Gå til innhold

Angående amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å tenker på amming og mat en skal passe seg litt for å spise mht allergi hos barnet osv. Lurte da på om det er noen som vet hvor lang tid det skal gå fra en har spist maten, til melken er "fri" igjen?

Eksempelvis så vet jeg at jeg skal i bryllupsfest til min svigerinne mens jeg ammer. De har planlagt rekemat, og advart meg mot dette :o) Kunne jo selvsagt få bestille det jeg ville utenom. Men om jeg skulle få lyst på reker likevel.. er jo veldig glad i det da.. Kan jo pumpe meg og gi barnet melk som er "tatt ut" tidligere. Men hvor lenge må jeg vente med å gi bryst igjen da..?

Noen som har formeninger om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan spise reker nå, mens du er gravid, hvorfor skulle du engste deg over å spise dem senere, mens du ammer...

Bortsett fra sterkkryddret mat som man burde vare litt forsiktig med er det vel ikke noe spesielt du må ta hensyn til når det gjelder mat.

Koffein (i store mengder), alkohol og røyk er en annen sak da.

Skrevet

Det sies vel at eks jordbær og skalldyr er ting de små har lett for å reagere på. Men det har vel gått bort fra at en ikke kan spise det mens en er gravid,og heller være forsiktig mens en ammer...? Stemmer ikke det da?

Skrevet

synes å huska man ikke skulle spise erter heller.......

Skrevet

Nei jammen meg står ikke reker på matportalen.no - ammende lenger... hm..da må jeg si at jeg tok feil der ;o)

Skrevet

Det er jo ikke no LOV på hva du kan spise og hva du ikke kan spise.

Altså, jeg for min del kommer til å spise det jeg har lyst på.. Ungen får det jo i seg når man går gravid og.. Ikke si at du ikke har spist reker eller jordbær siden du ble gravid?!

Jeg for min del har spist reker, scampi, blekksprut, jordbær og alt annet som jeg har hatt lyst på.. Jeg har ikke lagt om kostholdet mitt i det hele tatt.. Skjønner lissom ikke meninga med det..

Det er min mening da, men seff det finnes de mennesker som er helt hysteriske over dette og.. Da er det jo i såfall å bare ta å pumpe seg før man spiser og heller gi ungen flaske med morsmelk..

Trenger da ikke å gjøre dette til et "stort" problem..

Skrevet

Har en god venninne som nettopp er blitt helsesøster. De lærer på skolen nå at man kan spise som vanlig også under amming, men kanskje ikke både reker og jordbær på samme dag. Det vil si at man kan prøve seg fram med en ting av gangen mens man ammer. Samme "regler" som før gjelder selvfølgelig at kål, løk o.l kan gi luftplager hos barnet, og får barnet utslett etter at du har spist jordbær så kanskje du skal være litt forsiktig med det etterpå. Men de mener at morsmelken har så mange beskyttende stoffer i seg at det for de fleste barn går greit selv med mat som KAN gi allergi. Men er det mye matallergi i familien så skal man være mer forsiktig helt fra starten av, Så jeg har tenkt å spise som jeg gjør jeg da, og se det an etterhvert :-)

Skrevet

Jeg leste et sted at du kunne spise det du ville så sant du ikke kastet i deg en eske med jordbær osv...

At man spiste en ti jordbær og nok med det...

Skrevet

Jeg har spist alt når jeg ammer.

Det er ikke slik at alle barn reagerer på det man spiser, men noen gjør det veldig.

To i mon barselgruppe har måttet legge om kosthold under amming.

Hun ene tålte ikke melk eller melkeproduker som hun fikk gjenom morsmelken, mens hun andre hadde et ordentlig alergibarn så mor måtte holde seg unna gluten, melk, fisk osv

Jeg har ikke spist noe som min gutt reagerte på, kål, jordbær, reker osv alt har gått bra

Det som er anbefalingen er at om man har et barn med mageproblemer så bør man kutte ut de mest nærliggende matvarene så om barnet virker utilpass så kan man si at ok da dropper vi jordbær feks.

Det samme gjelder reker.

Det er etpar ting man skal holde seg unna pga innhold av giftstoffer Det er vel noe om det på matportalen

så altså det er ikke pga allergi man skal unngå enkelte matvarer

Skrevet

Ja da får vi heller prøve oss litt frem da :o) Søstera mi måtte kutte ut melkeprodukter da babyen reagerte, men hun har ikke vært så veldig sterk på det selv heller og har fått mageplager av det.. så jeg får prøve som det sies her.Og ja..har spist massse reker ;o) faktisk hatt det både fredagskveld og som frokost søndag :o)

Men som jeg spurte da, hvor lang tid går det før man er kvitt denne maten fra melka si? går det over i melka med en gang? og når forsvinnerdet?

Skrevet

Spør inne på ammedebatten (du finner den i alle fall på dinbaby)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...