081013 Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 har en datter på 3 mnd og lurer på en ting: hvis jeg skulle bli gravid nå innen rimelig kort tid og jeg gjerne ikke kommer meg tilbake i jobb før neste permisjon starter/eller kun får jobbet 2 eller 3 mnd før jeg skal i permisjon igjen. hvordan blir det da med lønnen min. vil jeg da få 80 prosent'(hvis jeg velger 1 års perm) av den lønnen jeg hadde i år(dvs da at jeg får 80 prosent av min 80 prosent permisjonslønn noe som tilsvarer 60 prosent av min ordinære lønn) Det e rjo godt å vite hvilke økonomiske rammer som er hvis jeg skulle bli gravid før jeg hadde tenkt denne gangen. Noen erfaringer
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Lurer på det samme selv... )
B-e-a Skrevet 6. juli 2008 #3 Skrevet 6. juli 2008 ja! det finnes en lov som sir at foreldrepermisjon skal likestilles med yrkesaktivitet. permisjonspengan blir jo beregna på inntekta av 6 av di 10 siste mnd. å siden det etter loven e likestillt, så har du jo på en måte "vært i jobb" nu i permisjonstida, å dæffør har du aldri mista verken inntektsgrunnlaget eller sykepengerettigheta som arbeidstakera har. la oss si at du blir gravid å har 3 mnd igjen av svangerskapet før du skal i ny permisjon, men får ryggplaga. så har du også rett til å sykemelde dæ på direkten, selv om det ikkje e avtalt med en arbeidsgiver at du skal tilbake i jobb. æ går sykemeldt sjøl pga ryggplaga å har nettopp hatt en sak med nav. dæm mente at æ ikkje hadde rett til 100 prosent av den lønna æ hadde i foreldrepermisjon av diverse rare grunna. etter 2 mnd krangling å hjelp fra fagforbundet så vant æ saken. så dæffør æ vet det her, har lest igjennom alle mulige lova og regla om det.
081013 Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2008 men inntekten min i permisjonstiden har jo vært kun 80prosent av ordinær lønn. får jeg likevel ny permisjon regnet ut i fra 80 prosent av ordninær lønn som om jeg skulle ha vært i jobb ? i såfall så er det jo ingen krise om det skulle skje et lite arbeidsuhell i heimen(selv om jeg skal gjøre alt for å unngå det en stund framover;)
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Har forstått det som at man da får 80% foreldrepenger beregnet av 80 % lønn jeg da?
Gjest Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 har 13,5 mnd mellom mine,dvs,ble gravid da eldste var 4,5 mnd og hadde 80%lønn i første permisjonen.Eg ringte og spurte Nav angående lønn i permisjon nr 2 og de sa at eneste måten å få samme lønn i permisjon nr 2 var enten å jobbe mellom permisjonene eller bli sykemeldt. Hvis eg hadde tatt ut permisjon nr 2 12 uker før termin som er en mulighet slik at eg hadde sluppet å jobbe mellom permene hadde eg bare fått 80% av 80%.Så eg ble sykemeldt fra første arbeidsdag etter perm 1 og da slapp arbeidsgiver å betale de første 16 dagene av sykeperioden det er det NAV som gjør da.
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Var du sykemeldt fram til tre uker før termin,og gikk ut i ordinær permisjon da? Så du fikk 80% foreldrepenger av ordinær lønn i permisjon 2 også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå