Piipii Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Hvor gammel var barna/barne ditt når h*n sluttet med smokk på natten? Og hvordan gjorde dere det? Vi har en datter som er 3,5 år som nå skla slutte med smokk på natten.
melkekua™ Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Datteren min sluttet nettopp med nattsmokken - hun er 3 år om 1 mnd. Hun kastet den selv i søpla...hehe....gjett om jeg fikk hakaslepp. Jeg var rask med å kaste ut søpla da ja. Når hun spurte etter den sa vi bare at søplemannen hadde hentet søpla.
Piipii Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2008 Hehe det må jeg si:) Det var jo genialt:) Vi prøvde en gang når lillemann kom, men det ble et rabalder. Og når vi sier hun kan sende smokken til julenissen sier hun ok, men at hun da kan låne lillemann sin hvis hun trenger den. Så litt vannskelig det her.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 Gutten vår på 2 år og ti måneder sluttet for fem netter siden. Vi har brukt mye tid på å snakke om det, før slutt og nå. Vi knyttet sammen de tre smokkene hans og han klatret opp i gardintrappa og hang de opp i et tre i hagen... Her vet han at de ikke er å få tak i. Han beundrer de stolt, og viser dem fram til besøkende. Et klart bevis på smokkeslutt! Det skal tilslutt bli med ut i skogen, til sn\mokketreet, der andre har hengt sine... Han har aldri hatt smokk på dagen, men det har vært et must i sengen, etter bok, på kvelden. En del av rutinen. Vi var derfor veldig spente. Han gråt og sutret bittelitt de to første kveldene, sovnet litt senere enn vanlig, og spurte etter den. Men ikke helhjertet, ikke vrang og ikke fælt. Femte kvelden var det ikke spørsmål en gang... MYE lettere enn fryktet.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Vi har og en lillebror... Det har såvidt hendt at eldste har tatt et smugsug på hans smokk. Dette blir kontant avbrutt, vi forklarer hvorfor og gjør ikke mer ut av det. Jeg tror det er best å ikke åpne for muligheten for et "lån" i barnets bevissthet. Det gjør vi ved å snakke om smokk for babyer og om hvor stolte vi er over størstegutten som har slutta. Masse ros, entusiasme rundt det. Jeg tror og at det å endre rutinen om kvelden, og etablere ny trygghet rundt å sovne uten er det viktigste. En smokketyveriepisode eller tre anser jeg for lite viktig, og mest for oppmerksomhetens skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå