praksis med navnebytte i pass. Jeg har pass utstedt i et annet navn enn jeg har nå, men politiet har stemplet det og skrevet navneendring, og det har aldri vært noe problem. Dette fikk jeg ordnet på kammeret på dagen. Men vet ikke hvordan det er med de nye reglene etter 9.11
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. juli 2008 #9 Skrevet 6. juli 2008 Forresten, du må selv ringe gud og en hver mann og fortelle at du har byttet navn og sende navneattester til alle som vil ha. Skal aldri mer bytte navn.
SaDa Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2008 Da skal presten ringes i morgen og snakkes med:) Håper det er så lettvint som at han kan si det gamle etternavnet mitt. Vet jeg må endre etternavn overalt, men det får jeg bare overleve for jeg vil ha samme etternavn som mannen og barna våre:)
SaDa Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. juli 2008 Glømte svare ang bytte av navn på pass. Det går ikke på de nye elektroniske passene. Da må jeg evt betale for nytt med nytt navn. Og bryllupsreisen er bestilt i nytt navn..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. juli 2008 #12 Skrevet 6. juli 2008 Kan du ikke bare bytte navn nå da? Og så bestille deg nytt pass? Du trenger jo ikke si det til noen før etter vielsen?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. juli 2008 #13 Skrevet 6. juli 2008 Var det som sto lenger opp ja.
Jokeren Skrevet 6. juli 2008 #14 Skrevet 6. juli 2008 Vi dro på bryllupsreise noen dager etter bryllupet. Billettene og visa sto i det nye navnet mitt, men passet sto med det gamle. Hadde skikkelig problemer med å komme meg igjennom passkontrollene. Verst var det i Praha!! Gikk til slutt:) Greit å sjekke at alle papirer er i samme navn iallefall.. Lykke til med bryllup, og kos dere på reise:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå