Gå til innhold

Betennelse i tannrota........:( Paraceth.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Venter på¨time hos tannlege.Har så forferdelig vond verking i tannrota,så det er helt u-utholdig!!!!

Værst på natten..Ringte legevakt og hun sa at jeg kunne ta Paraceth.

Jeg er 7 uker på vei,og liker ikke å ta så mye tabletter,men nå er jeg nødt,for dette er jævlig vondt!!!!

Men kan jo ikke være bra for foster at jeg tar 4-6 Paraceth hver dag??!!

Håper å få time til tannlege raskt,ellers flyr jeg på veggen snart!

(Skal rotfylle..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter...

Skrevet

Jeg tror ikke paracet skal være skaldelig dersom det blir tatt i anbefalte doser.

Fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Går over. Melk/plasmaforholdet er 1. Det er estimert at et ammende barn får i seg <2% av morens dose. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

Høres ikke noe godt ut med tannverk :( Men jeg trodde ikke man kunne rotfylle når man var gravid??

Skrevet

Hei

Hadde d samme jeg som deg men klarte å unngå paraceth. Tørte ikke jeg uansett drittvondt. Legen har byttet fylling og sendte meg til rotfylling men legen der sa at det er best å vente med det pga at jeg er 6 uke på vei.

Nå gjør det ikke vondt men det kan starte når som helst. Skal til Spania på tirsdag og jeg tar sansjen. Legen sa at han vill rotfylle helst etter den første 3 månden er over. Holder ut jeg selom at det gjør lit vondt nå også.

lykketil

Skrevet

Føler skikkelig med deg!!! Trøste!!! Dette er skikkelig vondt, og for den som har hatt en skikkelig betennelse i kjeven/i tenner vet at man blir desperat dersom man ikke får noe smertestillende... Det beste hadde jo vært å få tatt en ibux sammen med paracet, men vet ikke hvordan det er med ibux når man er gravid, skal i allefall ikke bruke ibux eller andre NSAID's når man forsøker å bli det.Spør legevakta om dette, jeg synes ikke det blir riktig av meg å referere til det som står i felleskatalogen. Føler virkelig med deg. Ring på legevakta igjen dersom det blir skikkelig ille. Og paracet i moderate mengder er ikke skadelig, det er helt sikkert. Jeg tror det er bedre for fosteret at mamman er smertefri og rolig i kroppen :-) GOD BEDRING!!

Hilsen sykepleier :-)

Skrevet

Ibux bør helst unngås i svangerskapet, men om det kan være til skade er vedig doseavhengig. 1 paracet og 1 ibux som engangslindring for smertene er ikke farlig. Å gå på dette over langt tid er imidlertid ikke bra. Helst skal man snakke med lege før man bruker NSAIDs når man er tidlig gravid, men å ta en ibux før man kommer så langt skader neppe. Vær imidlertid forsiktig med sterkere saker. F.eks Voltaren. Det bør ikke tas uten samråd med lege.

Farmasistudent her;)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter:)

Er ikke mye søvn jeg fikk i natt..Måtte ta Paraceth for smertene,for tårene rant,tross jeg får dårlig samvittighet for det lille fosteret.....

Ringte til tannlegen idag som selfølgelig har ferie i 4 uker.Men jeg fikk resept på en pencilin-kur som jeg har begynt på.Håper den virker raskt!!..

Dette med rotfylling får jeg forhøre meg om,om jeg kanskje må vente til jeg er over 12 uker på vei.

Pencilinen skulle visst ikke være skadelig for fosteret.

Huff,nå synes jeg alt kommer på en gang!

Kvalme,hjertebank,åreknuter,tannpine og forstoppelse.Ja,jeg har ikke gjort mer enn å tisse på 13 dager!!!Helt sant!!! Er redd jeg blir forgiftet snart..:(

Skrevet

kan du ikke gå til en annen tannlege og få lagt inn en midlertidlig fylling med sånn bedøvelsesmiddel under? tror man kan gå med det en stund, hørte om en som var gravid som fikk skiftet denne hos tannlegen hver 6 uke tror j det var. Bedøvelse kan man ta i graviditeten mener jeg.

Skrevet

Jeg lå med feber på fredag, var litt rådvill og ringte legen..

Fikk beskjed om å ikke spise noe annet enn paracet for å holde feberen nede..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...