Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere prim på brødskiva til barna deres?

 

Jeg spurte på HS da jeg for første gang begynte med brødmat om hun hadde noen tips om hvilke pålegg som passet for et så lite barn. Hun mente prim var det absolut beste. Så jeg kjøpte det, hun fikk det noen ganger. Men så en dag leste jeg på boksen. Den inneholder 10% sukker jo!!! Aner ikke hvor mye sukker som er i sjokoladepåleg, men har en misstanke om at det ikke er så ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Aldri sett noe behov for å ha prim i hus. Men vi spiser i grunn lite brød også.

Skrevet

Jeg har ikke gitt prim av den grunn at det er mye sukker i det. Unngår prim og lignende fordi han spiser mindre variert når han får sukker.

Skrevet

Nei, bruker ikke prim, men vet at han av og til får det i barnehagen. Hos oss er det vel mest fordi ingen av oss foreldre spiser prim, så det har ikke falt oss naturlig å kjøpe det. Samme med syltetøy (kjøpes inn av og til til pannekaker eller vafler), og sjokoladepålegg.

Skrevet

Er nok mer enn 10 prosent sukker i sjokoladepålegg vil jeg tro. Tror du fort kan få deg noen flere overraskelser dersom du begynner å lese innholdsdeklarasjonen på mat dere spiser. Frokostblandinger f.eks inneholder ofte masse sukker (langt mer enn 10 %), til og med de som utgir seg for å være supersunne.

Skrevet

Men hvorfor i allverdens navn og rike blir prim anbefalt når det er så fult av sukker? Jeg vet det inneholder mye jern, men det kan man jo heller få andre steder.

Skrevet

Litt sukker må da barna få, nå må vi ikke være helt hysteriske her.

Bedre med litt Prim på brødskiva enn mye annet snop, det er vel ikke snakk om hver dag heller vel.

Prim inneholder vel godt med jern også, gjør det ikke?

 

Skrevet

Hva spiser dere i stedet for brød da? Vi spiser ikke brød (jeg og mannen) Men har fått beskjed om at datteren min MÅÅÅÅ ha det, så da får hun det da...

Skrevet

Hvorfor må de det, egentlig? (Da sikter jeg til tilsatt sukker, ikke det som naturlig er i mange råvarer)

 

Det er forresten

 

Prim inneholder bra med jern, men det kan man like gjerne få fra f.eks spinat, kjøtt og aprikoser.

Skrevet

De må jo strengt tatt ikke det. Rafinert sukker har absolut ingen hensikt. Men det er nermest umulig å leve på en totalt sukkerfri diett. Da skal man virkelig lage alt fra bunnen av, og da mener jeg virkelig fra bunnen.

 

Altså, der er jo sukker i røkelaksen for svarte..

Skrevet

Hvorfor skal de ikke det?

Jeg mener at for at de skal lære seg måtehold mtp usunn mat hører det med at dette kan man få unne seg det innimellom. Jeg er for måtehold, ikke totalavhold.

Det går helt fint an å kombinere et variert sunt kosthold med Prim på brødskiva en gang i måneden, eller uka for den saks skyld.

Skrevet

Jeg sier ikke at de ikke skal det, jeg bare lurte på hva som var argumentasjonen for at de skal - siden du sier de "må" det.

 

Det går an å kombinere nær sagt hva som helst med et variert og sunt kosthold om man bare inntar det en sjelden gang og i begrensede mengder - det kan være knaskheroin for den saks skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...